Ahogy egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy mennyi hulladékot termel a szépségipar, és mennyi káros anyagot viszünk be a bőrünkbe, a kozmetikai márkák elkezdték átalakítani gyártási folyamataikat, hogy fenntarthatóbb termékek szülessenek. Vannak, akik már régóta elkötelezték magukat a tudatosság mellett, nemcsak hivatásukban, magánéletükben is, mert saját tapasztalataik, kihívásaik inspirálták őket vagy, mert ebben a szellemben nőttek fel. Közéjük tartozik Nagy Leia Tímea is, a PHI Cosmetic társalapítója.
A sok tudatos kozmetikai márka között ti vagytok az egyik zászlóvivő. Mit gondolsz, mi a PHI sikerének titka?
Sok natúrkozmetikai márkához hasonlósan mi is úgy indultunk, hogy a családban kerestünk egy bőrbetegségre választ, mert nem találtunk megoldást, azzal a különbséggel, hogy nálunk megvolt a szakmai háttér is, így nagy előnyünk, hogy termékeink saját fejlesztésűek, saját gyártásúak, nem bérgyártásban dolgozunk. Tulajdonostársam, Mariann (Gerhardt-Rácz Marianna) eredeti szakmája okleveles fitoterapeuta, aromaterapeuta és az agrár egyetemen végzett gyógynövény területen. Szóval, megvolt az a szakmai háttér, hogy a gyógynövényekből, illetve azok jótékony hatásait felhasználva össze tudjon állni egy olyan paletta, ami megoldást tud adni kisfia bőrproblémájára, az ekcémára. És ami még nagyobb előny volt, hogy Mariann le is tudta fejleszteni vegyészmérnök nagypapájával a termékeket.
Ez az első vállalkozásotok együtt?
Nem, mi nagyon régóta vagyunk barátok és az üzleti életben is régóta társak vagyunk, viszonylag sok üzleti vállalkozásba kezdtünk együtt. A PHI esetében, amikor már láttuk, hogy ez egy olyan terület, amire nagy az igény, teljesen egyértelmű volt, hogy ebbe is együtt vágunk bele – amink most már lassan 8 éve.
Az alapanyagok tisztasága minden tudatos márka számára fontos. Ti hogyan választjátok ki az összetevőket?
Mi nem úgy indultunk el, hogy számunkra a haszonszerzés volt az elsődleges, hanem kifejezetten arra fókuszáltunk, hogy a termékek minél hatékonyabbak legyenek. Igyekeztünk magyar beszállítókat találni alapanyagainkhoz. Az nagyon sok időbe telt, hogy a számunkra megfelelő gyártókat megtaláljuk. Nyilván nem tudunk minden összetevőt beszerezni Magyarországról, hiszen vannak olyanok, amik nem itt őshonosak, de attól még ezeket nem zárjuk ki a termékeinkből. Ezek közül is igyekszünk olyanokat találni, amik legalább fair trade útján kerültek előállításra. Alapvetően csak natúr alapanyagokkal dolgozunk, ez vonatkozik a tartósítószerekre is, a technikai összetevőkre is, nem csak a hatóanyagokra. Ezt fontos kiemelni, mert sok márkánál a hatóanyag 100% természetes, de a technikai összetevők nem.
A csomagolásra is nagyon figyeltek, ott mi alapján választotok?
Igen, a csomagolás terén is igyekszünk tudatosan választani, amit lehetséges, üvegbe teszünk, amit nem tudunk, ott újrahasznosított műanyagot választunk, kerüljük az akrilcsomagolásokat, vagy azokat a műanyag csomagolásokat, amik nem dobhatóak a szelektív műanyag hulladékgyűjtőbe. Akár vissza is vehetnénk az elhasznált termékek csomagolásait, hogy újratöltsük, de ez törvényileg nem megengedett, mert nem biztosítható a fertőtlenítésnél, hogy a különböző helyről visszahozott flakonok ugyanolyan tisztaságúak legyenek. Ezért, bár visszavesszük a csomagolásokat, azokat arra használjuk, hogy az újabb prototípusokat, teszttermékeket, amiket még nem kerülnek piacra, azokba töltve teszteljük. Ezzel tudjuk még jobban minimalizálni a hulladékot. Egy éve megnyitottuk a régi labor helyén, a harmadik kerületben a kis üzletünket, egy kis kávézóval egybekötve, és ott nagyon szeretnénk megoldani, hogy legyen egy olyan sarok, ahol a testápolási termékeket, tusfürdőket vagy hajápolási termékeket ott a helyszínen tudja a vásárló a saját flakonjába újratölteni. Reményeink szerint ez idén meg is valósul.
Hatással van valamilyen módon a márka a magánéletetekre?
Amikor a munka a tudatosság körül forog, az átszivárog az élet többi területére is. Nem csak nekünk, Mariannal, hanem a lányoknak is, akikkel, mint egy kis család együtt dolgozunk. Mindenkinél látjuk, hogy ahogy elkezdtek dolgozni nálunk, alakult az igényük arra is, hogy a magánéletükbe is bevigyék ezt a szemléletet. A vászontáska promóciónk óta látom, hogy mi is házon belül mindannyian vászontáskával járunk vásárolni. És persze hazai termelőktől, piacon szerezzük be a friss zöldségeket, gyümölcsöket. Mindez valahogy bekúszott az életünkbe, természetessé vált. Nem azért, mert ez a trend, hanem mert ez lett az igényünk. Beszállítóink közül vannak olyanok, akiknek nemcsak kozmetikumokhoz, hanem élelmiszerekhez is vannak alapanyagaik, és így szivárgott be az életünkbe az is, hogy akkor azt is így szerezzük be. Tehát a márka egyértelműen formál minket, mind a mai napig. És ez másban is megjelenik: van, aki hangterápiára jár közülünk és van, aki jógázik – Mariannak például a jóga a legerősebb. Én nagyon szeretek hazai márkáktól vásárolni, és ez is a PHI óta van. Két kedvencem az Art On Me és a Nonplusz, mert nagy odafigyeléssel, fair trade alapanyagokból készítik ruháikat.
Fotók: Zsólyomi Norbert, Getty Images
A tudatos szépségápolásról szóló cikkünket – amelyben Nagy Leia Tímea is megszólal –, megtalálod a Remind bookazine negyedik számában. Kattints, és rendeld meg most, használd a REMIND4 kódot, és november 30-ig ingyen kiszállítjuk neked!