A felelős kommunikáció a hosszú távú fejlődést szolgálja – Bemutatkoznak a Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk! Felelős kommunikáció kategória szereplői a Szerencsejáték Zrt. támogatásával

Becsült olvasási idő: 8 perc
A Menedzserszövetség „Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk!” című kampányának a Szerencsejáték Zrt. támogatásával megalakult Felelős kommunikáció kategóriájában olyan női véleményvezérek mutatkoznak be, akiknek a munkájában prioritást jelent a felelős kommunikáció: akár képernyőn, akár plakátokon vagy társadalmi szinten. A kampány főtámogatója a Zenon Clinic.
felelos_kommunikacio

hirdetés

Balról jobbra: Jamniczky Tímea, Galamb Eszter, Mager Andrea, Pehl Bernadett, dr. Borsos Dorottya, Vogyerák Anikó

A kommunikáció mindenütt jelen van a 21. századi ember életében, észrevétlenül befolyásolja gondolatait, tetteit. A közösségek vezetőinek nagy a felelősségünk abban, hogyan használják ezt az eszközt. Felelős kommunikációval bizalmat lehet kiépíteni a munkatársak között, megelőzhetőek vagy orvosolhatóak a konfliktusok, ami hosszú távon a fejlődést szolgálja. 

A Menedzserszövetség 2021 óta minden évben elkötelezett azon vállalása mellett, hogy a nőnapra időzített kampányában bemutassa női vezető tagjait, és felhívja a figyelmet példaértékű munkájukra. Megújult koncepcióval és címmel: „Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk!” nyolc kiemelt, társadalmat érintő téma mellé állt a szervezet 40 női vezető tagja, akik idén egy-egy számukra fontos ügyet támogatnak szerepvállalásukkal. A főszereplők ezúttal is olyan példaképek, akik szakmájukban elért sikereik által pozitív, követendő utat mutatnak. Az idei kampány különlegessége, hogy mindegyik témához egy-egy releváns alapítvány női munkatársa vagy vezetője is csatlakozott, akik számára a Menedzserszövetség a láthatóság mellett ösztöndíjas részvételi lehetőséget biztosít nagysikerű Mentor Programjában.

A „Női Vezetők a Társadalomért: Együtt. Működünk!” kampány szereplői most megosztják véleményformáló üzeneteiket, melyekkel a Menedzserszövetség fel szeretné hívni a figyelmet küldetésére, miszerint a társadalmat érintő kérdésekben közösen többet tehetünk, összefogással a célokat könnyebben elérhetjük. 

Mager Andrea, a Szerencsejáték Zrt. elnöke és vezérigazgatója

„A kommunikáció akkor hiteles, ha arról szól, amit teszünk, és vállaljuk a felelősséget a tevékenységünkért.” 

Egy sikeres nagyvállalat vezetőjeként milyen szemlélet mentén alakítod a cég társadalmi felelősségvállalásának szerepét?  

A társadalmi felelősségvállalás a Szerencsejáték Zrt.-nél két nagy témára fókuszál: egyrészt a felelős játékszervezésre, másrészt 20 éve elkötelezettek vagyunk a fogyatékossággal élők társadalmi integrációjáért. Mára minden tizedik munkavállalónk fogyatékossággal élő, akik mindennap értéket teremtenek munkájukkal. Ezzel a kezdeményezéssel jó példát szeretnénk mutatni más vállalatok számára is, valamint zászlóshajója vagyunk a társadalmi szemléletváltásnak. A fogyatékossággal élők társadalmi integrációjáért végzett munkánk, valamint a 20 éves karitatív hálózatunk fennállásának elismeréseként 2023 decemberében elnyertük a Belügyminisztérium Érték Vagy! Gáláján az Év Befogadó Vállalata díjat, ami óriási meglepetés és hatalmas büszkeség a Szerencsejáték Zrt. számára.

Milyen társadalmi célú vállalati vagy egyéni kezdeményezésben vettél részt eddig? 

Csak egy példát emelnék ki. Vállalatunk az elmúlt 7 évben 28 úgynevezett befogadó játszóteret épített országszerte. A befogadó játszótér lehetőséget teremt arra, amire egy átlagos játszótér nem feltétlenül alkalmas, hogy ép és fogyatékkal élő gyermekek együtt használhatják. A közös játékon keresztül pedig jobban megismerhetik egymást. Hiszünk abban, hogy ezáltal befogadóbb, nyitottabb felnőtté válnak. Ezen játszóterek átadása minden alkalommal számomra is egyfajta csoda.

Mitől lesz jó egy társadalmi célú ügy?

Ma már a társadalmi felelősségvállalás és annak kommunikációja nem arról szól, hogy tegyünk valami jót és ezzel könnyítsünk a lelkiismeretünkön, vagy hogy kitűzzük a dicsőségfalra. Ma a vállalatok társadalmi felelősségvállalása a legtöbbször összhangban van a környezetre gyakorolt hatásukkal, és tudatos tervezés jellemzi ezt a területet.

Jamniczky Tímea, a JCDecaux Hungary vezérigazgatója

“A piacvezető kiemelt felelőssége a fogyasztói tudatformálás.”

Miként képes formálni a reklám a közvéleményt?

A reklám története az ókorra nyúlik vissza, de igazán hódító útjára a nyomtatás feltalálását követően indult és mai napig tart. A gazdaságélénkítés, a gazdasági működés szerves része, egy olyan információcsere, amelynek elsődleges célja a kereslet felkeltése, a termékek, szolgáltatások és márkák bemutatása, pozícionálása, a fogyasztói bizalom megszerzése, a fogyasztói ízlés alakítása.

Jelenleg a reklámpiac és az out-of-home szegmens robbanásszerű változáson megy át. Ugyanakkor napjainkban miközben a társadalmi bizalom a vásárlást gyorsítja, a fogyasztók egyre inkább aggódnak amiatt, hogy a márkák győzelmi kört futnak társadalmi kérdésekben anélkül, hogy ténylegesen változást hoznának vagy változtatni akarnak.

A reklámokkal szemben jelentősen változtak az elvárások, pont azért, mert hatással vannak a közvélemény, célcsoportok véleményére, bizalmára: a hitelesség, őszinteség erősíti a fogyasztói bizalmat, a megfelelő kommunikációs eszközök pedig tovább erősítik a márkával szembeni attitűdöket.

Éppen ezért különösen nagy a felelősségünk a kommunikációban, a közterületi reklámok egyszerűen megkerülhetetlenek. Nem tudnak adblockert használni a járókelők és utazók az utcán. Egy átlagos fővárosi lakos naponta egy órát szán a tömegközlekedésre, ami akár napi egyórás reklámblokkal ér fel.

Milyen vállalati vagy egyéni kezdeményezésben vettél részt és milyen tapasztalattal, eredménnyel a kategória témájával kapcsolatban?

Kiemelten fontosnak tartom, hogy a hirdetői oldalon a klasszikus marketing kampányok mellett lehetőséget kapjanak azok az együttműködések, témák, amelyek az egyének felelősségtudatát erősítik, növeli tudását vagy éppen felhívja a járókelők figyelmét egy sajátos témára, amin el kell gondolkozni, amivel foglalkozni kell. Éppen ezért folyamatosan lehetőséget teremtünk, hogy művészeti témák (pl.: utcamúzeum, novellapályázat), fenntarthatósági témák, társadalmilag fontos kezdeményezések, mint például az UNICEF kampányai láthatóak legyenek a nagyközönség számára is. Az UNICEF azért is fontos számomra, mert immár 10 éve vagyok a kuratórium elnöke és támogatom a szervezetet. Hiszek abban, hogy a transzparens és teljesítmény alapú üzleti élet a gazdasági fejlődés alapja, cégvezetőként felelősségem és kötelességem támogatni az etikus üzleti kultúrát, és tudásomat minden létező formában a mentorálástól, akár a szakmai megbeszéléseken keresztül átadni. A HBLF Női Vezető, valamint a Menedzser Szövetség tagjaként pedig kiemelt figyelmet fordítok a fiatal tehetségek szakmai támogatására.

Fontos számomra a fenntarthatóság. A közterületi reklámhordozók nagyban hozzájárulhatnak a fenntarthatóbb, vonzóbb és korszerűbb városok kialakításához. Nagyon büszke vagyok arra, hogy évek óta tudatosan olyan megoldásokat alkalmazunk, amelyekkel érdemben csökkenthetjük ökológiai lábnyomunkat, legyen szó fenntartható és innovatív utcabútorokról, valamint szolgáltatásokról. Magyarországon több éve fedezzük teljes energiafogyasztásunkat megújuló energiából, így 2017 és 2020 között több mint 60 százalékkal mérséklődött a szén-dioxid-kibocsátásunk, és a hulladék újrahasznosítás terén is előrébb tartunk, mint azt eredetileg terveztük.

Tudsz jó példát mondani közterületi kommunikációra?

A 2017-ben elindított” Álljon meg egy novellára!” irodalmi pályázatot emelném ki.  Az első pillanattól nagyon hittünk ebben a kezdeményezésben. Évről-évre egyre több pályamunka érkezik, összesen eddig több, mint 20 000 novellát küldtek be a résztvevők. Meggyőződésem, hogy a sokéves népszerűség jórészt az érthető, gyorsan elolvasható, mégis nagyon erős tartalmaknak köszönhető. A kutatások sorra igazolják ugyanis, hogy a tömegközlekedéssel és a várakozással eltöltött időt szórakoztatóbbá, érdekesebbé tétele egyre nagyobb elvárás az emberek számára és színes, informatív plakátokat, illetőleg fotó vagy plakátkiállítás mellett olvasnivalókat is szívesen látnának. 2024-ben sem állunk meg! Ebben az évben hetedik alkalommal indítjuk el a pályázatot, főtámogatónkkal a Librivel. Ebben az évben most nincs tematikus megkötés, viszont ebben ismét készültünk egy újdonsággal! Idén, először fogjuk díjazni a fiatal tehetségeket, ugyanis várjuk a 25 év alatti novellaírók pályázatát is. A kultúra mellett számos díjnyertes fullbranding és innovatív megoldást készítettünk. Előfordult már, hogy mosolyt mértünk, máskor pedig a növények által kibocsátott jeleket alakítottuk át zenévé. Használtunk már AR-t, VR-t, valamint mozgásérzékelő megoldásokat is, sőt volt olyan, amikor egy buszmegálló kuponokat adagolt, valamint préselni is tudott alumínium dobozokat egy környezetvédelmi kampány keretén belül.

Vogyerák Anikó, a Spirit FM és az ATV főszerkesztője és műsorvezetője

„A legnagyobb felelősség, hogy televíziós szakemberként milyen információt osztasz meg a nézővel, hallgatóval, olvasóval vagy épp a közösségi oldalad követőivel. Egyben legyél hiteles, és önazonos.”

Újságíróként milyen értékeket tartasz szem előtt egy műsor elkészítésénél?

Hírérték, hírérték, hírérték. Az, hogy mit és hogyan kommunikálunk magunkról, illetve hogyan nyúlunk hozzá egy témához, milyen oldalról fogunk meg egy történetet, a legnagyobb felelősség, hiszen a néző, a hallgató, az olvasó, a követő ebből vonhat le következtetést. A szakmámban is mindig igyekszem több oldalról bemutatni egy történetet, több nézőpont szerint, hogy maga a néző döntse el, kinek van igaza.

Szoktál önkénteskedni? 

Igen. Korábban gyermekkorházban dolgoztam önkéntesként, beteg gyerekekkel játszottunk délutánonként, részt vettem az Ökumenikus Segélyszervezet ételosztásán is.

Galamb Eszter, a Remind Bookazine lapigazgatója

„A tudatos és a felelős kommunikáció kéz a kézben jár. Felelősek vagyunk azért, hogy milyen témának adunk teret az egyes média felületeinken, és ehhez elengedhetetlen a témák tudatos kiválasztása és felvállalása.”

A Remind a tudatosság magazinja. Miért érzi missziójának a kiadó, hogy ezt a témát emelje ki a bookazine?  

A tudatosság talán soha nem volt olyan fontos, mint ma, amikor egy folyamatosan változó, válságoktól és háborúktól zajos környezetben kell helytállnunk a mindennapokban az életünk különböző szerepeiben – emberként, szülőként, vezetőként. Hisszük azt, hogy a külső és belső világunk összhangjához tudatos döntések sorozatára van szükség az életünkben, melyek tanulhatók és fejleszthetők. A Remind missziója, hogy a tudatosságot, ezt a sokszor rosszul használt, kissé elcsépelt kifejezést megtöltse releváns tartalommal. A bookazine célja, hogy egy igazi mentsvár legyen olvasói számára a nehéz időszakokban, amit, ha az ember a kezébe vesz, inspirálódhat belőle és sok hasznos információval lehet gazdagabb. Egy olyan offline terméket álmodtunk meg, mely segít abban, hogy visszahozzuk az olvasást, mint meditatív tevékenységet a mindennapjainkba. Nagy vágyunk, hogy az olvasók megőrizzék a lapszámokat, bármikor elő tudják venni őket, amikor úgy érzik, szükségük van rá.

Mit tartasz fontosnak vezetőként? 

A tudatos döntések szokásokká formálhatók. Fontosnak tartom, hogy vezetőként a személyes döntéseinken és tetteinken keresztül is példát mutassunk. Legyen szó időbeosztásról, költségtervezésről vagy akár az emberi kapcsolatainkról. Ne várjuk el rögtön mindenkitől, hogy azon a tudatossági szinten legyen, ahol mi vagyunk, mert mindenki máshonnan indul és mások a prioritásai. Törekedjünk arra, hogy felmérjük, kiben milyen lehetőségek rejlenek, és azokat próbáljuk fejleszteni.

Magánemberként mennyire vagy tudatos?

Az elmúlt években igyekszem nagyon tudatosan élni az életem. Figyelem magam, figyelem a szokásaimat és ha úgy érzem, hogy valami nem stimmel, nem ad hozzá az életemhez rögtön próbálok változtatni. Nekem az a stratégia vált be, hogyha valamit tudatos változást be szeretnék építeni a mindennapjaimba akkor azt nem egyik napról a másikra teszem, hanem kijelölök magamnak egy dátumot előre 1-2 héttel és tudatosan fejben rákészülök, hogy aznaptól máshogy lesz. Ez mozgásnál, diétánál eddig abszolút bevált.  

A pénzügyekben is próbálom magam tudatossá tenni. Több, mint 10 éve van a telefonomon egy költség vezető applikáció, ahová minden kiadásomat beírom, így látom egyben akár évekre visszamenőleg is, hogy mit és hogyan költöttem, mennyit tudok félretenni. Volt egy időszak, amikor nagyon impulzus vásárló voltam és nagyon sokat költöttem feleslegesen ruhára-cipőre. Ezt úgy tudtam tudatossá tenni, hogy adtam magamnak egy havi költségkeretet az applikációban és amikor elértem, akkor már háromszor is meggondoltam, hogy az amit éppen meg szeretnék venni tényleg annyira fontos-e, kell-e rá költenem és legtöbbször már nem vettem meg, vagy már csak a következő hónap terhére.  

Hosszú ideig a divatiparban tevékenykedtem, így több korábbi munkahelyemen kiemelt téma volt a tudatos fogyasztás. Több olyan kampányt menedzselhettem, mely az újrahasznosítás fontosságára hívta fel a figyelmet és szólított fel ezáltal a tudatos divat fogyasztásra. Érdekes volt megtapasztalni, hogy az emberek, ha jól szólítjuk meg őket, akkor mennyire tudatosan tudnak viselkedni, vagy megtesznek olyan dolgokat, amiket maguktól nem tennének – mint például visszahoznak feleslegessé vált ruhaneműket egy üzletbe, mert azzal támogatni tudnak egy szervezetet. A megfelelő kampány és kommunikáció hiányában az a zsák, ami egy segélyszervezetnek óriási támogatás lehet, még évekig egy pince mélyén hánykolódott volna. De több évig én tartottam a METU Fenntartható márkamenedzsment kurzusát is, ahol volt lehetőségem a témát mélyebben kibontani a hallgatók felé, és élmény volt látni, hogy a fiatalabb generáció mennyire másképpen áll már hozzá a fenntarthatóság és a tudatos fogyasztás témájához.

Pehl Bernadett, az InScope Consulting Kft. tulajdonosa és ügyvezetője

„Ami a szívemen, az a számon. Légy őszinte, de törekedj rá, hogy ezzel mást ne sérts!”

Hogyan tudsz naprakész maradni a mai folyamatos információdömpingben és a gyorsan változó világban? 

Kevés social média, több hiteles hírforrás. Hiszem, hogy aki reálisan látja a világot, nehezebben téved el, meg tudja szűrni a számára releváns információkat, amiket aztán be tud építeni a mindennapokba. Kiemelten fontosnak tartom a széles látókört, bejáratott oldalakat, újságokat, forrásokat követek és olvasok. Miután kíváncsi természet vagyok, egy-egy témát külföldi forrásokban is kutatok, ha úgy adódik. Egykori hírszerkesztőként ez mára erős tulajdonságom maradt, szerencsésnek mondhatom magam, mert a munkám egyben a szenvedélyem, amelyben kiemelt szerepe van a kommunikációnak.

A felelős kommunikáció miként jelenik meg a munkádban? Van más vezérelved, ami motivál? 

Figyeljünk egymásra, hiszen a kis dolgokból lesznek a nagyok. A legfontosabb a sallangmentes belső kommunikáció, ha az rendben van, az output is érthetőbb lesz. Ez az alapja az eredményes munkának, az együttműködésnek. Nagyon figyelek arra, hogy a kollégáimmal, a partnereimmel egy nyelvet beszéljünk, ugyanis ha „helyzet” adódik, a legkisebb súrlódási pont is pillanatok alatt orvosolható. Valahol olvastam, hogy a jó kommunikáció a konfliktusmentes együttélés alapja. Van benne valami, az biztos.

Mit jelent számodra a hiteles kommunikáció? 

Meglátásom szerint az önazonosság az alapja mindennek. A hiteles ember attól hiteles – többek között, hogy összhangban van a kommunikációja a cselekedeteivel. A családi, a baráti vagy a munkahelyi környezetben tisztán, egyenesen kommunikálni egyet jelent a felelős, hiteles kommunikációval. Ha az rendben van, jöhet a következő lépés: a cselekvés.

dr. Borsos Dorottya, az Edisonplatform operatív vezetője

„Egy ilyen gyorsan változó és kiszámíthatatlan világban a gyerekek boldogsága azon fog múlni, hogy tudnak-e alkalmazkodni. Fontos számunkra, hogy a 21. század elengedhetetlen kompetenciáihoz, mint a kreativitás, rugalmasság, kitartás kapaszkodót, iránytűt adjunk a szülőknek.”

Véleményed szerint a felelős, tudatos kommunikáció hogyan kapcsolódik az Edisonplatform munkásságához? 

A 21. század olyan kihívásokat, változásokat hoz, amiket eddig szülőként nem tapasztaltunk. Gyerekeink boldogsága egy ilyen gyorsan változó és kiszámíthatatlan világban azon fog múlni, hogy tudnak e a kitartásukra, rugalmasságukra, kreativitásukra támaszkodni, hogy képesek e azokat a kompetenciákat használni, amik segíti majd őket rugalmasan megugrani a nehezebb helyzeteket. Az Edisonplatformnál ezekhez a 21. században fontossá váló kompetenciákhoz adunk kapaszkodót, iránytűt a szülőknek. Ez a mi missziónk, a mi tudatos kommunikációnk.

Vezetőként melyek azok a skillek, amelyeket fejleszteni szeretnél a mentorprogram során? 

Mindenképpen szeretnék ezáltal nagyobb fókuszt adni a vezetés és irányítás témakörének, ezen belül kiemelten a vezetői tudatosságnak. Számomra a vezetői szerepkör egy új kihívás. Csapatjátékos vagyok, így nagyon érdekes, hogy ezt a szerepet hogyan és miként érdemes a legjobban áttranszformálni egy vezetői szerepkörbe. Ezen felül kifejezetten érdekel a vezetői tudatosság és a szakértői szerepek kapcsolódása, megjelenése egymás mellett.

Mivel foglalkozik az Edisonplatform?

Egyesületünk, a Bridge Budapest üzleti kultúraformálással foglalkozik, melynek egyik legnagyobb programja az Edisonplatform. Egy ökoszisztémát építünk vezetőknek, civil szervezeteknek és a jövő vezetőinek, a gyerekeknek. Egy olyan közösséget, ahol nemcsak néhány cég elkötelezett a társadalmi ügyek mellett, hanem ez jelenti a vezetői normát, és ahol a vezetőknek tudatos, hosszútávú stratégiájuk van arra, mit hagynak hátra maguk mögött.  Az Edisonplatform programon belül szülőknek adunk iránytűt a 21. század kihívásaihoz, hogy tudják értések milyen tudásra, van szükségük a gyerekeknek a jövőben. Szülői kurzusainkkal, könyvlistáinkkal és edukációs tartalmainkkal segítjük a szülőket eligazodni a kompetenciák világában. Ezen felül minden évben összegyűjtjük Magyarország innovatív módszerrel dolgozó programjait, szervezeteit, melyek elképesztő módszereiken keresztül ezeket a kompetenciákat erősítik a mai gyerekekben. 240 gyerekekkel foglalkozó, innovatív civil szervezettel állunk kapcsolatban az ország 300 településén. Nekik láthatóságot és együttműködési lehetőséget biztosítunk, illetve kapcsolódási pontokat teremtünk az üzleti szférával az eseményeinknek, programjainkon. Bridge Árnyékprogramunkban például üzleti vezetőket kapcsolunk össze civil vezetőkkel, ahol páros beszélgetések, találkozások zajlanak vezetői kihívásokról, problémákról. 

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn