Keresés
Close this search box.

Kútba eshet kedvenc sorozataink folytatása?

Becsült olvasási idő: 4 perc
A forgatókönyvírók sztrájkját egyelőre leginkább a filmipar érzi meg, de hamarosan műsorok nélkül maradhatnak a nézők is. Szalóky Bálint írása.

hirdetés

Utoljára 15 évvel ezelőtt fordult elő, hogy az Amerikai Forgatókönyvírók Céhe (Writer’s Guide of America – WGA) sztrájkba lépett Hollywoodban. A filmiparban néhány év leforgása alatt végbemenő változásokat jól példázza, hogy az akkor (2007-2008) három hónapig tartó munkabeszüntetés idején a vita elsősorban a DVD-jogdíjak körül forgott. Bár felmerült a jogdíjkezelés kérdésköre az olyan „új médiatartalmak” esetében, amelyek kizárólag az internetre készülnek, vagy amelyeket utóbb az internetezőknek is hozzáférhetővé tesznek, de akkor ez még roppant előremutató gondolatnak tűnt. Mára viszont kulcskérdéssé nőtt, miközben a DVD-piac gyakorlatilag megszűnt.

Remind

Egységben az erő

A WGA jelenlegi formájában 1954 óta létező szakszervezet. Ők szabályozzák, ki milyen írói kreditet kaphat a különböző produkciókban, és regisztrációs rendszerüknek hála a szellemi tulajdonjogokat is tisztázni tudják. Emellett minden évben kiosztják szakmai díjaikat – ezek, bár kevésbé kapnak a szakmai berkeken kívül médiafigyelmet, mégis jelentősnek számítanak, a szavazók személyi átfedései miatt ugyanis az eredmény általában jól jelzi előre a későbbi Oscar- és Emmy-díjak alakulását.

A május 2. óta tartó sztrájk immár a legjelentősebb, egész iparra hatással lévő leállás a COVID-járvány óta. A fókuszban ezúttal a streaming áll, valamint minden, ami ehhez köthető. A forgatókönyvírók bevétele jelentősen csökkent az egy évtizeddel ezelőttihez képest, mivel a streamingre vonatkozó díjazások nem megfelelően szabályozottak, holott mára az internetes műsorszolgáltatás jelentős piaci szegmenst tesz ki. Ennek legfőbb oka, hogy bár a WGA megszab egy minimum írói díjat, azonban ez csak a televíziós programokra és mozifilmekre vonatkozik, a streamingre készült tartalmakra már nem.

Remind

A problémát jól ábrázolja, hogy például azok az írok, akik Stephen Colbert esti showműsorán dolgoznak, jóval több pénzt kapnak, mint azok, akik az ugyancsak népszerű Jon Stewart egészen hasonló műsorán. Ennek oka, hogy míg előbbi a CBS tévécsatornán látható, utóbbi az Apple TV+-on érhető el. A szabályozás hiánya miatt az Apple+-nak dolgozó írók egységes képviselet helyett egyéni megállapodásokra kényszerültek, amiből végül rosszabbul jöttek ki. Tehát nem arról van szó, hogy néhány sztáríró szeretne még több pénzt keresni, hanem arról, hogy a napi írói munkát végzők kaphassanak egyfajta szakmai bérminimumot.

A jelenlegi sztrájk másik fontos kérdésköre a mesterséges intelligencia. Az írók szeretnék, ha az A.I. engedélyezett használata kutatómunkára korlátozódna, így nem fordulhatna elő, hogy a ChatGPT-hez hasonló megoldások részlegesen vagy egészen elvegyék a jövőben a munkájukat. A filmstúdiókat a Film- és Televíziós Producerek Szövetsége (Alliance of Motion Picture and Television Producers – AMPTP) képviseli, a WGA írói pedig a sztrájk időtartama alatt nem végezhetnek írói munkát – beleértve korábbi munkák javítását, jövőbeli projektek megvitatását vagy pitchelését – semelyik olyan stúdió részére, amelyek az AMPTP tagjai.

Remind

Utóhatások

Ha tanárok vagy a tömegközlekedés területén dolgozók sztrájkolnak, kézzelfogható az eredmény: a néhány napi tanítási szünetet minden gyerek és szülő éppúgy megérzi, mint azok, akik jelentősen lecsökkentett járatszám mellett szeretnének egyik helyről eljutni a másikra. A forgatókönyvírók munkája talán kevésbé látványos, ugyanakkor a végeredménye jóval túlmutat azon, hogy a napi sorozatok és showműsorok – például az USA-ban rendkívül népszerűnek számító Jimmy Kimmel, Jimmy Fallon, Bill Maher és Stephen Colbert – kénytelenek ismétléseket sugározni vagy más módon átvészelni az új felvételek hiányát, illetve azon, hogy egyes díjakat (például az Emmyt) későbbi adnak át.

Egy-egy film és sorozat éveken át (elő)készül, míg eljut a tényleges forgatásig, és ha ez a folyamat megakad, az azt eredményezi, hogy például jelentősen átrendeződhet az őszre vagy jövőre tervezett sorozatok adásba kerülése, cserélődhetnek kulcsstábtagok, illetve egyes filmek is később kerülhetnek moziba. Ha egyáltalán megérik a premiert, ugyanis egy-egy ilyen megakadás mindig járhat áldozatokkal: például azzal, hogy gazdasági szempontból összeomlik a produkció, mert a megvalósítást egyre kockázatosabbnak és költségesebbnek látó finanszírozók idővel kifarolnak.

Sorozatok esetében előfordulhat, hogy eltolt kezdésekkel és rövidebb évadokkal számolhatunk – már biztosan így jár a Grace Klinika huszadik évada –, de most leálltak az olyan közönségkedvencek előkészületei is, mint az Eufória harmadik, a The Last of Us második és a Stranger Things ötödik évada.

Remind

Mozifilmek területén az eddigi legnagyobb vesztes Aziz Ansari komikus első rendezése, a Good Fortune, amelynek forgatása ebben a hónapban indult volna Seth Rogen és Keanu Reeves főszereplésével. Hogy a film mikor folytatódhat (és hogy a folytatás később összeegyeztethető-e a színészek más elköteleződéseivel), egyelőre kérdéses. Ansarit mintha üldözné a szerencse, sorozatban ez a második leállított filmje: tavaly belekezdett egy vígjáték forgatásába Bill Murray főszereplésével, de a színészt ért szexuális zaklatási vádak miatt a stúdió behúzta a vészféket.

Nincs szerencsés helyzetben az új Penge mozifilm sem: a Marvel aktuális szuperhősfilmjének főszerepére még 2019-ben jelentették be a kétszeres Oscar-díjas Mahershala Alit, de többek között a rendező lecserélése hátráltatta a produkciót. Mivel azonban a forgatókönyvön még mindig javítanak, csúszik a tervezett forgatás is.

Hogy egy ilyen sztrájk mennyire befolyásolja egy-egy alkotás sorsát, jól példázza, hogy a Penge premierjét jelenleg 2024 szeptemberére tervezik, ám ha rövidesen nem tud elindulni a forgatás, biztosra vehető, hogy újra tolni kell a dátumot. A pesszimista szakipari források jelenleg azzal számolnak, hogy a sztrájk akár őszig elhúzódhat, ami viszont már biztosan a teljes idei és jövő évi televíziós évadot felborítja, valamint hatással lesz nemcsak a 2024-es, hanem egészen a 2025-ös és 2026-os év mozifilmes bemutatóira is.

Fotók: Pexels

Kattints, és olvasd el cikkünket, amiben tanulságos filmeket ajánlunk!

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn