Rossana Orlandi harminc évig dolgozott a divatszakmában, mielőtt úgy döntött, hogy karrierjét új vizekre kormányozza és megnyitja saját művész és dizájn galériáját. Attól a pillanattól kezdve, hogy Milánóban kitárult a Rossana Orlandi Galéria ajtaja, a dizájn Mekkájává vált. A nemzetközi sajtó ma a világ nyolc legfontosabb galériája között tartja számon. Orlandi kurátori pályafutása elején olyan darabokra vetett szemet, amelyek téren és időn túli, esztétikai párbeszédet folytatnak egymással. Kíváncsisága arra ösztönözte, hogy útra keljen, és részt vegyen a világ különböző pontjain megrendezett, Design Week nevű eseményeken. Magyarországra a 360 Design Budapest kiemelt vendégeként érkezett, hogy jelen legyen, amikor a design LAB curated by Rossana Orlandi 2023-as szezonjának gyártó és tervező párosai bemutatják fejlesztési terveiket, majd párbeszédet folytasson a dizájn iránt érdeklődő fiatalokkal és megossza velük tapasztalatait a szakmáról.
2002-ben döntött úgy, hogy 30 év után maga mögött hagyja a divatszakmát, és megnyitja a saját dizájn galériáját.
A divatszakmában eltöltött időszakom fantasztikusvolt. Nagyon hálás vagyok érte, hogy megélhettem. De a divat egy teljesen más világ: más üzletág, amit egy másféle mentalitás és életstílus jellemez.
Mi az alapvető különbség a divat és a dizájn világa között?
Főként a mentalitás. A dizájn olyan darabokat állít elő, amelyek egy életre szólnak. A divat viszont nem, a divatban minden szezonális, rengeteg az új kollekció, folyton magad után szaladsz. Az élet viszont túl rövid ehhez.
Az öltözködés viszont már nemcsak arról szól, hogy milyen márkát hordunk, vagy hogy divatos-e, amit viselünk, hanem arról, hogy kifejezzük önmagunkat.
Természetesen! A divat ma már megadja azt a szabadságot, hogy azt viseld, amit csak szeretnél. Ez a szabadság a divat legjobb aspektusa.
A divat világában szerzett tapasztalata segítette a dizájn világában?
Úgy gondolom, hogy minden tapasztalat, bármi, amit csinálunk, gyarapít bennünket. Elképesztő tapasztalat volt a divatszakmában dolgozni. Rengeteg fantasztikus emberekkel dolgozhattam együtt, többek között Giorgio Armanival. Vagy Issey Miyake-val. Ő arra nyitotta fel a szemem, hogy milyen fontos ember a szabó, akivel együttműködsz. Mindig azt mondta, hogy ez csodás ember mindannyiunk közül a legfontosabb személy.
Sok neves márkának már lakberendezési kollekciója is van. Ezek inkább a divat vagy inkább a dizájn irányába mozdulnak el?
Az én tapasztalatom szerint a divat irányába. Ez számukra üzlet. A dizájn nem jelent egyet a divattal.
A galériáját a dizájn Mekkájaként is emlegetik. Mi kell ahhoz, hogy a szakmájában valaki sikeressé váljon?
A legfontosabb, hogy az ember higgyen abban, amit csinál, és szeresse azt, amit csinál.
Magyarországra a 360 Design Budapest kiállítás alkalmával érkezett. Az eseményen a dizájn iránt érdeklődő fiatalokat egy közös beszélgetésre várja.
A galériám történetéről mesélek nekik és arról, hogy milyen sok lehetőség áll előttük. Mostanában azt látom, hogy a dizájn területén dolgozók roppant büszke emberek. Pedig a büszkeség nem visz előre. Ideig-óráig rendben van az, ha valaki büszke, de utána fel kell nőnie. Ha hiszel abban, amit csinálsz, akkor felismered, hogy mennyi-mennyi tanulás áll előtted, és mennyi mindent kell megtapasztalnod, mert ezek azok, amik téged abban segítenek, hogy előre haladj az utadon.
Mit tapasztal, a dizájnerek fiatalabb generációi megfogadják a visszajelzését?
A közös munkához nagyon fontos az a kapcsolat, amit kialakítunk velünk. Ehhez viszont sok türelem kell. A mi galériánkban, mondhatni, egy nagy család dolgozik együtt.
Volt már ideje megnézni a 360 Design Budapest kiállítást?
Igen, láttam már. Nagyon érdekesek a kiállítási darabok. Már választottam is belőlük.
Már választott is valamit a saját galériájába?
Bizony! A darabot, amit választottam Kele Sára tervezte. Lenyűgözött a mód, ahogyan bemutatásra került a terméke. Beszélgettem is vele: a felmerülő problémákról, és hogy hogyan oldjuk meg őket. Bátorítottam, hogy folytassa, amit elkezdett.
Mit gondol, van benne potenciál, látja őt a nemzetközi piacon?
Igen, abszolút!
Hogyan látja a dizájn jövőjét?
Ez egy érdekes kérdés, mert rengeteg új lehetőséget látok a dizájnban. Új technikákat, új anyagokat, új gondolkodásmódokat. A legfontosabb viszont, hogy mindenkinek egy fenntartható irányt kell követnie mind a hulladékkezelés, mind az anyag- és az erőforrás-használat tekintetében. Ha nem így teszünk, saját magunkkal fogunk végezni.
Fotók: HFDA/ The Sparkle Content