Keresés
Close this search box.

„A zene az idő művészete” – Interjú Han Chi Ho zongoraművésszel

Becsült olvasási idő: 4 perc
A koreai származású, fiatal zenei tehetséggel, Han Chi Ho zongoraművésszel Fejes Réka beszélgetett.

hirdetés

Han Chi Ho Dél-Koreában született, és a Hannoveri Zenei, Színművészeti és Médiatudományi Egyetem zongoraelőadói képzésén végzett. Alig múlt harmincéves, de már széles repertoárral rendelkező, különleges koncertzongoristaként tartják számon. Világszerte számos nagyváros színpadán lépett fel, és nívós zenei díjakat zsebelt be. Az elmúlt két évben a Koreai Kulturális Központ második rezidens művészeként tevékenykedett, és összesen négy előadás keretében mutatkozott be szólistaként a 2022/2023-as évadban. Novemberben rezidensi pályafutása utolsó koncertjét adta a Budapest Music Centerben, ahol Ligeti György és Kurtág György műveit mutatta be.

Remind

Hogyan hatottak a koreai gyökerei és a Németországban töltött évek a művészetére dél-koreai származású, de német székhelyű zongoristaként?

Mivel a zene annak az embernek a tükre, aki játssza, biztos vagyok benne, hogy a koreai gyökereim és életemnek az a fele, amit Németországban töltöttem, nagyban hatott a zenémre. A koreaiak kiváló zenei érzékkel rendelkeznek. Szeretjük a zenét, szeretünk énekelni, de ezen felül van bennünk egyfajta elhivatottság is, amire nagy értékként tekintünk. Egy zenész számára fontos a zene iránti odaadása.

A Németországban töltött éveim sokat segítettek abban, hogy elmélyüljek a németek zenei nyelvében. Annak hála, hogy beszélem ugyanazt a nyelvet, amit a neves zeneszerzők beszéltek, és éltem abban a környezetben, amiben ők éltek, jobban megértem a zenét és otthon érezzem magam benne, bárhol is játsszam.

Nagyon fiatalon, húszévesen szerzett hírnevet a német komolyzene színterén egyedi stílusának köszönhetően. Hogyan írná le a stílusát?

Művészként nagyon nehéz egyetlen szóval megragadni a stílusomat. Véleményem szerint egy jó művésznek rugalmasnak kell lennie a stílusok terén, és szüntelenül tágítania kell a határait élete során. Általánosságban elmondható, hogy mindig nagy figyelmet szentelek a műnek, ami az adott zeneszerző keze alól került ki, hiszen ez az első lépés ahhoz, hogy megértsük az ő nyelvét. Ha pedig megértjük a zeneszerzőt, a zenénk természetessé és megindítóvá válik.

A világ számtalan pontján lépett már fel, többek között Bécsben, Münchenben, Pekingben, Szöulban, Szentpéterváron és Tokióban. Melyik volt a legkülönlegesebb koncertélménye?

Minden egyes koncert különleges számomra. Még ha többször is játszom ugyanazt, mindig más és más érzéssel tölt el. Mivel a zene az idő művészete, különlegesnek érzem magam, amikor játszom. Nagyra értékelem a közönségemet is, akár a szülővárosomban hallgatnak meg, akár egy idegen városban. A koncertjeimet az teszi különlegessé, hogy a zenén keresztül kommunikálhatok velük.

Rengeteg zenei díjat zsebelt már be. Hogy csak néhányat említsünk: Dél-Koreában a Szöuli Nemzetközi Zenei Versenyen első helyezést ért el, az amerikai Gina Bachauer Nemzetközi Zongoraversenyen ezüstérmet szerzett, a 2016-os Erzsébet Királyné Versenyen pedig negyedik helyezett lett, 2022-ben pedig a legrangosabb zenei versenyként ismert Orléans-i Nemzetközi Zongoraversenyen harmadik lett modern zene kategóriában. Mit gondol, mi a sikeres zongoraművész titka?

A szeretet. Szerintem ez a kulcsa mindennek. Rajongok a zenéért, és úgy gondolom, hogy igen kiváltságos helyzetben vagyok, amiért olyan zenét játszhatok, amit szeretek.

Van olyan példaképe, aki inspirálja a művészetét?

Engem minden zeneszerző inspirál, akit játszom. Sokat tanulok tőlük a kompozícióik révén, mi több, még az életemre is inspirálóan hatnak. Azáltal, hogy az életüket a zenének szentelték, és hogy képesek voltak szüntelenül kreatívak maradni, példát mutatnak.

Az elmúlt két évet Magyarországon töltötte. Hogyan hatott önre ez az időszak?

Nagy megtiszteltetés számomra, hogy itt, Budapesten – a városban, ahol olyan nagy zeneszerzők életk és alkottak, mint Bartók, Liszt, Liget vagy Kurtág – a Koreai Kulturális Központ rezidens művésze lehettem. Egy nagyszerű zenei hagyományban élni és kommunikálni a kifinomult, mégis barátságos budapesti közönséggel a legjobb dolog, amit zenészként el tudok képzelni. Ebben az időszakban sokat fejlődtem mind zenészként, mind emberként a közönséggel való kommunikáció és ebben a gyönyörű városban való tartózkodásom révén.

Remind

A kétéves magyarországi tartózkodását a Budapest Music Centerben tartott koncertjével zárta, amelyen a modern magyar zene két mesterének, Ligeti Györgynek és Kurtág Györgynek a műveit mutatta be. Miért éppen erre a két zeneszerzőre esett a választása?

Már azelőtt szerettem a zenéjüket, hogy Magyarországra érkeztem. Ők koruk legfontosabb zeneszerzői. Rájöttem, hogy Budapest – és főként a Budapest Music Center – tökéletes színtere a szerzeményeik előadásának. A zenei nyelvük hihetetlenül kreatív és friss, mégis nagyszerű hagyományokkal és üzenettel rendelkeznek. Nagy megtiszteltetés számomra, hogy előadhattam a műveiket.

Mi a véleménye a magyar komolyzenéről általában?

Úgy gondolom, a magyar zeneszerzők mindig tökéletes egyensúlyban tartották az új ötletek megvalósítását és a hagyományőrzést.

Eddigi zongoraművészi pályafutásában siker sikerre halmozott. Mi a következő célja most, hogy letelt a kétéves magyarországi tartózkodása?

A legfőbb célom mindig az volt és az is marad, hogy olyan ember legyek, aki képes gyönyörű és emberséges pillanatokat megosztani a közönségével a zenéjén keresztül, mert őszintén hiszek benne, hogy ezek a pillanatok szebbé teszik a világot. A Magyarországon töltött két év után pedig az a célom, hogy még többet játszhassak magyar közönség előtt.

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn