Neurokozmetika – Krémbe zárt terápia

Becsült olvasási idő: 2 perc
A neuro- vagy pszichokozmetikumok a bőr hatékony, fizikai ápolásán túl az idegrendszerre is hatást kívánnak gyakorolni. De hogyan képes hidratálónk elérni az agyunk régióiba? Az év legnagyobb bőrápolási trendjét vettük nagyító alá. Gurics Krisztina írása.

hirdetés

Ha jobban belegondolunk, az agy-bőr kapcsolatát születésünk óta napi szinten tapasztaljuk, hiszen számos érzelem valamilyen mértékben érezhető a bőrfelszínen. Például, amikor valami nagyon megérint és lesápadunk, vagy egy történetet hallgatva végigfut rajtunk a libabőr. Vagy az ijedtségtől leizzadunk, netán elpirulunk a szégyenérzet hatására.

Mindeközben nem szabad elfelejtenünk, hogy a bőr valójában az ember legnagyobb kiterjedésű szerve, így a felfedezés, miszerint nagyon szoros a kapcsolat a bőr és az idegrendszer között, még nagyobb figyelmet összpontosít arra, hogy valójában mit is kenünk magunkra. Ahogy mára az agy és a bélrendszer kapcsolata általánosan elfogadott ténnyé vált, a neurokozmetika – az agy és a bőr kapcsolatát alapul véve – azt a tudományos felfedezést „lovagolja meg”, hogy a bőrre kerülő termékek érintkezve a bőrrel és a dermiszben (a középső, irharéteg) lévő idegvégződésekkel, a bennük lévő egyes aktív hatóanyagokkal képesek befolyásolni hangulatunkat. Mindezeket figyelembe véve alakult ki a trend, olyan kozmetikai termékek megalkotását inspirálva, melyek bioaktív összetevői képesek a neurobiológiai (az idegrendszerhez kapcsolódó) szinten működni.

Bőrünkön érezzük

A bőrön érzett érzések – például egy testápoló krém használatakor – olyan ingereket hoznak létre, amelyek neurotranszmitterek közvetítésével kerülnek az idegrendszerbe. Az idegsejtek közötti kommunikációban szerepet játszó neuromediátorokból jelenleg mintegy kétszázat ismer a tudomány, ebből huszonöt a bőrben található meg.  

A neurokozmetikumok felvitelekor az történik, hogy a bőr irha rétegének idegvégződései érzékelik az érzékszervi információkat, és átadják ezt az információt az idegrendszernek, amelyre az idegrendszer reagál.

A gyártók mostanság nagy hangsúlyt fektetnek olyan kozmetikai termékek fejlesztésére, melyek felvitelkor olyan érzékszervi élményt nyújtanak, ami hatással lehet a felhasználó mentális állapotára. Olyan paraméterekkel, mint a textúra, a termék megjelenése és illata igyekeznek különböző érzelmeket és bizonyos percepciókat kiváltani a termékkel kapcsolatosan, illetve annak hatékonyságáról. Jó tudni, hogy ez azonban csupán az érzékszervi stimuláción keresztül gyakorolt hatás, vagyis nem a szó valódi értelmében vett neurokozmetika, ahol az agy és a bőr kapcsolatát kiaknázó, olyan aktív hatóanyagok alkalmazása a cél, melyek képesek aktiválni az idegrendszert és a bőrön keresztül elérve az agyat, specifikus érzéseket, érzelmeket váltanak ki. Röviden összefoglalva, a neurokozmetikát az különbözteti meg ezektől a készítményektől, hogy általános célja a terápia, az idegrendszerre gyakorolt pozitív hatás.

A teljes cikket a Remind Bookazine hetedik számában olvashatod! Kattints, és rendeld meg most!

Fotó: Julia Kuzenkov / Pexels

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn