Sokunk szekrényében biztosan lapul legalább egy jobb napokat látott farmer darab, amit jó ideje nem viseltünk. Talán lyukasra hordtuk, és addig-addig halogattuk, hogy befoltoztassuk, amíg el nem feledkeztünk róla. Esetleg réges-régen nem férünk bele, de nincs szívünk kidobni, mert arra a bizonyos nyárra vagy arra a bizonyos fiúra emlékeztet. Vagy az is lehet, hogy egyszerűen kiszerettünk belőle. A Hyundai Magyarország és a Kata Szegedi divatmárka ezekbe a farmerekbe szeretne új életet lehelni a Refarm kezdeményezés keretein belül. Régi farmereinkből – amiket a Hyundai kereskedések bármelyikében leadhatunk – menő autós kiegészítőket varázsolnak. Szegedi Katával, a Kata Szegedi divatmárka alapítójával és társtervezőjével a Hyundai-kollaborációról, farmerről és fenntarthatóságról beszélgettünk.
A Kata Szegedi márka nyolc évvel ezelőtt fordult a fenntarthatóság felé. Akkoriban a tervezők körében még nem volt olyan népszerű ez az irány, mint ma. Mi indított el benneteket ezen az úton?
Nálunk ez a pici anyagboltokban található vintage anyagok beszerzésével kezdődött, amikből limitált számú ruhadarabokat kezdtünk készíteni. Van például selyembársony anyagunk, amit a hetvenes években gyártottak, és egy párizsi boltban találtuk meg. Ezt követte a Helsinki Fashion Weektől érkező megkeresés, az egy közel száz százalékban fenntartható divathét volt. Ott sok olyan anyaggyártóval ismerkedtünk meg, akik fenntartható ökoanyagokat gyártanak. Ahogy a Levi’s kollaborációnk is ennek az iránynak engedett utat. Azt azért mindenképpen hozzátenném, hogy nem vagyunk száz százalékban fenntartható márka – de törekszünk rá. Használtunk már palackból és kukoricaszárból készült anyagot. A vásárlóink nagyon szerették a darabot, ami kukoricaszárból készült, de a fenntartható anyag iránt nem annyira érdeklődtek. Ennek ellenére úgy gondolom, érdemes ezzel foglalkozni.
Láttok azért ebben fejlődést? Az elmúlt nyolc év alatt nőtt valamelyest a fenntartható megoldások iránti kereslet?
A farmer darabjainkat – amiket használt farmerekből rakunk össze –, kezdi egyre nagyobb érdeklődés övezni. De ha nem néz ki jól a ruha, nem érdekli a vásárlókat. Nem mondhatnám, hogy nálunk a fenntarthatósági szempontok miatt vásárolnak.
Azt azért érzitek, hogy ti tudtok hatni a vásárlókra?
Persze! Mi ezt azért edukáló jelleggel is tesszük. Nálunk a ruhák nem véletlenül nem szezonálisak. (Téli kabátot azért nyilván télre készítünk.) Azt szeretnénk, hogy a vásárlóink ki tudják használni ezeket a darabokat, hogy variálhassák őket egymással. Vannak, akik még a tíz évvel ezelőtti kollekciónk darabjait viselik, és mondjuk az egy hónappal ezelőttivel kombinálják. A mi törtnetünk így kerek.
Számodra mit jelent a fenntarthatóság a divatban?
Azt, hogy legyen története a ruháknak, hogy tudjunk hozzájuk ragaszkodni, és ezáltal jobban becsüljük őket. Az is fontos, hogy legyünk tisztában azzal, honnan származnak.
Az sem mindegy, hogy a kedvenc darabjainknak milyen hosszú az életük. Vannak olyan anyagok, amik ebből a szempontból időtállóbbak a többinél? Mondjuk a farmer, amit kezdetben pont a tartóssága és praktikuma miatt viseltek?
Ez függ a farmer minőségétől, meg persze attól, hogy milyen farmer darabot hordunk. Nálunk a farmer nagyon bevált, mert a vásárlóinkat közelebb hozza a hétköznapokhoz. Ezeket nemcsak alkalmakra tudják felvenni, a hétköznapokban is viselhetik. Számunkra fontos azoknak a típusú anyagoknak a használata, amiket akár munkában, akár egy lazább eseményen is fel lehet venni; és az, hogy ezeket a darabokat úgy tudják bestylingolni a mindennapjaikba, hogy ne érezzék magukat túlöltözve. Mondjuk a mi törzsvásárlói közönségünk nyitott arra, hogy kitűnjön a tömegből, hogy kíváncsisággal és nyitottsággal kezelje az életet.
2021-ben a Levi’s-szel dolgoztatok egy közös farmer projekten, idén a Hyundai keresett meg benneteket. Hogyan dől el, hogy kivel működtök együtt?
A Levi’s megkeresésére azonnal igent mondtunk, meg sem fordult a fejünkben, hogy nem szeretnénk velük együtt dolgozni. Ez egy közép-európai projekt volt, aminek a során nemzetközi tervezőkkel dolgoztunk együtt. Azt azért sajnáltuk, hogy ezek a darabok nem kerültek be a Levi’s üzletekbe, a vásárlók csak nálunk tudták őket megvenni, de ez egy szuper összekapcsolás volt. Szerintem minden kollaborációból ki lehet hozni valami igazán jót, de azért az elmúlt tíz évben mi eléggé egy irányba mutattunk, ezért nem vállalunk be mindent. Fontos, hogy egy kollaborációban mi hogyan tudunk megjelenni, milyen anyagokkal tudunk dolgozni, mennyire innovatív a projekt, vagy hogy megvan-e a kémia.
A Hyundai-kollaborációban az az izgalmas, hogy nem ruhadarabokat, hanem használt farmerekből készült autós kiegészítőket tervezetek. Hogyan kezdődött az együttműködés?
Hónapokkal ezelőtt kaptam egy hívást tőlük, hogy ismerik a Levi’s-es kollaborációt, és látják, hogy a farmerrel mi igen szoros kapcsolatot ápolunk, hogy kollekcióról kollekcióra benne van a DNS-ünkben. Ez egy könnyű és gyümölcsöző együttműködés abból a szempontból, hogy ők is ugyanúgy gondolkodnak, mint mi, ráadásul mindketten prémium márkák vagyunk. Úgy gondolom, ez egy szép barátság kezdete.
Terveztetek ülésvédőt, ülésre akasztható zsebes tárolót és bevásárlótáskát, amit felszereltetek egy igen praktikus tépőzárral, hogy ne boruljon a csomagtartóba a tartalma. Mi volt a szempont ezeknek a tárgyaknak a megtervezésénél?
Az egyik szempont az volt, hogy a Hyundai logója valamilyen formában megjelenjen ezeken a termékeken: van, amin egyértelműbben, és van, amin kevésbé egyértelműbben, de a mi roads-os nadrágjainkra visszautalva. A másik fontos szempont az volt, hogy funkciójukban jól működjenek. A mi fantáziánk határtalan, de ahogyan a kollekcióinknál, itt is arra törekedtünk, hogy ezek a tárgyak funkcionálisak legyenek.
A te kocsidba kerül majd ezek közül a tárgyak közül?
Mindenképpen! A Daniéba és az enyémbe is fog kerülni, mert ezek tök jó dolgok.
Fotók: Hyundai Magyarország