Közösségi közlekedés, zöld üzemanyag, megújuló energia
Egy kutatás kimutatta, hogy öt, repülővel turnéra induló zenész mindössze hat hónap leforgása alatt összesen 19 314 kg fosszilis üzemanyagból származó szén-dioxidot juttatott a levegőbe, amely a klímaválság egyik fő forrása. A zenei rendezvények esetében a közlekedés, szállítás kulcsfontosságú – ennek megreformálásán is dolgozik például a SkyNRG, a CHOOOSE, a DGTL Festival, a Revolution Foundation és a Bye Bye Plastic Foundation által létrehozott The Climate Gig elnevezésű klímavédelmi eszköz. A kezdeményezés célja többek között az, hogy zöldebb alternatívákat mutasson például a fenntartható repülési üzemanyaggal (Sustainable Aviation Fuel) és a szén-dioxid-kibocsátás mérséklésével kapcsolatban az élőzenés rendezvények esetében.
A közösségi közlekedés és a kerékpározás népszerűsítése, valamint a közös, megosztott utazási lehetőségek biztosítása mellett a megújuló, zöld energia bevezetésével is sokat tehetnek a zenei rendezvények szervezői a környezet védelme érdekében. A Shambala Fesztivál egyike azon kevés zenei eseményeknek, amelyek teljes mértékben megújuló energiaforrásokat használnak. Ez azt jelenti, hogy minden energiaigényüket – legyen szó a színpadi világításról, hangosításról vagy akár az étel- és italárusok működtetéséről – megújuló forrásokból szerzik. Ezt szél-, nap- és bioüzemanyag-technológiák felhasználásával érik el – ezek együttesen biztosítják az esemény zökkenőmentes és természetbarát lebonyolítását. A fesztivál nem csupán az energiaellátás terén mutat példát: szigorú hulladékkezelési politikákat is bevezettek a műanyag poharak és tányérok használatának csökkentésére, valamint komposztálható ételcsomagolást alkalmaznak.
Le a műanyagokkal és a káros gyakorlatokkal!
Hulladékcsökkentés és újrahasznosítás szempontjából a Glastonbury Fesztivál is élenjár, hiszen komoly erőfeszítéseket tesz a műanyaghasználat mérséklésére beleértve az egyszer használatos műanyagok betiltását. Emellett a vízfelhasználás optimalizálására és a megújuló energiaforrások használatára is odafigyelnek. A fesztivál Love the Farm, Leave no Trace szlogenje önmagáért beszél – arra ösztönzi a látogatókat, hogy csökkentsék minimálisra a környezeti lábnyomukat.
A Coachella Fesztivál szintén példát mutat a fenntarthatósági kezdeményezésekben. Az rendezvény zöldenergia használatával, komposztálható ételcsomagolásokkal és a vízhasználat szigorú szabályozásával törekszik megújítani a zeneipar korábbi gyakorlatait. Ezen túlmenően, a Coachella elindította Every One elnevezésű kampányát, amely a sokszínűséget és inkluzivitást hivatott támogatni.
Hazai fronton a Sziget Fesztivál is tesz lépéseket a fenntarthatóság felé. A Zöld Sziget program keretében a szelektív hulladékgyűjtésre, a tömegközlekedés népszerűsítésére és az energiahatékonyság növelésére helyezik a hangsúlyt.
A fesztiválok, zenei rendezvények mellett a különböző nonprofit szervezetek is egy élhetőbb, zöldebb zeneiparért dolgoznak – a Reverb szolgáltatásai közé tartozik többek között a turnék zöldítése, ahol a szervezet együttműködik előadókkal és rendezvényekkel a hulladék csökkentése, az energiahatékonyság javítása, a fenntartható utazási megoldások alkalmazása és a helyi, fenntartható forrásokból származó élelmiszerek használata érdekében. Emellett a Reverb oktatási programokat és aktivizmusra ösztönző kezdeményezéseket is szervez, amelyek célja, hogy a rajongókat is bevonják a környezetvédelmi tevékenységekbe. A Reverb munkáját számos híres előadó és zenekar támogatja, többek között Billie Eillish, Harry Styles és Lorde. És ha már szóba kerültek a híres előadók, Adele, Taylor Swift, a The 1975, a Radiohead, Coldplay, Pharell Williams, Miley Cyrus, Björk szintén részt vesznek különféle fenntarthatósági kezdeményezésekben, ami üdvözlendő, hiszen a példamutatásra nagy szükség van az iparágban.
Fenntarthatóság kicsiben is
A fenntarthatósági törekvések egyébként nem állnak meg a nagy rendezvényeknél és előadóknál. Számos kisebb zenei esemény és kezdeményezés igyekszik változást elérni a maga módján, például ilyenek a helyi közösségek által szervezett akusztikus koncertek, amelyek minimalizálják az elektromos energia felhasználását, vagy azok a klubok és helyszínek, amelyek kizárólag helyi, ellenőrizhető forrásból származó italokat és ételeket kínálnak.
Kevés szó esik arról, hogy a merchandising termékek is készülhetnek ökotudatosan. Ha a ruházati cikkek pamut helyett biopamutból, a kulacsok műanyag vagy alumínium helyett rozsdamentes acélból, a műanyag telefontokok bioműanyagból vagy fából készülnek, máris tett valamit a zenész, zenekar a környezet megóvásáért.
Digitális megoldások
A digitalizáció nemcsak az információs technológiák fejlődését jelenti a fenntarthatóság kontextusában, hanem egy új paradigmát is kínál, amely átformálhatja a zeneipar struktúráit, fogyasztási mintáit és üzleti modelljeit.
A streaming szolgáltatások, mint például a Spotify vagy Apple Music, jelentős változást idéztek elő a zene előállításában, terjesztésében, fogyasztásában. Ezek a platformok lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy hatalmas zenei kínálatból válogathassanak. Ez a zenészekre nézve negatív aspektusokat is magában foglal, ugyanakkor a streaming csökkenti a CD-k és vinyl lemezek gyártásából, szállításából és tárolásából eredő környezetterhelést.
A digitális platformok továbbá kiváló eszközök a fenntarthatósággal kapcsolatos tudatosság növelésére a zeneiparban. Ismeretterjesztő videók, workshopok és online kurzusok segítségével a zenészek és a rajongók egyaránt tájékozódhatnak a fenntarthatósági kérdésekről, és képet kaphatnak arról, hogy hogyan tehetik tevékenységeiket környezettudatosabbá. Ilyen platformok például a Ted Talks, a Green Music Initiative, a Julie’s Bicycle, a Music Declares Emergencym Coursera, az Udemy, a SoundCloud vagy a Bandcamp.
A digitalizáció új üzleti modelleket is lehetővé tesz, amelyek támogathatják a fenntarthatóságot. Ilyen például a közösségi finanszírozás, ami lehetőséget ad a művészeknek, hogy közvetlenül a rajongóiktól kapjanak támogatást csökkentve ezzel a nagy lemezkiadóktól való függőséget. A közösségi finanszírozás legismertebb platformja a Patreon, amely lehetővé teszi, hogy a tartalomkészítők előfizetős tartalomszolgáltatást hozzanak létre, valamint, hogy a művészek kapcsolatokat építsenek és egyedi élményt nyújtsanak előfizetőiknek.
Az online tér azt is lehetővé teszi a zenészek számára számára, hogy virtuális koncerteket tartsanak. Ez leginkább a Covid-19 világjárvány kitörése után nehéz helyzetbe került előadóknak jelentett igazán mentsvárat. A virtuális események nem csupán a szén-dioxid-kibocsátást csökkenthetik, hanem elérhetővé teszik a művészetet azok számára is, akik egyébként nem lennének képesek részt venni a fizikai eseményeken.
Egy magyar startup a változásért
A magyar fejlesztésű, KoncertBooking nevű digitális koncertszervező platform már működési modelljével is sokat tesz a fenntarthatóságért. A hagyományos koncertszervezés metódusai nagy környezeti terheléssel jártak, azonban a papírmentes ügyintézésre való átállás, a digitális szerződéskötés és a virtuális számlák alkalmazása, továbbá a folyamatos edukáció és a zene demokratizálása jelentős mértékben javítanak a magyar zeneipar fenntarthatóságának összképén.
A papírmentesség nem csupán kényelmi szempontból előnyös, de ökológiai hatása is számottevő; kevesebb erdőirtásra van szükség, ami hozzájárul a biodiverzitás megőrzéséhez. A digitális számlák használata, valamint az online szerződéskötés papírt spórol, illetve időt és energiát is, hiszen csökkenthető általa az utazások száma. Ennek révén mérsékelhető az üvegházhatású gázok kibocsátása, ami a globális felmelegedés egyik fő okozója. A platformon keresztül bárki könnyedén hozzáférhet különféle zenei tartalmakhoz és eseményekhez, továbbá bármekkora produkciót foglalhatnak a megrendelők a koncertszervező asszisztens segítségével, ez pedig sokszínűbbé és demokratikusabbá teszi a zeneipart.
A KoncertBooking emellett nagy hangsúlyt fektet az edukációra is. Blogjukon keresztül rendszeresen osztanak tartalmakat a zeneipari szereplőket célozva, illetve fenntarthatósággal kapcsolatos cikksorozatot is indítottak. A jövőbeni terveik között szerepel a platform továbbfejlesztése a fenntarthatósági célok jegyében (pl. fenntartható zenei események támogatása vagy zöld merch termékek értékesítése).
Fontos megjegyezni azonban, hogy a digitális platformokat üzemeltető rendszerek, továbbá az okoseszközök gyártása, forgalmazása és újrahasznosítása jelenleg nem fenntartható módon működik, tehát a digitalizáció noha nagymértékben elősegíti az ipar fenntarthatóbbá válását, az éremnek ebben az esetben is két oldala van.
Kihívások és lehetőségek
A zeneipar számára a fenntarthatóság nem csupán környezeti, hanem gazdasági és társadalmi szempontból is fontos. A zenei rendezvények fenntarthatóbbá tétele kihívásokkal jár, beleértve a költségeket és a logisztikát, de egyben lehetőséget is kínál az iparág számára, hogy pozitív változást hozzon a világban. A zenei rendezvények terén megvalósuló fenntarthatósági törekvések inspiráló példát nyújthatnak más szektorok számára is, és emlékeztetnek arra, hogy minden iparágban van lehetőség a pozitív változásra. Az előadók, szervezők és a közönség együttműködése kulcsfontosságú a zöld jövő felé vezető úton.
Fotók: Pexels
Ha tetszett a cikk, ez is tetszeni fog: a mesterséges intelligencia megölheti a valódi zenét?