Magyarország még fel sem ocsúdott a koronavírus-járvány gazdasági hatásaiból, az orosz-ukrán konfliktus következményeinek köszönhetően máris újabb, tán még súlyosabb kihívásokkal kell szembenéznie a lakosságnak. Mi szavatolhatja a vállalkozások túlélését ezekben a nehéz időkben? Hogyan birkózhatnak meg az energiaár-növekedés és az egyre emelkedő infláció következményeivel? Ezekről a kérdésekről is beszélgettünk Krisán Lászlóval, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatójával.
Voltak a pályafutása során olyan mérföldkövek, melyek nélkül ma nem biztos, hogy itt tartana?
A szerencse nagy szerepet játszott abban, hogy így alakult a pályám. Véletlenül, még a főiskolai tanulmányaim mellett kerültem el egy külkereskedelmi vállalathoz, ahol a gyakorlatban is hamar megtapasztalhattam, hogy ez a világ engem rettenetesen érdekel. Olyan országokban kellett dolgoznom, amelyeket néha elsőre még a térképen sem találtam. Huszonéves fejjel járhattam olyan egzotikus helyeken, mint Kambodzsa, Laosz, a Fülöp-szigetek vagy Malajzia, miközben Budapestről akkoriban még Bécsbe sem volt könnyű kimenni. Hamar bebizonyosodott, hogy jól eltaláltam a pályát, amely valóban nekem való, az élet pedig több olyan fontos mentorral is összehozott, akiktől rengeteget tanultam erről a hivatásról. Közel húsz éven keresztül dolgoztam például Demján Sándor mellett.
Hogyan segíti a Széchenyi Kártya Program a kkv-szektort a célkitűzéseik megvalósításában?
Nekünk az a dolgunk, hogy a rengeteg információt begyűjtsük, ezekből problémákat, helyzeteket és feladatokat azonosítsunk, és azokra próbáljunk – a megfelelő szakpolitikai területekkel egyeztetve – pénzügyieszköz-megoldásokat kreálni. Valódi, kézzelfogható segítséget akarunk nyújtani a kkv-szektor számára, legyen szó akár egy nano-, akár egy középvállalkozásról.
Sok feladatunk van, hiszen a segítségnyújtás mellett fontos, hogy az edukációban is segítsük a vállalkozókat. Magyarországon a vállalkozásnak mindössze harmincéves múltja van, míg Nyugat-Európában és Észak-Amerikában több száz év óta működnek cégek, vállalkozások – nem is beszélve Kínáról, ahol a kereskedelemnek évezredes hagyományai vannak. Más vállalkozói kultúrák ezek, egészen más vállalkozói vagyonokkal. Nem szabad elfelejtenünk, hogy honnan jöttünk, és hogy nincs nálunk a bölcsek köve. Tanulni sosem szégyen. Sőt, inkább egyfajta kötelező alaki kellék, hogy az ember akarja fejleszteni magát, ismerje meg mások tapasztalatait, és lehetőleg így, ne pedig a maga kárán tanuljon.
Az elmúlt két-három év a vállalkozások számára is rengeteg új kihívást hozott. Hogyan tudtak nekik segíteni ezekben a váratlan helyzetekben?
Nehéz időszak ez: a koronavírus-járvány megannyi hulláma után idén februárban belépett az életünkbe a szomszédunkban zajló háború, annak társadalmi és gazdasági következményei. Világok szakadnak szét, és mindaz, ami eddig természetes alapközeg volt, most nagy gyorsasággal változik, alakul. Fontos, hogy ezekre a folyamatokra jól reagáljunk. A termékeink köre mindig aszerint változik, hogy milyen problémára kell választ adni.
A most zajló energiaválságra milyen segítséget tudnak nyújtani a vállalkozásoknak?
Már akkor reagáltunk az energiaárak emelkedésének mindenkit sújtó problémájára, mielőtt azok valóban eszkalálódtak volna. Július 1-jén indítottuk el Széchenyi Kártya Program Max néven új, rendkívül kedvező kamatú hitelprogramunkat. Ennek keretében indult el évi fix 1 százalékos ügyfél által fizetendő kamaton a Széchenyi Energiakártya, amely az energiaválság által érintett vállalkozások számára kínál kedvező szabad felhasználású folyószámlahitelt, 30 millió forintig, akár 3 éves futamidőre. Egy másik termékünkkel pedig azokat a projekteket támogatjuk, ahol energiahatékonyság-javítás vagy az energiatakarékosságot segítő technológiai beruházás történik.
Hogyan birkózhat meg az átlagember a mindennapokban ezzel az ijesztő helyzettel?
Van egy régi mondás, amit gyakran idézek nehéz helyzetekben: nincs olyan, hogy mindig süt a nap. Van olyan, hogy egy jobb időszak után egy rosszabb következik. Most ilyen időket élünk. De nem szabad elfelejtenünk, hogy minden ciklikus, és akárcsak a jó, a rossz is elmúlik. Ezt kell felismernünk és szem előtt tartanunk. Mindig fel kell tudni állni, akármi történt is az emberrel. Az élet nem lehet mindig sikeres, nem lehetünk mindig boldogok. Az esések, a bukások az élet részei, de az, hogy a földön marad-e az ember, már a saját döntése.
Ha további pénzügyi tanácsokra vagy kíváncsi, és megismernéd Krisán László pályáját, a teljes interjúért lapozd fel a Remind Bookazine első számát!