Keresés
Close this search box.

A digitális biztonság megteremtése az egész társadalom feladata – Bemutatkoznak a Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk! Digitális gyermekvédelem kategória szereplői a Magyar Telekom Támogatásával

Becsült olvasási idő: 7 perc
A Menedzserszövetség „Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk!” című kampányának Digitális gyermekvédelem a Magyar Telekom támogatásával kategóriájában olyan felelős női vezetők mutatkoznak be, akik vezetőként és magánszemélyként is éllovasai a digitális gyermekvédelemnek. A kampány főtámogatója a Zenon Clinic.

hirdetés

Balról jobbra: Rohrböck Kinga, Ditrói-Tóth Zsuzsa, Forgács Mariann, dr. Bombera Krisztina, dr. Esztervári Adrienn, Kreiter Éva

A gyerekek sok időt töltenek az online térben, különböző veszélyeknek vannak kitéve az internetes zaklatástól kezdve a káros tartalmak fogyasztásáig. Számukra a digitális biztonság megteremtése a szülők mellett az egész társadalom feladata. Ha segítjük őket az egészséges digitális szokások kialakításában, az online eszközöket saját fejlődésük javára lesznek képesek használni.

A Menedzserszövetség 2021 óta minden évben elkötelezett azon vállalása mellett, hogy a nőnapra időzített kampányában bemutassa női vezető tagjait, és felhívja a figyelmet példaértékű munkájukra. Megújult koncepcióval és címmel: „Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk!” nyolc kiemelt, társadalmat érintő téma mellé állt a szervezet 40 női vezető tagja, akik idén egy-egy számukra fontos ügyet támogatnak szerepvállalásukkal. A főszereplők ezúttal is olyan példaképek, akik szakmájukban elért sikereik által pozitív, követendő utat mutatnak. Az idei kampány különlegessége, hogy mindegyik témához egy-egy releváns alapítvány női munkatársa vagy vezetője is csatlakozott, akik számára a Menedzserszövetség a láthatóság mellett ösztöndíjas részvételi lehetőséget biztosít nagysikerű Mentor Programjában.    

A „Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk!”kampány szereplői most megosztják véleményformáló üzeneteiket, melyekkel a Menedzserszövetség fel szeretné hívni a figyelmet küldetésére, miszerint a társadalmat érintő kérdésekben közösen többet tehetünk, összefogással a célokat könnyebben elérhetjük.  

Dr. Esztervári Adrienn, a Magyar Telekom adatvédelmi tisztviselője, adatvédelmi jogi vezető és szakértő

„A kérdés az, hogy hogyan segítsük a gyerekeket abban, hogy úgy használják a digitális eszközeiket, hogy szabad, tájékozott és empatikus emberré váljanak.”

Miért fontos egy telekommunikációs cég számára a digitális gyermekvédelem? 

A Magyar Telekom kiemelt figyelmet fordít arra, hogy az ügyfelei és munkavállalói – ideértve a szülőket és szolgáltatásainak fiatal felhasználóit is – fokozott tudatossággal legyenek jelen az online térben. Ismerjék az elektronikus kommunikációs eszközök és szolgáltatások előnyeit, de a használatuk egészségüket, lelki fejlődésüket érintő veszélyeit és azokat a módszereket is, amelyek segítenek, hogy az ártalmakat elkerüljék, felelősen és biztonságban legyenek jelen a különféle online csoportokban, social média felületeken. Hogy miért? Mert egy egészségesebb és boldogabb társadalmat szeretnénk teremteni magunknak és a gyerekeinknek.

Mit tesz a vállalat annak érdekében, hogy a digitális világban is védve legyenek a gyermekjogok?

A Magyar Telekom évek óta szakmai partnerségben dolgozik a Hintalovon Alapítvánnyal. Közösen hívtuk életre a Digitális Szülő vagyok! programunkat, melynek célja, hogy a szülők figyelmét megragadva beszélgessünk az online tér veszélyeiről és a biztonságos eszközhasználatról. Frissen indítottuk útjára a Hello Szülő platformot, ahol számos a digitális edukációval kapcsolatos tartalom – ideértve a gyermekek online biztonságával foglalkozó cikkeket és tanulmányokat – és praktikus tanácsok olvashatók.

Vezetőként és magánemberként mit tartasz a legfontosabbnak a digitális gyermekvédelemmel kapcsolatban?  

Szakmailag arra törekszem, hogy minden munkatársunk értse és értékelje, hogy az ügyfeleink és munkatársaink adatai nemcsak üzleti értéket képviselnek, de felelősséget is jelentenek, ami túlmutat a jogszabályoknak való megfelelésen. Különösen igaz ez olyan szolgáltatások esetén, amelyek a gyerekek számára is elérhetőek. Annak a szemléletnek a formálásában van jelentős szerepem vezetőként és DPO-ként, hogy hogyan tanulhatunk ügyfeleink és kollégáink visszajelzései segítségével és válhatunk egyre jobbá A digitális világ segítségként számtalan helyzetben mellettünk áll, hasznunkra van, de meg kell tanulnunk úgy használni, hogy megfelelő egyensúlyban legyünk az online és a személyes térben, az itt és mostban. A munkámon túl a mindennapjaimban is visszaköszön az elhivatottságom e téma, és alapvetően a gyerekek jóléte iránt. Évek óta önkénteskedem a Bátor Táborban. A tábori napok a digitális kikapcs időszakai a cimborák életében is, csakúgy, mint a táborozókéban. Én sokra értékelem, hogy van egy jó mobilom és klassz appok vannak rajta, hogy a messze élő barátokkal tudom tartani a kapcsolatot, a külföldön tanuló lányomat bármikor láthatom és beszélhetek vele, tanulhatok, edzhetek és kiállításokat nézhetek online eszközök segítségével, de – és ezt sokan érezzük így – igazán akkor élünk, amikor a réten táncolunk, az ebéd felett élményeket osztunk meg, az esti beszélgetésen kuncogunk vagy mások kezét fogva közösen éneklünk. Fontos, hogy időnként félrerakjuk a mobilt, hogy a gyerekeink ezt lássák, és értsék, hogy számunkra a velük személyesen töltött idő az elsődleges.

dr. Bombera Krisztina, műsorvezető

„Egykor, fiatal tévésként, nagyon átgondoltam, hogy mik a kockázatai a médiában való megjelenésnek. Ma már mindenkinek tudatosan kell gondolkodnia a saját jelenlétéről nagy nyilvánosság előtt: az interneten. Súlya van annak, mit mutatunk meg, mit mondunk magunkról vagy másokról. A felnőttek felelőssége a gyerekeket ebben segíteni és jó példát mutatni.”

Magánszemélyként miért lett kiemelt fontosságú ügy számodra a gyermekvédelem?

Már fiatal újságíróként, televíziós riporterként gyakran választottam ezt a témát a Tények szerkesztőségében, sajnos sokszor volt aktuális. Végigkísértem számos nőjogi és gyermekjogi kampányt különféle jogszabály-módosítások eléréséért, professzionális oktatást kaptam a NANE-tól, sok tucat interjút készítettem jogászokkal, aktivistákkal, bántalmazottakkal és az áldozatok hozzátartozóival. A NANE Néma Tanúk felvonulását közel egy évtizede vezetem, itt mindig felolvassuk az az évben meggyilkolt gyerekek és nők történeteit. Ez minden évben a legnehezebb nap számomra.

Mi az egyéni küldetésed a gyermekvédelemben? 

 Bármilyen általam elérhető fórumon,  minden módon igyekszem arra, hogy  egyre többen értsék, , hogy a gyerekkel való  megfelelő, tisztességes bánásmód erkölcsileg is, jogilag is mit jelent pontosan, no és persze a mindennapok szintjén. A gyerekpszichológia régóta tudja, hogy  a szeretettel és tisztelettel megközelített gyerekek lelke, agya, szíve teljesen másképp fejlődik,  mint azoké, akiket bármilyen módon megtipornak. Közel harminc éve a nyilvánosság előtt élek, aminek rengeteg változott azóta a szerkezete. Ez azt is jelenti, hogy ma már a gyerekeket is tanítani kell arra, hogyan védjék magukat, például a digitális térben: hogyan érdemes okosan posztolni önmagukról, mit nem volna szabad soha,  vagy épp hogyan működik az online zaklatás. Saját fejlesztésű oktató projektem is volt erre, a Vodafone Alapítvány Digitális Iskola programjában, Tábori Ádám vlogger kollégámmal.

Mit látsz, milyen a digitális gyermekvédelem helyzete Magyarországon?

Évről évre nő bennem a remény, hogy egyre több az értő szülő, pedagógus, jogalkotó és bárki más, akinek bővül a tudása és változik a hozzáállása ahhoz,, hogy mit  jelentenek pontosan a gyermekjogok, hogy mikor és hogyan vannak a gyerekek veszélyben offline és online. Az is örömmel tölt el,  hogy az újságíró  kollégák is egyre többet, egyre színvonalasabban foglalkoznak  a témával.

Kreiter Éva, a Dreher Sörgyárak HR igazgatója, igazgatósági tagja

„Tudatosság, egyensúly, példamutatás, segítségkérés és segítségnyújtás: ezek a legfontosabb témák, amikkel a digitális tartalomfogyasztás szintjén mindenképpen foglalkozni kell.”

Mi az, amit vezetőként a digitális gyermekvédelemért teszel?

Vállalati oldalról a Bridge Budapest támogatói vagyunk, ezzel indirekt az Edisonplatform támogatói is. Személyesen mentorként Nagy Krisztina, az Idea Alapítvány egyik alapítójának munkáját támogattam, aki a csapatával gyerekek és fiatalok média- és információs műveltségének fejlesztésével foglalkozik.

Minek a hatására vált számodra fontossá a téma? 

A saját kislányom és kortársai működése mutatott rá a téma fontosságára. Ezért magánszemélyként hosszú évek óta támogatom a Hősök Tere Alapítvány munkáját (a Hősök Tere Company-n keresztül), ami – többek között – gyerekek növekedési szemléletű (growth mindset) fejlesztésén és a személyes felelősségvállalás kialakításán dolgozik. Programjaik közé tartozik például a Digital Hero.

Mi jelenti számodra a legnagyobb kihívást a témával kapcsolatban a magánéletedben? 

Nagyon tudatos médiafogyasztó vagyok. A kevesebb több alapon működöm és erre tanítom a lányomat is. Ugyanakkor a példamutató viselkedés egyre nehezebb a digitalizálódó világban. Gyakorlatilag az okostelefonon dolgozunk, azon éljük az életünket. Néha le kell állítanunk egy kicsit magunkat annak érdekében, hogy hitelesek tudjunk maradni. Azonban bármennyire is igyekszem, nem egyszerű megteremteni az ideális egyensúlyt a gyerekekkel és önszabályozásra tanítani őket. Ehhez minden segítség elkel. 

Forgács Mariann, a Be Social Kft. ügyvezetője

„A digitális gyermekvédelem egyik alappillére a példamutatás!”

Cégvezetőként hogyan tartod szem előtt digitális gyermekvédelem megvalósulását a munkádban?

Az ország egyik első digitális ügynökségének alapítójaként és vezetőjeként már a közösségi média magyarországi megjelenése óta fokozottan figyelünk arra, hogy munkáinkban a gyermekek ne, vagy csak etikus módon jelenjenek meg, és az általunk készített tartalmak gyermekek számára ártalmatlanok legyenek. Felelős ügynökségként igyekszünk a gyermekvédelemmel kapcsolatos edukációra is nagy hangsúlyt fektetni.

Milyen eszközökkel lehet a fiatal Z és az Alfa generációt a biztonságos internethasználatra ösztönözni, az ehhez szükséges kereteket megteremteni?

Elsősorban a felnőttek és idősebbek példamutató magatartásával. Másrészt a generációk közötti kommunikáció fenntartásával és megfelelő nyitottsággal, edukációval. Nem hiszek a tiltásokban és a túlzott kontrollban sem.

Milyen vállalati vagy egyéni digitális védelem témakörével foglalkozó kezdeményezésben vettél részt?

2019 óta rendszeresen készítünk felméréseket a 14-25 év közötti fiatalok online szokásaival kapcsolatban. Emellett iskolai előadásokon veszünk részt, és pro bono támogatjuk többek között a Hintalovon Alapítvány munkáját. Vallom, hogy a gyermekek védelme a digitális térben kiemelt fontosságú, hiszen itt különösen ki vannak téve az arctalan és névtelen, de olykor durva támadásoknak, atrocitásoknak.

Ditrói-Tóth Zsuzsa, a Republic Group pénzügyi igazgatója

„Anyaként igyekszem megtalálni az egyensúlyt, hogy a gyermekeim értékes, fontos tudást szerezzenek a digitalizáció tekintetében, de mindent megteszek annak érdekében, hogy a természet, a játék, a kertben élő madaraink jobban érdekeljék őket, mint a képernyő.”

Lehet-e látni előrelépést a reklámpiacon a gyerekek jogainak tiszteletben tartásában? 

Szerintem igen. Mi a reklámügynökségünkben külön figyelmet fordítunk erre. Szerencsére Magyarországon az Önszabályozó Reklám Testület és a reklámtörvény is szigorúan vigyáznak a gyermekekre, amit mi is betartunk.

Számodra mit jelent a digitális gyermekvédelem? Hogyan jelenik meg a mindennapjaidban?  

A kisfiam idén elkezdett a Logiscoolba járni, aminek a digitális oktatás mellett a legfontosabb célja, hogy tudatos számítógép használatra, internetezésre nevelje a tanulóit, külön kitérve a bullying, online etika témakörére. Már remekül keres ki mindent az iskolai feladatokhoz az interneten, de nagyon figyel arra is, hogy csak bizonyos oldalakat látogasson. Közösségi médiára még nem engedtük fel a gyerekeinket, de már most alkalmazzuk a Szülő felügyeletet. Televíziót egyébként nem nézhetnek, elsősorban a reklámok és a felbukkanó előzetesek, filmek kiszámíthatatlansága miatt. Mindig csak általunk jóváhagyott filmet néznek DVD-n vagy streaming szolgáltatókon keresztül.

Mi az egyéni küldetésed a témával kapcsolatban?

Szerintem a digitális gyermekvédelem a legégetőbb és egyik legnehezebb kérdés a gyermekeinkkel kapcsolatban, aminek én saját érintettségben is pont a kapujában vagyok. Mindent meg fogok tenni annak érdekében, hogy a gyerekeim jól használják a digitalizáció vívmányait és ne kerüljenek bajba. Nem szeretném, ha a hobbijuk a képernyő lenne, de azt igen, ha a tanulmányaik, karrierjük során igazi számítógépes zsenik lennének. Negyvenkét évesen én is elkezdtem programozni, AI-t tanulni, mert enélkül szerintem már nincs jövő, nincs sikeres karrier. Minden szülőtársamat arra bíztatom, hogy ha nincs megfelelő oktatás a témában a gyermeke iskolájában, akkor keressen olyan tanfolyamot, ahol ezt a gyermeke nagyon felügyelten és hatékonyan meg tudja tanulni.

Rohrböck Kinga, a Hintalovon Alapítvány ügyvezető igazgatója

„A digitális gyermekvédelem nem extra, hanem alap. Alapítványunk a digitális kor kihívásaira nyújt válaszokat a gyerekeknek, szüleiknek és a gyerekeket körülvevő felnőtteknek.”

Véleményed szerint miben különbözik egy non-profit és egy for-profit szervezet vezetőjének az attitűdje? Mit tanulhat egymástól a két ügyvezető?

A non-profit és a for-profit szervezetek vezetőinek attitűdje lényegesen különbözhet, mivel a két típusú szervezet más célokat követ. Mi non-profit vezetők egy ügyet képviselünk, amely esetében a legfontosabb, hogy minél nagyobb hatást érjünk el, míg a for-profit vezetők elsősorban profitmaximalizálásra törekszenek. Mindemellett, szerintem sokat tudunk egymástól tanulni. A non-profit vezető a hatékony üzleti gyakorlatokból, míg a for-profit vezető a társadalmi felelősségvállalás és az értékalapú vezetés területéről.

Munkásságodban hol találkozik az üzleti és a civil szféra?

Hintalovon Alapítvány célja, hogy segítsen minden felnőttnek és intézménynek, hogy jól tudjanak válaszolni a gyerekek szükségleteire és problémáira. Szerencsések vagyunk mert a célunk elérésben együtt dolgozunk mind az üzleti, mind a civil szférával. Szakmai csapatunkban pszichológusok, jogászok, gyerekekkel foglalkozó szakemberek gyakran vesznek részt közös programokon az üzleti szféra képviselőivel. Projektjeink, mint a NEMECSEK Program vagy a Hintalovon Akadémia társadalmi hatása akkor lesz még nagyobb, ha minél többen csatlakoznak és segítenek az üzenetek eljuttatásában.

Mi a személyes célod ügyvezető igazgatóként?

Célom, hogy a partneri együttműködési lehetőségeket minél hatékonyabbá tegyem, miközben bővítem a velünk kooperáló vállalatok körét. Ezenkívül az alapítvány céljait és értékeit képviselem különböző rendezvényeken, konferenciákon, szakmai eseményeken. 

A Hintalovon Alapítványnál egy olyan jövőért dolgozunk, ahol minden gyerek biztonságban és jól érzi magát.

  • Ahol nem éri a gyerekeket erőszak.
  • Ahol gyermekvédelem hatékony segítséget tud nyújtani a bajba jutott családoknak.
  • Ahol a gyerekek online ugyanúgy biztonságban vannak, mint a való világban.
  • Ahol mindenki ismeri és tiszteletben tartja a gyerekek jogait. 

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn