Keresés
Close this search box.

„Csodálatos dolog fiatal tehetségek szakmai karrierjét segíteni” – Interjú Romwalter Judittal, a Hat hét producerével

Becsült olvasási idő: 5 perc
Míg egy film főszereplői a rivaldafényben állnak, a producer a háttérben marad. Romwalter Judit, a Hat hét producere most kilép a takarásból. László Krisztina interjúja.

hirdetés

Március végétől vetítik a mozik a Hat hét című magyar filmet, ami egy nyílt örökbefogadás megható és elgondolkodtató története. A filmet a Covid-járvány közepén forgatták, ezért a producer a hagyományos feladatokon túl új, ismeretlen helyzetekkel szembesült, ami még több felelősséget és munkát tett a vállára. Romwalter Judit és stábja kitűnően vette az akadályokat, a film időre elkészült, sikert sikerre halmozott nemzetközi filmfesztiválokon, és most a magyar nézők szívébe is becsempészi magát.

Hogyan lett belőled producer? Mikor döntötted el, hogy belevágsz ebbe a kemény szakmába?

A filmes szakma nem ismeretlen számomra. Szüleim is ebben a szakmában dolgoznak, édesapám jelenleg is fővilágosító, édesanyám pedig maszkmesterként dolgozott. Már gyerekkoromban kijártam forgatásokra, majd 1996-ban édesapám és társai vállalkozásában, a SPARKS kamera- és világítástechnikai szolgáltató cégben kezdtem el dolgozni.

Pályám kezdetén sokat segített, hogy Zsigmond Vilmos, aki egyik cégalapítónk is volt, lehetőséget biztosított arra, hogy Los Angelesben és Torontóban körbejárhassam a filmiparban működő, különböző filmes cégeket tapasztalatszerzés céljából. Vállalkozásunkban világítástechnikai-, kameramozgató technikát, kamera- és rögzítési technikát adunk bérbe különböző produkciók számára, legyen szó tévésorozatról, reklámfilmről vagy Youtube videóról. A technikai oldalról jövök, de hatalmas rálátásom van a piacra, hiszen különböző produkciókat szolgálunk ki, és látjuk, hogyan dolgoznak. 2008-tól kezdve keresnek meg alkotók projektekkel, az elején főleg mint koproducer dolgoztam velük, majd jöttek a kisebb rövidfilmek.

Pályafutásomban a nagy vízválasztót a Covid- járvány hozta. Elgondolkoztam azon, mit is szeretnék csinálni a jövőben, és arra jutottam, szívesen kipróbálnám magam mint vezető producer például egy egész estés filmben. Kapóra jöttek a Nemzeti Filmintézet új pályázatkiírásai. Mivel Szakonyi Noémi Veronikával, a Hat hét rendezőjével már régebben is dolgoztam együtt, megkerestem azzal, hogy van-e valami ötlete, amivel pályázhatnánk. A Hat hét témája nagyon megtetszett ezért hoztam egy döntést, hogy komolyan beleállok a produceri tevékenységbe, szembenézve annak mindenfajta kihívásával.

Remind

Mi volt a legnagyobb kihívás a Hat hét esetében?

Számomra a legnagyobb kihívás az volt, hogy a Hat hetet le tudjuk-e egyáltalán gyártani a Covid időszaka alatt. Amikor elkezdtünk a projekttel foglalkozni, akkor tört ki a világjárvány, aminek több hulláma volt, ezért számtalan nehézséggel kellett szembenéznünk. Senki nem tudta, hogyan kell ezt kezelni. A filmkészítés történetében korábban nem volt arra példa, hogy a helyszínkeresésnél biztonsági okok miatt csak két ember mehetett be az épületbe, lakásokba. Eddig rendezők, casting direktorok sem kerestek szereplőket online meghallgatásokkal és a Covid supervisor is új szakmaként jelent meg a forgatásokon.

Mit csinált egy Covid supervisor a forgatáson?

A Covid supervisornak volt a feladata, hogy a stábtagokat folyamatosan PCR tesztre küldje vagy gyors tesztet végezzen rajtuk, ezeknek az eredményeit folyamatosan kövesse, és ha valakinél pozitív az eredmény, azonnal értesítse a producert és a gyártásvezetőt, hogy meg tudják hozni az ehhez mért szükséges döntéseket. A forgatás teljes időtartama alatt ő és társai figyelték például, hogy mindenki hordja-e a maszkját, szervezték a szűréseket, intézték a védelmi eszközök beszerzését, kiosztását és ellenőrizték azok használatát.

Előfordult nálatok a forgatáson, hogy valaki fennakadt az ellenőrzésen?

Ennél a produkciónál előbb derült ki, hogy valaki covidos lett, minthogy kijött volna a forgatásra.
Sikerült egy nagyon biztonságos környezetet megteremtenünk a forgatás idejére, tekintettel arra,
hogy a főszereplő, Román Katalin a huszonegy forgatási napból mind a huszonegyen szerepelt a kamerák előtt. Amikor kis és szűk helyeken forgattunk, akkor például minimalizáltuk a jelen lévő stábtagok számát. Bevallom, hogy a forgatás alatt minden reggel gyomorgörccsel keltem fel, izgultam, hogy Katu nehogy elkapja a Covidot és hetekre le kelljen állnunk a munkával.

Remind
Romwalter Judit és a Hat hét stábjának egy része: Román Katalin, Romwalter Judit, Szakonyi Noémi Veronika, Vincze Máté és Járó Zsuzsanna

Mi történt volna, ha Katu hetekre karanténba vonul? Volt B tervetek?

Akkor csak improvizálni tudtunk volna. Ez egy kis költségvetésűnek számító film, összesen 275 millió forintból készült, ha le kellett volna állnunk, azt nekünk kellett volna finanszírozni. Nem volt B tervünk, helyette mindenre, a legapróbb kockázati tényezőre is odafigyeltünk, és pozitívan álltunk hozzá: bíztunk abban, hogy ez nem történik meg. És nem is történt. Viszont a forgatás kezdetét négy héttel eltoltuk, mivel márciusban növekedtek az esetszámok, nem mertünk belekezdeni. A rendező ennek nagyon örült, így több ideje maradt az előkészületekre, és Katu is tökéletesíthette pingpong tudását, hiszen szerepe szerint ő egy tehetséges pingpongversenyző. Ha nincs Covid-járvány és minden normális keretek között zajlik, akkor is van bőven más kihívás. Például a producer vállát nyomja a film finanszírozásának kérdése.

A Hat hét esetében honnan volt pénzetek a forgatásra?

A Hat hetet a Nemzeti Filmintézeti és TAO támogatásból tudtuk finanszírozni. A filmintézet felé folyamatos beszámolási és elszámolási kötelezettség van. A szerződés meghatározza, hogy milyen ütemezés szerint folyósítják a megítélt támogatását a produkciónak. Ez azt jelenti, hogy a producernek hitelből kell előfinanszírozni a film költségvetésének egy részét. 2020 végén írtuk alá a szerződést a Nemzeti Filmintézettel, 2021-ben készítettük elő és forgattunk, a film pedig most 2023 tavaszán kerül a mozikba. A produkció pénzügyileg még nincs lezárva, meg kell várnunk az filmintézeti ellenőrzések lezárását, ezért várunk még részünkre folyósítandó összegekre. A producer feladata az is, hogy ehhez a majdnem két és fél évnyi munkához, a támogatások ütemezésének (cashflow) figyelembevételével biztosítsa az anyagi fedezet egyenletes rendelkezésre állását a produkció részére. A rendező megálmodja a filmjét, beleáll a döntéseibe, foggal körömmel ragaszkodik a szereplőválasztáshoz, helyszínekhez.

Volt olyan momentum, ami téged, mint a filmért felelős producert kétségekkel töltött el?

A forgatókönyvben a főszereplő lány pingpong versenyző. Elég nehéz Magyarországon olyan színésznőt találni, aki profi szinten pingpongozik. A rendezőnek éppen ezért elég széles körben kellett szereplőket keresni. Maga a film – a várandóság, a szülés, a kisbaba odaajándékozása egy örökbefogadó házaspárnak – annyira összetett történet, ami szintén nagy kihívásokat állít a fiatal főszereplő elé. Szerencsére, Noéminek, a rendezőnek egy volt osztálytársa révén sikerült megtalálnia Román Katalint, akinél alázatosabb színésznő kevés van szerintem. Hihetetlen energiával készült a szerepre. Nem véletlen, hogy 2022-ben neki ítélték a legjobb színésznőnek járó Filmkritikusok Díját.

Remind
Vincze Máté, Szakonyi Noémi Veronika, Járó Zsuzsanna, Román Katalin és Romwalter Judit

Mint említetted filmes közegből indultál, de a produceri munka rengeteg háttértudást igényel. Hol tanultad meg mindezt?

Az az érzésem, hogy hiába jövök filmszakmai háttérkiszolgáló területről, a produceri munkában bőven van mit tanulnom. Onnantól kezdve, hogy eldöntöttem, producer leszek, folyamatosan veszek részt különböző nemzetközi szakmai képzéseken. A Covid által előidézett bezárás lehetővé tette, hogy ezeken a kurzusokon online módon vegyek részt. Például elvégeztem a UCLA produceri programját, amit, ha nincs Covid, nem tudtam volna megtenni, mert soha nem tudtam volna tizenkét hétre kiköltözni Los Angelesbe. Így viszont – pont a Hat hét előkészítése alatt – minden hajnalban három órakor keltem, végigültem az órákat a laptopom előtt, és amikor vége lett, kezdtem a napomat a stábbal. Ugyanakkor azt érzem, hogy ez olyan szakmai tudást és kapcsolatrendszert hozott magával, amit egész életemben kamatoztathatok.

Mi az, amit még szeretsz a produceri munkádban?

Azt, hogy lehetőséget ad felkarolni új, fiatal tehetségeket a filmkészítés bármelyik területén. Lehet ez
egy rendező, színész, maszkmester és sorolhatnám. A Hat hét esetében egy fiatal rendezőnőt és egy
tehetséges színésznőt tudtunk bemutatni a nagyközönségnek. Csodálatos dolog szakmai karrierjük
beindulásának részesévé válni. Ez azonban nem teljesen új számomra, hiszen a vállalkozásunknak, a
SPARKS Kft.-nek ma is küldetése a fiatal kezdők támogatása, amely Zsigmond Vilmos szakmai elvei
között is szerepelt, de ez eddig csak főleg technikai részről, most pedig alkotói, művészi oldalról is
megvalósulhat.

Ha tetszett a cikk, olvasd el a Hat hét rendezőjével, Szakonyi Noémi Veronikával készült cikkünket is!

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn