Keresés
Close this search box.

A közösségi közlekedéstől a műanyagmentességig – Így válhat fenntarthatóvá a zeneipar

Becsült olvasási idő: 5 perc
Manapság egyre többször hallunk, olvasunk a különböző fenntarthatósági törekvésekről. Ezekkel kapcsolatban talán nem a zeneipar szerepe, felelőssége jut eszünkbe elsőként – mégis, a különböző zenei események, fesztiválok jelentős környezeti lábnyomot hagynak maga után. Azonban számos pozitív példa mutatja, hogy a zeneipar is hozzájárulhat a fenntarthatósági célok eléréséhez, különösen a rendezvények lebonyolítása során. Zahorján Ivett írása.

hirdetés

Közösségi közlekedés, zöld üzemanyag, megújuló energia

Egy kutatás kimutatta, hogy öt, repülővel turnéra induló zenész mindössze hat hónap leforgása alatt összesen 19 314 kg fosszilis üzemanyagból származó szén-dioxidot juttatott a levegőbe, amely a klímaválság egyik fő forrása. A zenei rendezvények esetében a közlekedés, szállítás kulcsfontosságú – ennek megreformálásán is dolgozik például a SkyNRG, a CHOOOSE, a DGTL Festival, a Revolution Foundation és a Bye Bye Plastic Foundation által létrehozott The Climate Gig elnevezésű klímavédelmi eszköz. A kezdeményezés célja többek között az, hogy zöldebb alternatívákat mutasson például a fenntartható repülési üzemanyaggal (Sustainable Aviation Fuel) és a szén-dioxid-kibocsátás mérséklésével kapcsolatban az élőzenés rendezvények esetében. 

A közösségi közlekedés és a kerékpározás népszerűsítése, valamint a közös, megosztott utazási lehetőségek biztosítása mellett a megújuló, zöld energia bevezetésével is sokat tehetnek a zenei rendezvények szervezői a környezet védelme érdekében. A Shambala Fesztivál egyike azon kevés zenei eseményeknek, amelyek teljes mértékben megújuló energiaforrásokat használnak. Ez azt jelenti, hogy minden energiaigényüket – legyen szó a színpadi világításról, hangosításról vagy akár az étel- és italárusok működtetéséről – megújuló forrásokból szerzik. Ezt szél-, nap- és bioüzemanyag-technológiák felhasználásával érik el – ezek együttesen biztosítják az esemény zökkenőmentes és természetbarát lebonyolítását. A fesztivál nem csupán az energiaellátás terén mutat példát: szigorú hulladékkezelési politikákat is bevezettek a műanyag poharak és tányérok használatának csökkentésére, valamint komposztálható ételcsomagolást alkalmaznak.

Le a műanyagokkal és a káros gyakorlatokkal!

Hulladékcsökkentés és újrahasznosítás szempontjából a Glastonbury Fesztivál is élenjár, hiszen komoly erőfeszítéseket tesz a műanyaghasználat mérséklésére beleértve az egyszer használatos műanyagok betiltását. Emellett a vízfelhasználás optimalizálására és a megújuló energiaforrások használatára is odafigyelnek. A fesztivál Love the Farm, Leave no Trace szlogenje önmagáért beszél – arra ösztönzi a látogatókat, hogy csökkentsék minimálisra a környezeti lábnyomukat.

A Coachella Fesztivál szintén példát mutat a fenntarthatósági kezdeményezésekben. Az rendezvény zöldenergia használatával, komposztálható ételcsomagolásokkal és a vízhasználat szigorú szabályozásával törekszik megújítani a zeneipar korábbi gyakorlatait. Ezen túlmenően, a Coachella elindította Every One elnevezésű kampányát, amely a sokszínűséget és inkluzivitást hivatott támogatni.

Hazai fronton a Sziget Fesztivál is tesz lépéseket a fenntarthatóság felé. A Zöld Sziget program keretében a szelektív hulladékgyűjtésre, a tömegközlekedés népszerűsítésére és az energiahatékonyság növelésére helyezik a hangsúlyt.

A fesztiválok, zenei rendezvények mellett a különböző nonprofit szervezetek is egy élhetőbb, zöldebb zeneiparért dolgoznak – a Reverb szolgáltatásai közé tartozik többek között a turnék zöldítése, ahol a szervezet együttműködik előadókkal és rendezvényekkel a hulladék csökkentése, az energiahatékonyság javítása, a fenntartható utazási megoldások alkalmazása és a helyi, fenntartható forrásokból származó élelmiszerek használata érdekében. Emellett a Reverb oktatási programokat és aktivizmusra ösztönző kezdeményezéseket is szervez, amelyek célja, hogy a rajongókat is bevonják a környezetvédelmi tevékenységekbe. A Reverb munkáját számos híres előadó és zenekar támogatja, többek között Billie Eillish, Harry Styles és Lorde. És ha már szóba kerültek a híres előadók, Adele, Taylor Swift, a The 1975, a Radiohead, Coldplay, Pharell Williams, Miley Cyrus, Björk szintén részt vesznek különféle fenntarthatósági kezdeményezésekben, ami üdvözlendő, hiszen a példamutatásra nagy szükség van az iparágban.

Remind

Fenntarthatóság kicsiben is

A fenntarthatósági törekvések egyébként nem állnak meg a nagy rendezvényeknél és előadóknál. Számos kisebb zenei esemény és kezdeményezés igyekszik változást elérni a maga módján, például ilyenek a helyi közösségek által szervezett akusztikus koncertek, amelyek minimalizálják az elektromos energia felhasználását, vagy azok a klubok és helyszínek, amelyek kizárólag helyi, ellenőrizhető forrásból származó italokat és ételeket kínálnak.

Kevés szó esik arról, hogy a merchandising termékek is készülhetnek ökotudatosan. Ha a ruházati cikkek pamut helyett biopamutból, a kulacsok műanyag vagy alumínium helyett rozsdamentes acélból, a műanyag telefontokok bioműanyagból vagy fából készülnek, máris tett valamit a zenész, zenekar a környezet megóvásáért.

Digitális megoldások

A digitalizáció nemcsak az információs technológiák fejlődését jelenti a fenntarthatóság kontextusában, hanem egy új paradigmát is kínál, amely átformálhatja a zeneipar struktúráit, fogyasztási mintáit és üzleti modelljeit.

A streaming szolgáltatások, mint például a Spotify vagy Apple Music, jelentős változást idéztek elő a zene előállításában, terjesztésében, fogyasztásában. Ezek a platformok lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy hatalmas zenei kínálatból válogathassanak. Ez a zenészekre nézve negatív aspektusokat is magában foglal, ugyanakkor a streaming csökkenti a CD-k és vinyl lemezek gyártásából, szállításából és tárolásából eredő környezetterhelést.

A digitális platformok továbbá kiváló eszközök a fenntarthatósággal kapcsolatos tudatosság növelésére a zeneiparban. Ismeretterjesztő videók, workshopok és online kurzusok segítségével a zenészek és a rajongók egyaránt tájékozódhatnak a fenntarthatósági kérdésekről, és képet kaphatnak arról, hogy hogyan tehetik tevékenységeiket környezettudatosabbá. Ilyen platformok például a Ted Talks, a Green Music Initiative, a Julie’s Bicycle, a Music Declares Emergencym Coursera, az Udemy, a SoundCloud vagy a Bandcamp.

A digitalizáció új üzleti modelleket is lehetővé tesz, amelyek támogathatják a fenntarthatóságot. Ilyen például a közösségi finanszírozás, ami lehetőséget ad a művészeknek, hogy közvetlenül a rajongóiktól kapjanak támogatást csökkentve ezzel a nagy lemezkiadóktól való függőséget. A közösségi finanszírozás legismertebb platformja a Patreon, amely lehetővé teszi, hogy a tartalomkészítők előfizetős tartalomszolgáltatást hozzanak létre, valamint, hogy a művészek kapcsolatokat építsenek és egyedi élményt nyújtsanak előfizetőiknek.

Az online tér azt is lehetővé teszi a zenészek számára számára, hogy virtuális koncerteket tartsanak. Ez leginkább a Covid-19 világjárvány kitörése után nehéz helyzetbe került előadóknak jelentett igazán mentsvárat. A virtuális események nem csupán a szén-dioxid-kibocsátást csökkenthetik, hanem elérhetővé teszik a művészetet azok számára is, akik egyébként nem lennének képesek részt venni a fizikai eseményeken.

Remind

Egy magyar startup a változásért

A magyar fejlesztésű, KoncertBooking nevű digitális koncertszervező platform már működési modelljével is sokat tesz a fenntarthatóságért. A hagyományos koncertszervezés metódusai nagy környezeti terheléssel jártak, azonban a papírmentes ügyintézésre való átállás, a digitális szerződéskötés és a virtuális számlák alkalmazása, továbbá a folyamatos edukáció és a zene demokratizálása jelentős mértékben javítanak a magyar zeneipar fenntarthatóságának összképén.

A papírmentesség nem csupán kényelmi szempontból előnyös, de ökológiai hatása is számottevő; kevesebb erdőirtásra van szükség, ami hozzájárul a biodiverzitás megőrzéséhez. A digitális számlák használata, valamint az online szerződéskötés papírt spórol, illetve időt és energiát is, hiszen csökkenthető általa az utazások száma. Ennek révén mérsékelhető az üvegházhatású gázok kibocsátása, ami a globális felmelegedés egyik fő okozója. A platformon keresztül bárki könnyedén hozzáférhet különféle zenei tartalmakhoz és eseményekhez, továbbá bármekkora produkciót foglalhatnak a megrendelők a koncertszervező asszisztens segítségével, ez pedig sokszínűbbé és demokratikusabbá teszi a zeneipart.

A KoncertBooking emellett nagy hangsúlyt fektet az edukációra is. Blogjukon keresztül rendszeresen osztanak tartalmakat a zeneipari szereplőket célozva, illetve fenntarthatósággal kapcsolatos cikksorozatot is indítottak. A jövőbeni terveik között szerepel a platform továbbfejlesztése a fenntarthatósági célok jegyében (pl. fenntartható zenei események támogatása vagy zöld merch termékek értékesítése).

Fontos megjegyezni azonban, hogy a digitális platformokat üzemeltető rendszerek, továbbá az okoseszközök gyártása, forgalmazása és újrahasznosítása jelenleg nem fenntartható módon működik, tehát a digitalizáció noha nagymértékben elősegíti az ipar fenntarthatóbbá válását, az éremnek ebben az esetben is két oldala van.

Kihívások és lehetőségek

A zeneipar számára a fenntarthatóság nem csupán környezeti, hanem gazdasági és társadalmi szempontból is fontos. A zenei rendezvények fenntarthatóbbá tétele kihívásokkal jár, beleértve a költségeket és a logisztikát, de egyben lehetőséget is kínál az iparág számára, hogy pozitív változást hozzon a világban. A zenei rendezvények terén megvalósuló fenntarthatósági törekvések inspiráló példát nyújthatnak más szektorok számára is, és emlékeztetnek arra, hogy minden iparágban van lehetőség a pozitív változásra. Az előadók, szervezők és a közönség együttműködése kulcsfontosságú a zöld jövő felé vezető úton.

Fotók: Pexels

Ha tetszett a cikk, ez is tetszeni fog: a mesterséges intelligencia megölheti a valódi zenét?

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn