Miért volt szükség arra, hogy saját befektetési bankot hozzon létre az MBH Csoport?
Az angolszász modellt szerettük volna a befektetési szolgáltatások tekintetében követni. Meggyőződésünk, hogy egy specializált, fókuszált, független intézmény sokkal gyorsabban és hatékonyabban képes reagálni a piaci kihívásokra. És itt a piac alatt az ügyféligényeket, a szabályozói környezetet, a gazdasági környezetet vagy akár a geopolitikai helyzet gyors változását értjük. Emellett erőteljesen hiszünk a befektetési tanácsadásban. Azt látjuk, a befektetési bankban rengeteg pénz- és tőkepiaci információ gyűlik össze, küldetésünknek tekintjük, hogy ezt az információhalmazt értelmezhető módon eljuttassuk az ügyfeleknek.
Milyen célcsoportnak kínálnak szolgáltatásokat?
Magánembereknek és vállalatoknak egyaránt. Mindenki kerülhet olyan élethelyzetbe, amikor szüksége van arra, hogy befektetést eszközöljön, valamilyen megtakarítással éljen. Azt látjuk, hogy a prémium, illetve a privátbanki ügyfelek meglehetősen jól el vannak látva befektetési tanáccsal, nemcsak nálunk, de a versenytársainknál is, de a kis ügyfelek sosincsenek fókuszban. Hiszünk abban, hogy ezt a tudást hozzájuk is el kell juttatni, minél egyszerűbb üzenetekkel kell megfogalmazni számukra az ajánlatokat. Mivel nem lehet mindenkivel személyesen leülni beszélgetni, olyan digitális alkalmazásokat vezetünk be, amelyeken keresztül az elemzőink ajánlásokat tesznek különböző befektetési eszközökre, befektetési kategóriákra, és ezeket a jövőben akár egy nagyon egyszerű push notification üzenetben is elküldhetik a mobilalkalmazásban az ügyfeleknek. A nagyvállalatok klasszikus értelemben nem igénylik a mindennapi befektetési tanácsadást, esetükben sokkal inkább tőkepiaci tanácsadási tevékenységet végzünk, ami lehet egy kötvénykibocsátás szervezése, de akár egy tőzsdei bevezetés is.
Magyarországon a lakosság körében mennyire bevett szokás tapasztalt befektetési tanácsadókhoz fordulni? És milyen befektetéseket kedvelünk elsősorban?
Magyarországon 2012-ben kezdődött a lakossági állampapír-forgalmazás felfutása, ami óriási löketet adott a hazai befektetési szolgáltatói piacnak. Az elmúlt 10-12 évben hatalmas mértékben növekedett a befektetési állomány. Innen nézve óriási sikernek könyvelhetjük el, hogy most a magyar emberek egyik kedvenc eszköze a lakossági állampapír. Tágabb perspektívából szemlélve viszont azt látjuk, hogy ennél azért már előrébb tart a világ. Míg nálunk az állampapírok és befektetési jegyek vannak abszolút túlsúlyban, addig a tengerentúlon a háztartások már egynapos lejáratú opciókkal kereskednek. Egyébként alap- vetően nincs semmi baj a hazai konzervatív megközelítéssel. A gond mindig akkor van, hogyha egy portfólió csak egy elemre épül. Mint ahogy az életben minden területen szeretünk több lábon állni, a befektetésekkel is ezt érdemes tenni.
A lejáró prémium állampapírok révén a kamat- és tőkekifizetésekből 2025 első negyedévében közel 1300 milliárd forint bukkanhat fel a háztartásoknál. Hol találja meg új helyét ez a pénztömeg?
Folyamatosan elemezzük, hogy mi várható. Egészen biztos, hogy az Államkincstár is készül valamilyen akcióval, hogy ennek az 1300 milliárdnak a jelentős részét meg tudják tartani lakossági állampapírban, hiszen ez most már az államháztartás finanszírozásának egy nagyon fontos és szerves része. A befektetési szolgáltatóknak is lesznek ajánlatai erre az idő- szakra. Az ingatlanvásárlás vagy a spekulatív ingatlanvásárlási kedv ilyen esetben mindig feléled. Én személy szerint kevésbé vagyok ingatlanmániás, mint talán a piac nagy része, mert azt gondolom, hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy az a lakás vagy ház, amiben élünk, természeténél fogva is a befektetési portfóliónk része. Ezt további fizikai ingatlanvásárlással bővíteni már inkább spekuláció, mint befektetés.
Miért? Hiszen az ingatlankiadás jó bevételkiegészítés lehet, sokan élnek vele.
Igen, de ehhez feltételezni kell azt is, hogy az ingatlanárak stabilak maradnak, illetve folyamatosan fölfelé mozognak. Borzasztóan leegyszerűsítve, ha ma kiadunk egy ingatlant, a jelenlegi piaci környezetben azon nagyjából 4-5 százalék körüli hozamot tudunk realizálni évente. Ennél azért a különböző befektetési, pénzügyi eszközök lényegesen jobb hozamot tudnak produkálni. Ráadásul egy ingatlanbefektetés kevésbé likvid, nem tudjuk előre megmondani, hogy azt az ingatlant egy nap alatt, egy hét alatt vagy egy év alatt fogjuk tudni értékesíteni, ha hirtelen szükségünk lenne a pénzre. Sokkal könnyebb egy pénzügyi eszközt eladni, mint egy ingatlant, ebből a megközelítésből egy ingatlanalap jó alternatíva tud lenni.
Mit tanácsolna azoknak, akik most kezdenek el befektetni? Megéri-e szakemberhez fordulni?
Mindenki, aki befektet, valakinek a tanácsára hallgat. Jó esetben ez nem a taxisofőr, hanem egy szakember. Nyilván ezért vannak a befektetési szolgáltatók, ezért van az MBH Befektetési Bank is. Amikor befektetésekről beszélünk, nagyon sokan a spekulációra asszociálnak, és azt feltételezik, hogy a befektetéshez egy bizonyos induló összeg szükséges. De ha egy befektetést megtakarításnak fogunk fel, akkor már nincs alsó határ az összegben. Elég már egész fiatal kortól akárcsak ötezer vagy húszezer forintot félretenni. Ez lehet egy Fundamenta lakás-előtakarékossági program is, vagy egy olyan rendszeres megtakarítási program, amit most készítünk össze, amikor minden hónapban egy bizonyos összeget rakunk át az értékpapírszámlára, és azt fektetjük be.
Ha én kezdő befektetőként Önökhöz fordulok, mi az a három kérdés, amit a velem foglalkozó kollégájuk feltesz nekem?
Mekkora összeget szeretne befektetni, milyen futamidőre, és mekkora kockázatot hajlandó vállalni. E három információ birtokában a beszélgetés természetesen már tovább tud menni, és a kollégánk el tudja mondani, melyek azok az eszközök vagy eszközkategóriák, amelyek szóba jöhetnek. Számunkra nagyon fontos a saját kollégáink felkészítése, a célunk, hogy a legkisebb bankfiókunkban is, ha megkérdezi tőlünk az ügyfél, mibe tegye a pénzét, tényleges tudás birtokában tudjunk válaszolni a kérdésre. Ez egy hosszú folyamat, ami sok oktatást igényel. Itt érdemes megemlíteni az új befektetés elemzési központot, amelyet a bankárok – és közvetve az ügyfelek – edukálására hoztunk létre. A hozzánk beérkező rengeteg piaci információt az elemzési központ megszűri, feldolgozza, és ezek alapján minden esetben konkrét befektetési ajánlásokat tesz kockázati étvágy szerinti bontásban, annak érdekében, hogy ügyfeleink minél megalapozottabb befektetési döntéseket hozhassanak.
A fenti írás támogatott tartalom!
Kiemelt kép: cottonbro studio / Pexels, további fotók: kaboompics.com, cottonbro studio / Pexels, portréfotó: Kecskés Kala
Tetszett a cikk? Ez is tetszeni fog!
A japánok művészi szinten űzik a spórolást – A kakeibo segít a családi kassza rendezésében