Keresés
Close this search box.

Jövőnk a tét – Bemutatkoznak a Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk! Fenntartható fejlődés kategória szereplői a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. támogatásával

Becsült olvasási idő: 8 perc
A Menedzserszövetség „Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk!” című kampányának a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. Támogatásával megalakult Fenntartható fejlődés kategóriájában olyan előremutató női vezetőket mutatunk be, akik a fenntarthatóság értékei mentén fejlesztik a vállalataikat. A kampány főtámogatója a Zenon Clinic.
noi_vezetok_fenntarthato_fejlodes

hirdetés

Balról jobbra: dr. Martonyi-Papp Alexandra, Pesti Tímea, Nagy Andrea, Ortutay Zsuzsanna, Topolcsik Melinda, Szécsi Gabriella

A fenntartható fejlődés az üzleti, vállalati világ vezetői számára az egyik legnagyobb kihívás, mivel a jövő generációjának élete, bolygónk állapota a tét. A gazdasági növekedést úgy kell garantálni, hogy közben a figyelem megmaradjon a környezetvédelmi szempontokon és a társadalmi igényeken. Az idő sürget, szavak helyett tettekre van szükség, jól jön minden innovatív megoldás. 

A Menedzserszövetség 2021 óta minden évben elkötelezett azon vállalása mellett, hogy a nőnapra időzített kampányában bemutassa női vezető tagjait, és felhívja a figyelmet példaértékű munkájukra. Megújult koncepcióval és címmel: „Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk!” nyolc kiemelt, társadalmat érintő téma mellé állt a szervezet 40 női vezető tagja, akik idén egy-egy számukra fontos ügyet támogatnak szerepvállalásukkal. A főszereplők ezúttal is olyan példaképek, akik szakmájukban elért sikereik által pozitív, követendő utat mutatnak. Az idei kampány különlegessége, hogy mindegyik témához egy-egy releváns alapítvány női munkatársa vagy vezetője is csatlakozott, akik számára a Menedzserszövetség a láthatóság mellett ösztöndíjas részvételi lehetőséget biztosít nagysikerű Mentor Programjában.

A „Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk!” kampány szereplői most megosztják véleményformáló üzeneteiket, melyekkel a Menedzserszövetség fel szeretné hívni a figyelmet küldetésére, miszerint a társadalmat érintő kérdésekben közösen többet tehetünk, összefogással a célokat könnyebben elérhetjük. 

Topolcsik Melinda, a Bridgestone Tatabánya Kft. ügyvezető igazgatója

„A mottó, amit személyes életemben, munkámban és a fenntarthatóság kapcsán is követek, az a »walk the talk«, vagyis váltsd tettekre a szavaid!”

Milyen innovációkat vezettetek be az elmúlt években a Bridgestone tatabányai gyárában?

A fenntarthatóság a Bridgestone hitvallásának szerves része. A tatabányai gyárban a villamosenergia- fogyasztást évek óta teljes egészében – igazoltan – megújuló forrásból fedezzük. Az öko portán napenergiával működnek a fűtési, hűtési és világítási rendszerek. Ezenkívül három hőszivattyú is beüzemelésre került a közelmúltban, melyek összteljesítménye 90 kW. A vállalat emellett megindult az okosgyárrá alakulás felé vezető úton. Például a mesterségesintelligencia-alapú abroncsgyártó berendezésekkel vagy a környezetterhelést csökkentő virtuális abroncsfejlesztési technológiákkal.

Vezetőként mit tartasz fontosnak a fenntartható fejlődés elősegítésében?

Amit a személyes mottómban is megfogalmaztam: fontos, hogy következetesek legyünk, a szavak szintjéről a valódi tettek mezejére lépjünk, támogassuk az új innovációkat, keressük a zöldítés lehetőségét. Mivel a fenntarthatóság mindannyiunkat érintő kérdés, nem lehet hátradőlni. Vezetőként emellett fontosnak tartom, hogy a kollégáimat és vezetőtársaimat is arra motiváljam, hogy figyeljenek oda ökológiai lábnyomukra. A Bridgestone-nál például minden évben tartunk Fenntarthatósági hetet, ahol többfajta aktivitással irányítjuk rá kollégáink figyelmét erre a fontos témára és hasznos tanácsokkal látjuk el őket. A változás ugyanis kicsiben kezdődik. Előszeretettel veszek részt a gyárban szervezett programjainkon is: a Fenntarthatósági héten tartott kvízen például én is megmérettettem tudásomat, tavaly pedig egy méhlegelőt alakítottunk ki a kollégákkal a gyár melletti füves területen. Emellett egyik legkedvesebb projektem, a már hagyománnyá vált Bridgestone-os gyermek alkotópályázatunk témája tavalyelőtt a Föld napja volt. Én is zsűriztem a pályamunkákat, és öröm volt látni, hogy mennyi alkotás érkezett – látszott, milyen fontos a legkisebbek számára is a környezetvédelem.

Magánemberként mi a meglátásod, hazai és nemzetközi fenntarthatósági törekvésekről?

Látszik, hogy erőteljes elmozdulás történt a fenntarthatóság irányába mind itthon, mind a nemzetközi színtéren, és örömömre szolgál, hogy a törekvések egyre több esetben valódi tettekben is megnyilvánulnak. Bár az új, zöld technológiák sok esetben még nagyon költségesek, a szemléletváltás és a téma jelentőségének felismerése már láthatóan jelen van. A Bridgestone célja, hogy a zöld átalakulás egyik úttörője legyen – például számos elektromos autóhoz készülnek már abroncsok, és a mesterségesintelligencia-alapú gyártási technológiák segítségével is jelentősen csökken a környezetterhelés.

Szécsi Gabriella, a BI-KA Logisztikai Kft. ügyvezetője

„A jövő építéséhez a jelenbe kell energiát tennünk!”

Hogyan jelenik meg a fenntartható fejlődés egy szervezet életében?

A fenntartható fejlődés vállalatunknál nemcsak a vezetőség elképzelése, hanem vállalati kultúránk egyik alapköve. Célunk, hogy felelős gondolkodásunkkal hozzájárulhassunk egy tisztább, élhetőbb és egészségesebb környezet megteremtéséhez. 

Vezetőként fontosnak tartom a közép- és hosszabb távú stratégiai gondolkodást, a változásokhoz való alkalmazkodás képességének növelését és az ezzel párhuzamosan kialakított belső- és külső folyamatok fegyelmezettebbé tételét. Ezen szemlélet vezet a zöldpolitika vonatkozásában is, amelynek erősítése érdekében, a vállalati stratégia-alkotás során hangsúlyt fektetünk a környezettudatosságra, ezáltal értékelésre kerülnek a környezeti tényezők és környezeti kockázatelemzés is történik.

Milyen szervezeti programokkal erősítitek a zöld szemléletet a munkatársak vonatkozásban?

Fontosnak tartom, hogy a szervezeti programok által, a munkatársak azonosulni tudjanak a céllal és növekedjen az együttműködési igényük, ezáltal formálódjon a közösségtudat és a környezettudatos gondolkodás.

Programjaink között említendő, hogy korszerű, EURO 6 motorral felszerelt, alacsony átlagéletkorú vontatókból álló saját gépjárműparkot működtetünk, amely hozzájárul ökológiai lábnyomunk csökkentéséhez – lehetővé téve ezáltal a hatékonyabb és környezetkímélőbb partnerkiszolgálás biztosítását. 

Fejlesztéseink során tekintettel vagyunk a hatékony energia- és anyagfelhasználásra: flottánk működtetése során ösztönözzük az üzemanyag-megtakarítást és a környezettudatos-vezetési stílust, irodai környezetben pedig biztosítjuk a szelektív hulladékgyűjtés feltételeit. 

Vezetőként mit gondolsz a fenntarthatóságról?

Véleményem szerint, a fenntarthatóság tettekben mérhető: fontos, hogy mind magánemberként, mind pedig vállalati szinten, gazdasági szereplőként is hangsúlyt fektessünk a témára.Vállalatvezetőként kiemelten fontos szerepet tulajdonítok a személyes példamutatásnak, hiszen egy vezető tettei és cselekedetei által, több száz munkatársra direkt módon tud hatással lenni. Úgy vélem, az őszinte és figyelmes, magából a legjobb teljesítményt kihozó, mindemellett környezetére figyelő vezető, méltó példaként szolgálhat munkatársai számára.

dr. Martonyi-Papp Alexandra, az AMAR Design alapítója

„Az ipari innováció elengedhetetlen egy zöldebb jövőért!”

A vállalatod munkafolyamataiban milyen lépéseket tesztek a fenntarthatóság megvalósulásáért? 

Cégvezetőként a banki és értékpapír finanszírozásban korábban megszerzett tapasztalatommal komplex látásmóddal közelítjük meg projektjeinket. A fenntarthatósági célok elérése iparágakon és üzletágakon átívelő összefogást, azok stratégiájának, tevékenységének és szempontrendszereinek egyidejű nagyobb fokú harmonizációját igényli. Az építőipar világszinten a teljes energiafelhasználásnak körübelül 36%-át teszi ki és a CO2 kibocsátás 39%-a ebből a szektorból származik. Cégünk, mint gyártó, tervező, fejlesztő, és kivitelező cég elsősorban a homlokzati területen, valamint épületbelső fit-out munkálatok tekintetében integrálódik ebbe a láncba. Feladatunkat értékteremtő szemlélettel, innovatív termékek, mérnöki megoldások alkalmazásával, újrahasznosított, illetve lehetőség szerint körforgásos felhasználású alapanyagokból végezzük, ezeken a területeken olyan nemzetközi cégek partnereként, amelyek élen járnak ezen termékek és megoldások kidolgozásában.

Vezetőként mit tartasz fontosnak a fenntartható fejlődés szempontjából? 

Építőipari cégként munkánk egy nagyobb képlet része, amelyet akkor tudunk hatékonyan végezni és fenntartható növekedési pályán állni, ha a beruházási környezet, amely mentén az új fejlesztéseket tervezik, kedvező. A fenntarthatósági célokat támogató adókedvezmények és támogatások, valamint zöld pénzügyi termékek lehetőséget biztosítanak a haladó hazai, valamint külföldi ingatlan fejlesztő és kivitelező cégeknek, hogy gazdasági sikerre tudják átfordítani ezeket az erőfeszítéseiket.

Magánemberként mi a véleményed a fenntarthatóságról? 

Nemrég nyomon követtem a davos-i World Economic Forum témáit, ahol a fenntarthatóság kérdésköre némileg visszaszorult a sürgetőbb geopolitikai, illetve mesterséges intelligenciát és szorosabb gazdasági együttműködést szorgalmazó témakörök között. A net-zero economy elérését számtalan fórumon hangsúlyozták Davosban, a fosszilis energiahordozókról történő átállás elősegítésével együtt. Az átlag európai polgárokat a fenntarthatóság kérdése foglalkoztatja és 67%-uk 2023-ban úgy gondolta, kormányuk nem tesz eleget ezen célok teljesüléséért. Az épített környezetünk és hazai termelésünk, iparunk fenntarthatóbbá tétele, többek között az Ipar 4.0 segítségével, az emberek mindennapi életminőségére talán legjelentősebb, közvetlen hatással bíró törekvés és eredmény lehet.

Pesti Tímea, az ALD Automotive / Leaseplan vezérigazgatója

„A fenntartható működés azt jelenti, hogy minden téren felelősségteljesen gondolkodunk, legyen ez a szervezet fejlesztése, a kultúra formálása, a partnerekkel, stakeholderekkel való bármilyen irányú együttműködés vagy a környezeti lábnyomunk.”

Mit gondolsz, mára elengedhetetlenné vált a fenntartható, zöld látásmód az üzletben? 

Engem mindig is a hosszútávú gondolkodás jellemzett mindenben, amibe belekezdtem (kivéve a futást, ahol maradok az 5-7 kilométeres távnál). A hosszútáv bevonzza a fenntarthatóságot, a fenntartható működés fogalmát. A fenntartható működés azt jelenti, hogy minden téren felelősségteljesen kell gondolkodni, legyen ez a szervezet fejlesztése, kultúra formálása, a partnerekkel, stakeholderekkel való bármilyen irányú együttműködés vagy a környezeti lábnyomunk. Persze az üzlet fejlődését tekintve lehet a fenntarthatósági nézőpontok figyelembevétele nélkül fejlődni, de az én értékvilágomban, gondolkodásomban nem. Nem tudok azonosulni azzal, hogy rövidtávú, azonnali sikerért beáldozzunk egy hosszútávú működést, stabilitást, amely elengedhetetlen a társadalmi és környezetünk iránti felelősségvállalás nélkül. Nemcsak minden vezetőnek, a bolygó minden állampolgárának feladata és kötelessége tenni azért, hogy egészséges, élhető világot biztosítsunk a következő nemzedékek számára.

Milyen vállalati vagy egyéni kezdeményezésben vettél részt, ami a fenntarthatóságot támogatja?

Két óriási problémánk van nekünk, földlakóknak, amivel foglalkozni kell, amiért tennünk kell: az egyik a klímaválság, a másik a biodiverzitás. Mi sok-sok éve rendszeresen ültettünk fákat. Tettük ezt erdészetekkel, erdészekkel együttműködve, hogy lehetőleg ne egy ültetvényt, hanem valós élőhely létrejöttét segítsük több állat, illetve növényi faj számára. 2023-ban pedig léptünk még egyet és egy komoly szervezet projektjéhez kapcsolódtunk, amely a Tisza árterületén a tiszazugi kiirtott erdő rehabilitációját célozta. Természetvédelmi szempontból drámai itt a helyzet. Óriási különbség, hogy őshonos fajokból álló, valódi élőhelyek kialakulását segítő erdőket szeretnénk létrehozni, hogy a biológiai sokféleséget, ökoszisztémákat megőrizzük. A saját telephelyünk zöld területeit is próbáljuk úgy kialakítani, hogy az adott környezet növény- és állatvilágához kapcsolódjunk: legyen méhlegelő, gyíknapozó, madáritató, gaznak tűnő növényzet, ami a bogarak, madarak jólétét támogatja.

Magánemberként mit teszel és mit gondolsz, mit tehetünk a fenntarthatóságért?

Magánemberként is felelősségünk a fenntarthatóság. Háromgyerekes anyaként, de a társadalom tagjaként is a példamutatás, a változás kezdeményezése, az edukálás a feladatunk. Nem elég szelektíven gyűjteni a szemetet, hanem minden téren oda kell figyelni, hogy hogyan tudunk kevesebb szemetet termelni, visszafogni, megszüntetni a pazarlást. Mindennemű pazarlást, ami jelenti az alapanyagokra való odafigyelést, a felesleges vásárlásokat, az ételkidobást, a villanylekapcsolást, a vízhasználatra való odafigyelést – és még hosszan sorolhatnám. Magánemberként az is évek óta foglalkoztat, hogy mikor és hogyan tudunk – én, te, a világ – kiszállni ebből az üzemmódból, hogy mindig többet és többet akarjunk; állandóan növekedni kell, több profitot akarunk, miközben kinyírjuk magunkat, a környezetünket, a jövőt.

2017-ben megkaptam a Menedzserszövetség, Év Menedzsere Kék Innovációs különdíját. Akkor is azt gondoltam, hogy ne csak beszéljünk a témáról, várjuk, hogy valaki megtegye az első lépést, hanem cselekedjünk. Elsőként döntöttünk úgy, hogy nálunk saját flottába csak zöldrendszámos autót vásárolunk. Minden fórumon, ahol mikrofont kapok, a klímavédelem, és most már a biodiverzitás témáját, üzeneteit is közvetítem. Ahol csak megfordulok, próbálok cselekvésre ösztönözni a környezetemet.

Ortutay Zsuzsanna, az INA Igazgatótanács elnöke

A sikeres vállalatfejlesztési és a fenntarthatósági szempontoknak kéz a kézben kell járniuk – komoly fenntarthatósági célok és program nélkül ma már nem lehet sikeres egy vállalat, kiváltképp egy energetikai cég.” 

Vezetőként hogyan tudod egy sikeres vállalat fejlesztését és a fenntarthatóságot is szem előtt tartani? 

Ennek a két szempontnak kéz a kézben kell járnia – komoly fenntarthatósági célok és program nélkül ma már nem lehet sikeres egy vállalat, kiváltképp egy energetikai cég. Vezetőként tisztában vagyok a felelősségünkkel és a szerepünkkel, ami a föld megőrzésében ránk hárul. A MOL és az INA is személyesen is érdekeltté tette a menedzsereit a fenntarthatósági célok megvalósításában. Ez azt jelenti, hogy a vezetői bónusz részévé és feltételévé tette a szén-dioxid kibocsátás csökkentési célok elérését.

Eddigi pályád során mire vagy a legbüszkébb? Mi volt a legnagyobb lecke, amit tanultál? 

Szakmailag nagy büszkeséggel tölt el, hogy én lehetek az első női vezető az INA energetikai vállalat élén. Személyesen pedig nagyon büszke vagyok azokra a tehetséges vezetőkre, akiket annak idején én fedeztem fel, és akiknek segítettem a pályáját tanácsokkal, mentorálásokkal. Úgy tapasztaltam, hogy a női vezetők gyakrabban szembesültek kételyekkel, dilemmákkal, és erősebb volt bennük az önfejlesztés igénye. Örülök, hogy támogathattam őket ezen az úton.

Milyen fenntarthatósági kezdeményezésben vettél részt eddig? 

Hiszem, hogy a napi szintű egyéni választásainknak – hogy mit veszük vagy épp mit nem, mit eszünk, mihez kezdünk a szemetünkkel – hosszútávú globális hatása van. Hiszen a vállalatok azt tudják majd eladni, amire lesz kereslet és igény. Amellett, hogy a fenntarthatóság ügye számomra személyesen is kiemelten fontos, meggyőződésem, hogy jó helyen dolgozom ahhoz, hogy érdemi változásokat érjünk el ezen a területen. Az energetikai vállalatok megítélése ellentmondásos lehet, de az bizonyos, hogy csak velünk, tehát csak ezekkel a cégekkel közösen jutunk előre, hiszen nálunk van meg mindehhez a szükséges technológia, a tőke és szaktudás. A MOL-csoportnál már évekkel ezelőtt láttuk, hogy a környezettudatos megoldásokat az ügyfeleink is egyre inkább elvárják tőlünk. Ezért vállaltuk, hogy a 2030-ig mintegy 4 milliárd dollárt fektetünk fenntarthatósági beruházásokba, zöld hidrogén és biogáz üzemet építünk, napelemparkokat létesítünk, emellett célunk, hogy Kelet-Közép-Európa körforgásos gazdaságának vezető szereplőjévé váljunk.

Nagy Andrea, az United Way Magyarország ügyvezetője 

„Fenntarthatóság: a jövő kulcsa, megoldása az innováció, ami csak akkor tud létrejönni, ha minden korosztály, a fiatalok is, aktív alkotói. A mi munkánknak is ez a lényege.”

Hol találkozik a civil és az üzleti szféra a munkásságodban? 

Mivel sok évet dolgoztam üzleti szférában és mindig kapcsolatban voltam a civil szférával is, számomra a kapcsolódás egyértelmű és sokrétű. A találkozási pont az, ahol valaki felismeri, hogy a jótét és a segítség alapvető emberi kötelesség. Ma már elfogadhatatlan, ha egy cég semmilyen szinten nem kapcsolódik társadalmi problémákkal – legyen az akármilyen kicsi elkötelezettség, de a szándéknak jelen kell lennie!

Vezetőként melyek azok a készségek, amelyeket szeretnél a mentorálás során fejleszteni?

A limitált költségvetéssel dolgozó non-profit szervezet hatékonyságnövelését szolgáló változások bevezetése, egy tanuló szervezetek kialakítása, a szervezeti kultúra fejlesztése – mindez a szervezet hatékonyságára és eredményeire gyakorolt kedvező hatások érdekében. A non-profit és a for-profit szféra között több hasonlóság van, mint gondolnánk! A vezetői készségek és a vezetői önismerettel szemben támasztott igények és elvárások például szinte ugyanazok, és ezeket nem lehet eleget fejleszteni, növelni! Ennek ellenére más kihívásokkal találkozik egy vezető a non-profit és az üzleti szférában. Sokat segít tehát a megtapasztalt problémákkal való megküzdési stratégiák összehasonlítása, illetve a tudás- és tapasztalatmegosztás.

A United Way munkájában miként jelenik meg a fenntartható innováció, fejlődés? 

Ha fenntarthatóság, akkor jövő, ha innováció, akkor – elsősorban – fiatalok. Ezzel a mondattal tulajdonképpen össze is foglaltam a United Way Magyarország munkáját. Programjaink gyerekekhez és fiatal felnőttekhez szólnak, elsősorban az oktatás és pénzügyi stabilitás témakörökben: kezdeményezés, csapatmunka, problémamegoldás, üzleti és vállalkozói szemlélet, öngondoskodás. Vagyis olyan készségek, melyik segítik őket, hogy kibontakoztathassák a bennük rejlő tehetséget és önálló, sikeres felnőtté válhassanak.

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn