Keresés
Close this search box.

Feszegesd a határaidat felejthetetlen kalandokkal – 5 élmény Horvátországban, ha aktív pihenéssel töltenéd a szabadságodat

Becsült olvasási idő: 4 perc
Még ha az év nagy részében arról is fantáziáltunk, hogy szabadságunkat a tengerparton heverészve töltjük, mind vágyunk arra, hogy olyan tartalmas programokban legyen részünk, amiknek az emléke aztán a szürke és esős napokat is beragyogja majd.

hirdetés

Dél-nyugati szomszédainknál nem kell döntenünk, hogy a gondtalan semmittevésnek adjuk át magunkat vagy az aktív kikapcsolódást válasszuk – ugyanis mindegyikre van lehetőségünk. Horvátország nemcsak a paradicsomi tengerpartokért rajongók zarándokhelye, az adrenalinfüggők édenkertje is. Akár a repülés szerelmesei vagyunk, akár a tenger mélyének titkai vonzanak, jó helyen járunk, ha aktív kikapcsolódásra vágyunk.

Kalandok kétkeréken

Horvátországban a kerékpározás lehetőségeinek tárháza szinte kiapadhatatlan. Akár könnyű, családi túrára indulnánk, akár adrenalint hajszolva vennénk be a meredek lejtőket, biztosan találunk olyan kerékpárútvonalat, ami az igényeinknek kedvez – hála az ezerarcú tájnak.

Gorski kotar régió erdővel borított hegyei között a mountain bike-osok biztosan megtalálják a számításukat, de őket csalogatják a Dinári-hegység magasan fekvő gerincei is. Ha viszont két keréken szeretnénk felfedezni az ország történelmi múltját, Karlovac régióban a helyünk. Szlavónia gabonamezőkkel tarkított síkságai pihentetőbb útvonalakat kínálnak, ellátogathatunk a Kopácsi-réthez vagy az ország középső részén elhelyezkedő Medvednicához. Szeljük át a szőlővel borított hegyeket, és biciklizzük be az olyan bor- vagy gasztro útvonalakat, mint az isztriai borút vagy a híres Gastro Cycling Tour. Igazán különleges programot keresve áthajózhatunk a Kvarner-öböl szigeteire. Ha pedig a városi nyüzsgés vonz bennünket, fedezzük fel a két keréken a kerékpárosok oázisaként is ismert Zágrábot.

Remind

Nagyobb, több napos biciklitúrát is tervezhetünk, hiszen Horvátországot behálózza az egész Európát átszelő EuroVelo kerékpárút, amely 150 kilométer hosszú és Horvátország észak-keleti részén halad át a Duna folyását követve (EV6). Az út része a Vasfüggöny útvonal – Iron Courtain Trail – (EV13), amely tőlünk, Magyarországról lép be Horvátországba és olyan idilli tájakat érint, mint Muraköz, a Dráva vagy a szlavón vidék; illetve a 1116 kilométer hosszú Mediterrán útvonal (EV8), amely a leghosszabb EuroVelo szakasz Horvátországban.

Lóháton a tengerparton

Mi lehetne jobb módja annak, hogy kapcsolódjunk a természethez, mint lóháton bejárni a horvát vidéket. Dalmácia, Isztria és Szlavónia híres lovardái különféle lovas programokkal várják azokat, akik ezt a különleges kirándulási formát szeretnék választani.

Látogassunk el a híres diakovári lipicai méneshez vagy tervezzünk lovas túrát a Plitvicei-tavak körül, a Paklenica vagy az Észak-Velebit Nemzeti Parkban. Számtalan családi farmon vagy lovardában elsajátíthatjuk a lovaglás alapjait profi oktatók segítségével. Az pedig csak rajtunk áll, hogy tó- esetleg tengerparti vagy erdei kirándulásra indulunk. A forró nyári napokon arra is van lehetőségünk, hogy a lovakkal együtt merítkezzünk meg a tengerben.

A mélység titkai

A horvát tenger fenekén több mint 110 merülőhely várja azokat, akik semmihez sem fogható perspektívából szeretnék megismerni az Adria vízi világát. Előzetes tapasztalat nélkül csatlakozhatunk a búváriskolák valamelyikéhez, ahol megtanulhatjuk a merülés alapjait, tapasztaltabb búvárokként pedig számtalan víz alatti túrán vehetünk részt.

Mivel az Adria Európa legtisztább tengere, akár 50 méteres látótávolság is lehetővé teszi, hogy felfedezzük a felszín alatt rejtőző titkokat: az elsüllyedt római gályahajókat vagy haditengerészeti hajókat, a zátonyokat, korallmezőket és természetesen a sajátos növény- és állatvilágot. Ha pedig kellően eltökéltek vagyunk és távol áll tőlünk a bezártságérzettől való félelem, víz alatti barlangokban is kipróbálhatjuk a merülést.

Adrenalin fröccs a folyón

Vízi kalandokban nem csak a tengeren lehet részünk. Horvátország sebesvizű hegyi folyói és látványos kanyonjai a vadvízi evezés szerelmeseit is az országba csábítják. A raftingolás egyre népszerűbb program azoknak a turistáknak a körében, akik szívesen feszegetik a határaikat. Érkezhetünk családdal, barátokkal, kollégákkal vagy éppen egyedül, ha a vadvízi evezést választjuk, maradandó élményben lesz részünk.

Mielőtt azonban felkerekednénk, hogy megzabolázzuk a vad zúgókat és egy igazán extrém kaland során fedezzük fel a horvát tájat, érdemes felmérnünk, hogy milyen nehézségű túrával bírunk el, és az alapján kiválasztanunk, hogy melyik folyót vennénk be: a kanyonokban bővelkedő Cetinát, a vadregényes tájat átszelő Kurpát, a rejtett szépségeket kínáló Kupát, a lépcsővízesések garmadáját felvonultató Mrežnicát, a sziklamászókat is vonzó Mirnát, esetleg a gyönyörű vízeséseiről híres Krkát.

Szabadon, mint a madár

Horvátország épp úgy a légi-, mint a vízi sportok Kánaánja. Ha szeretnénk madártávlatból felfedezni a horvát tájat csipkés hegyvonulataival, zöld lankáival, cseréptetős városaival és idilli falvaival, élmények széles skálájáról válogathatunk – legyen szó ejtőernyőzésről, siklóernyőzésről, bázisugrásról vagy éppen sárkányrepülésről.

Nem véletlen, hogy számos légi sporthoz köthető horvát név. A siklóernyő feltalálója Faust Vrančić például šibeniki születésű. Horvátországban 30 helyszín vár bennünket, ha a siklóernyőzéssel szeretnénk ismerkedni, többek között a Učka és Žumberak északi hegycsúcsai, illetve a Biokov és Rilić déli oldala.

Remind

A bázisugráshoz szintén köthető horvát név. A világ egyik első bázisugrója a horvát Faust Vrančić volt. A Horvátországban található bázisugró helyszínek világhírűek. A Dél-Velebitben található Mamet-barlangban a világrekorder bázisugró, Felix Baumgartner is megfordult. Ha követnénk a példáját, a 200 méter mély barlangban mintegy 10 másodperig tartó repülés vár ránk. Ezen kívül népszerű bázisugró helyszín a Vörös-tó krátere, a Paklenica Nemzeti Parkban található Anića kuk nevű sziklaóriás vagy éppen a Klissza vára fölé tornyosuló Markezina greda.

Isztria a sárkányrepülés központja, ahol az enyhe idő miatt nyolc hónapon keresztül űzhetjük ezt az extrém sportot. Akár kezdőként érkezünk, akár gyakorlott repülők vagyunk, biztosan megtaláljuk a tökéletes helyszínt. Haladókként nem hagyhatjuk ki a Biokovót, amit Európa egyik legizgalmasabb helyszínének tartanak. Miután elrugaszkodunk a talajtól, azonnal 1200 méter magasan találjuk magunkat, alattunk pedig feltűnnek az Adriai-tenger szigetei, Brač és Hvar, valamint a Biokovo alattunk elterülő, csipkézett csúcsai.

Kiemelt kép: Rafting a Cetinán: Ivo Biočina

Fotók sorrendben: EuroVelo, Rovinj: Ivan Šardi; Skywalk üveghíd a Biokovo Nemzeti Parkban: Julien Duval; Merülés a Telašćica Nemzeti Parkban: Damir Zurub; Siklóernyőzés a Žumberak Natúrparkban: Julien Duval

Ha tetszett a cikk, ez is tetszeni fog: kattints, és fedezd fel Isztria rejtett kincseit!

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!