Kézbe véve a kupakon akad meg a tekintet. Pontosabban a három, gyerekkézzel rajzolt polipon és a girbegurba íráson, ami azt üzeni: „Együtt minden akadály legyőzhető”. A Vintage Beauty ápoló krémjén szereplő kedves figurák és szívhez szóló felirat nemcsak azokhoz szól, akik leemelik a boltok polcairól vagy a kézhez kapott csomagjukban felfedezik a flakont. Az alkotó, a tizenegy éves Előd azokhoz a gyerekekhez is szólt, akik hosszas kórházi kezelésre szorulnak, és akik méltán érdemlik ki a legnagyobb hősöknek járó címet.
Üzenet a klórszagú kórházból
Ha szeretnénk megismerni Előd és a mosolygó poliprajzok történetét, egészen 2021-ig kell visszamennünk az időben. A Vintage Beauty natúrkozmetikai márka tulajdonosai, Szakonyi Eszter mesterkozmetikus és férje, Szakonyi Gábor ugyanis ekkor álmodta meg azt a kéz- és lábápoló krémet, ami a következő két évben hosszú utat járt be.
– A vásárlók által egyre-másra visszaküldött fényképek alapján kiderült, hogy olyan bőrproblémákat old meg, amikre mi nem is számítottunk – magyarázza Szakonyi Gábor.
Ezzel párhuzamosan kereste meg őket a Bethesda Gyermekkórház egy gyümölcsöző kooperáció reményében. A Covid időszaka alatt Eszterék úgy segítettek, ahogy tudtak, felajánlották, hogy premizálási forma gyanánt kezelik a kórház dolgozóit.
– A kezelések alatt sokat csacsogtunk – meséli Eszter. – Kiderült, hogy szükségük lenne egy jó minőségű krémre, amit használhatnak az égési sérült és koraszülött osztályon, nekünk pedig az ő támogatásuk hitelesítő erő lenne arra, hogy jó az, amit csinálunk.
A Vintage Beauty tehát továbbfejlesztette az ápoló krémet a Bethesda számára, és a mai napig minden hónapban húsz tubus krémet ajánl fel a kórháznak. Az együttműködés ezzel nem ért véget. Az adóbevallási időszak alatt Eszteréknek újabb ötletük támadt.
– Üres képeslapokat küldtünk nekik, amikre rajzolhattak, és amiken keresztül üzenhettek a világnak a kórházban ápolt gyerekek. Mi pedig minden dobozunkba, amit a webshopunkon vásárló vevők kaptak, beletettünk egy kártyát, aminek az egyik felén a gyerekrajzok, a másikon az 1%-os felhívás szerepelt. – A kezdeményezés megmozgatta a gyerekeket, körülbelül 4-500 rajz született. – A gyerekek egyrészt üzenhettek a világnak, másrészt nem unatkoztak, harmadrészt hasznosnak érezhették magukat a klórszagú kórházban. És hősnek érezhették magukat, sokat látott túlélőknek, mert hogy azok is…
– Később ezekből a rajzokból kiválasztottunk párat, és ezekkel díszítettük fel a Bethesdának fejlesztett terméket. Azt a visszajelzést kaptuk, hogy a gyerekek számára ez hatalmas élmény volt, ha átmenetileg is, de elfeledtette velük a helyzetüket.
Gáborékat elözönlötték a vásárlói visszajelzések is. Sokan megkönnyezték a gyerekrajzokat. A Covid ideje alatti bezártságban és elszigeteltségben különösen nagy hatása volt a gesztusnak. – Az egyik kedvencem az volt – újságolja Eszter, akinek mosolyra görbíti a száját az emlék –, amelyiken egy napocska mellett az a felirat szerepelt: „Mindenkit szeretnek”.
Előd és a három polip
– Ezután jött a hír, hogy Gábor barátjának a kisfia, Előd leukémiás.
A tizenegy éves Előd évek óta küzdött a betegséggel, és hiába próbáltak ki rajta minden elképzelhető kezelést, a leukémia utolsó stádiumába ért. Eszter és Gábor ekkor kezdtek gondolkodni, hogy hogyan segíthetnének Elődnek, mi az, amit érte tehetnek. Eszükbe jutottak a Bethesdában kezelt gyerekek, akiknek célt adtak a képeslapokra készített rajzok.
– Azzal az ötlettel kerestük meg a szülőket, hogy Előd megtervezhetné az ápoló krém kupakjának a következő grafikáját, és ezzel együtt megalkotjuk A Legnagyobb Hősöknek Járó Előd-vándordíjat, amit azok a gyerekek nyerhetnek el, akik sok időt töltenek kórházban.
Előd izgatottan fogadta a feladatot és a kinevezést. Egy hónapon keresztül reggeltől estig vázlatokat készített, végül megalkotta a három polipból és az „Együtt minden akadály legyőzhető!” mondatból álló grafikát.
A díjjal együtt Előd egy intézményt is megnevezhetett, amit a Vintage Beauty, a termékből származó bevétel bizonyos százalékával egy éven keresztül támogat. A választása a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézményre esett, ahol őt is kezelték.
– Előd maga mondhatta el az osztályon, hogy őket választotta, hogy hozzájuk szeretné eljuttatni a támogatást – mondja Gábor. – A szülei mesélték, hogy ezt hatalmas előkészület előzte meg. Listát készített arról, hogy milyen sorrendben mondja el a hírt az orvosoknak és az ápolóknak.
Amint elkészült az első, polipokkal ellátott termék, Gáborék üzentek a vegyésznek, hogy azonnal üljön taxiba. Így Előd még átvehette a legelső flakont.
A legnagyobb hősök
– Nem minden a pénzen múlik – magyarázza Eszter, aki Hollandiában élve azt tapasztalta, hogy a helyeik lelkesen állnak jó ügyek mellé, sok esetben csupán az emberségükkel, ami abban is segíti az intézményeket és a kezdeményezéseket, hogy a rájuk irányult figyelem által előbb vagy utóbb megérkezzen hozzájuk a pénzügyi támogatás is.
– Itt az emberekbe kézség szinten ivódott bele a segíteni akarás. Gyerekkorul óta arra nevelik őket, hogy figyeljenek oda a közös ügyekre, érezzék őket a magukénak, tegyék meg értük, amit tudnak, és ne mástól várják a megoldást. Erre próbálunk példát mutatni Magyarországnak, persze mi is csak tanulunk még.
A Vintage Beauty első pályázatát ugyan kifejezetten Elődre írták, megtapasztalták, hogy milyen sokat jelentett neki a tervezés, a kinevezéssel járó öröm és büszkeség, ezért úgy döntöttek, hogy május 31-én nyílt pályázatot hirdetnek A Legnagyobb Hősöknek Járó Előd-vándordíj elnyerésére. A pályázók augusztus végéig adhatják be a műveiket, Eszter és Gábor pedig egy festőművésszel kiegészülve zsűrizi majd a rajzokat. A pályázat révén nemcsak a gyerekek kapnak egy lehetőséget, hogy hasznosan töltsék az idejüket, az általuk választott intézményre is figyelem irányul.
– Szeretnénk, ha minél több gyerekhez juthatna el a díjjal járó élmény – mondja Eszter. – Sokat jelent a beteg gyerekeknek, ha egy másik perspektívát villantunk fel előttük: hogy ők voltaképpen hősök és a világ is hősként tekint rájuk.
A pályázat részleteiért kattints, és keresd fel a Vintage Beauty honlapját!
A fotók csak illusztrációk! Fotók: Canva; termékfotók: Vintage Beauty