A legtöbb ember repülőjegy vásárláskor a lehető legegyszerűbb módszert választja: kinézi a számára legszimpatikusabb aggregátoroldalt (azaz olyan oldalt, amely összegyűjti az információkat a légitársaságoktól). Ilyen például a Skyscanner vagy a Kiwi. Az aggregátoroknak gyakran telefonos alkalmazásuk is van, és a check-in terhétől is megkímélnek, a segítségükkel tulajdonképpen automatikusan történik minden.
Valóban csábítóan hangzik, hogy van egy oldal, amelyik a végállomás beírása után összegyűjti a lehetőségeket, és a végén kiadja a számunkra legmegfelelőbb járatot az általunk megadott különböző kritériumok – például az út hossza és költsége – szerint. Azonban ennek ára van! Ezek az oldalak a jegyeladás után befolyó százalékért dolgoznak, így komoly esély van arra, hogy rosszabb konstrukciókat kínálnak, mint amire mi magunk némi utánajárással jutnánk.
Titkolózás
Bizonyára sokan találkoztak már azzal a jelenséggel, hogy ha egy jegyre azonnali vásárlás helyett gyakran rákeresünk, egyre magasabb és magasabb árral szembesülünk. Ennek számos oka lehet. Nyilván nem segít a helyzetünkön, hogy egyre közelebb kerülünk időben az utazás időpontjához, a jegyek ugyanis a kereslet-kínálat elvén egyre drágábbak, minél kevesebb maradt elérhető belőlük. A másik ok, hogy túl sokat árulunk el magunkról. Ha csak simán a böngészőben keresünk a jegyekre, akkor az oldal pontosan tudni fogja, kik vagyunk. A fokozatos áremeléssel pedig arra szeretne bennünket ösztönözni, hogy minél előbb vásároljunk. Erre hajlamosak is leszünk azon pánikolva, hogy a jelenlegi – már eleve magasabb – árnál is feljebb mennek a költségek.
Ha az inkognitómód mellett döntünk, akkor az egyes keresések között ne felejtsük el újraindítani a böngészőt, hogy az adatainkat tároló sütik törlődjenek.
Rugalmas időpontok
Ha nincs kőbe vésve, mikor repülünk, igyekezzünk olyan időpontot választani, amikor eleve olcsók a repülőjegyek. Például ne a hétfőtől vasárnapig tartó időintervallumban gondolkozzunk nyaralásunk tervezésekor, hiszen a munkaügyben ingázók miatt mindig ezek a napok lesznek a legdrágábbak. Inkább a hét közepétől a következő hét közepéig tervezzük az utazást. A népszerű turistacélpontok esetében pedig lehetőleg ne a legnépszerűbb hónapokat válasszuk ki magunknak, utazzunk inkább szezonon kívül, vagy csapjunk le az elő- és utószezon jó ajánlataira.
Ár vagy kényelem
A fapados légitársaságok ma már egyre több helyre repülnek, és javult a szolgáltatásuk színvonala is az elmúlt években (rosszabb esetben: a járvány óta egyes nagy légitársaságok kezdtek el visszavenni a minőségből, ezzel felülről közelítve a fapadosokhoz). A fapados járatok választása esetében az olcsó repülőjegyért cserébe elsősorban a kényelemről mondunk le, ami rövid repülőútnál talán nem is jelent akkora problémát. Arra azért figyeljünk, hogy a fapadosok tulajdonképpen minden szolgáltatásért igyekeznek plusz pénzt felszámolni, legyen az a repülőre felvihető poggyász mérete, a választott ülőhely vagy a check-in ideje. Ugyanígy az sem lesz mindegy, mennyire indul jó időpontban, vagy éppen melyik reptéren landol majd a gép. Ha több tíz kilométerre érkezünk meg választott városunk központjától, és rendkívül drága és körülményes a beutazás, már egyáltalán nem biztos, hogy megéri a fapados opció. Ezzel együtt, némi számolgatással és alapos utánajárással, a fapadosok megfontolandó alternatívák lehetnek.
Kapcsolásra várva
Főleg tengerentúli, hosszabb utazások esetében fordítsuk meg a gondolatmenetet! Ne azt nézzük, hogy honnan hová szeretnénk eljutni, hanem azt, hogy a célállomásunkra milyen olcsó járatok mennek, és innen „fejtsük vissza” az utat. Abszolút lehetséges, hogy egy átszállásos megoldás időben nem jelent akkora kiesést, mint amekkora összeget megspórolhat nekünk. Ugyanígy érdemes kombinálni az egyes légitársaságokat. Ne táborozzunk le egynél, de ha társaságot váltunk útközben, az átszállásnál mindig figyeljünk rá, hogy automatikusan továbbmegy-e a feladott csomag, mennyiben tér el a gépre felvihető poggyász mérete a két járat között, és milyen biztosítási feltételek vonatkoznak arra, ha az egyik járat késése miatt esetleg lekéssük a kapcsolást.
Repjegy helyett vonatjegy
Azt is ideje felismernünk, hogy nem mindig csak a repülőgép lehet a megfelelő opció. Például, a hazai viszonyokat ismerve, valószínűleg nem az elsők között jut az eszünkbe a vasúti közlekedés, pedig egyes országokban (Európában például Franciaországban) sebességben is felveszi a versenyt a légi közlekedéssel, kényelemben pedig egyértelműen felülmúlja a repülést – és akkor a környezetvédelmi szempontokról szót sem ejtettünk!
Képek forrása: Canva
Tudtad, hogy a vonatozás rendeszánszát éli? Mutatjuk Európa legmenőbb útvonalait!