Az autizmus spektrum zavar az idegrendszer fejlődési zavara, mely a szociális és kommunikációs funkciókban és a rugalmas gondolkodásban, viselkedésben okoz az átlagostól minőségileg eltérő fejlődést. Gyermekkorban számos tünet jelezheti az autizmus spektrum zavar fennállását, ilyen tünet például a szokatlan, beszűkült érdeklődés, vagy a szemkontaktus tartásának zavara. Prontvai Virág, a Liv Duna Medical gyermekpszichológusa járja körül mindazt, amit az autizmus spektrum zavarral élő gyerekekről tudni kell.
Kommunikáció a gyermekkel
Az autizmus egyik fő ismertetőjegye a kommunikáció sérültsége. Súlyos esetben az autizmussal élő gyermek egyáltalán nem, vagy csak kevéssé képes a beszédre, ezekben az esetekben a szülők vizuális eszközöket használnak a beszéd támogatására. A kommunikáció sérültsége miatt ezek segítik a gyermeket szükségleteinek kifejezésében, ezért jól használható eszközöknek bizonyulnak az autizmussal élő gyermekek fejlesztésében, támogatásában.
Napirend
A vizuális napirend könnyebben bejósolhatóvá teszi az eseményeket a gyermek számára, és megkönnyíti számára a napi rutinok elvégzését is. Rugalmasabbá, önállóbbá teszi a gyermek viselkedését és fokozza érzelmi biztonságát. Nagyobb gyerekeknél írásos napirendet is használhatunk.
Szociális nehézségek
Az autizmussal élő gyermekek számára a szociális helyzetek nagy kihívást jelentenek. Nehézségeik lehetnek a tanult készségek új helyzetben, vagy akár új személyekkel való alkalmazásában is. Egyes gyerekek ellenállhatnak különböző tevékenységeknek vagy helyzeteknek, mint például a fizikai kontaktust igénylő játékok, vagy a homokkal való játék. Nehéznek érezhetik, hogy egyszerre egynél több információra koncentráljanak. A társas helyzetek bonyolultak lehetnek számukra, hiszen ezekben a helyzetekben olvasniuk kell a másik nonverbális jelzéseit, testbeszédét, arckifejezését, illetve figyelniük kell arra is, hogy mit mond a beszélő.
Merev gondolkodás és cselekvés
Az autizmussal élő gyermekek ragaszkodhatnak mindig ugyanahhoz a megszokott tárgyhoz vagy rutinhoz, témához, érdeklődési körhöz. Ezt úgy is szokták nevezni, hogy az azonossághoz ragaszkodnak. Előfordulhat, hogy szeretnek bizonyos dolgokat, játékot, bútort, vagy más tárgyakat egy speciális rend szerint elhelyezni, vagy egyes dolgokat különleges sorrendben végezni. Gyakran dühkitöréssel reagálnak, ha félbeszakítják őket ezeknek a tevékenységeknek a befejezésében. Előfordulhat, hogy azt szeretnék, ha a bútorok és egyéb tárgyak mindig ugyanott lennének, és aggódnak vagy mérgesek lesznek, ha valaki elmozdítja őket. Az autizmussal élő gyerekeknek időnként a mozgásai is ismétlődőek lehetnek, előfordulhat például, hogy gyakran lebegtetik a kezüket, „röpködnek”, vagy tárgyakat pörgetnek.
Játék
Az autizmussal élő gyermekek játéka sok tekintetben eltér az átlagos fejlődésű kortársaik játékától. Még a legjobb képességű autista gyerekek sem igazán tudnak részt venni azokban a tettetős fantázia-játékokban, amelyeket a gyerekek nagy része szeret, mint például beleképzelni magukat valaki másnak a helyébe, vagy különféle jeleneteket játszani el babákkal. Előfordulhat, hogy speciális érdeklődésükkel, kedvenc tárgyukkal kapcsolatban vannak új ötleteik, mert ezek nagyon érdeklik őket, képzelőerejük azonban más dolgokban nem működik jól.
Hogyan segíthetünk az autizmussal élő gyermekeknek?
Az autizmus esetében nagyon fontos a probléma korai felismerése, fejlesztése. A környezet bevonása a fejlesztésbe nélkülözhetetlen. Minden gyerek más, így a gyermek kezelésének mindig az ő egyéni igényeihez kell igazodnia, nincs két egyforma gyermek, így két egyforma fejlesztési terv sem létezik. Fontos tudnunk, hogy az autizmus spektrum zavar egy életen át fennáll, súlyos eseteiben autizmus specifikus fejlesztésre van szükség.
Források: Autisták Országos Szövetsége honlapja; Balázs, A. (1998). Autista a testvérem. Kapocs: Budapest; Howlin, P., Baron-Cohen, S., Hadwin, J. (2007). Miként tanítsuk az elme olvasását autizmussal élő gyerekeknek? Kapocs: Budapest
Fotó: Pexels
Portré fotó: Liv Duna Medical Center