Ha jobban belegondolunk, az agy-bőr kapcsolatát születésünk óta napi szinten tapasztaljuk, hiszen számos érzelem valamilyen mértékben érezhető a bőrfelszínen. Például, amikor valami nagyon megérint és lesápadunk, vagy egy történetet hallgatva végigfut rajtunk a libabőr. Vagy az ijedtségtől leizzadunk, netán elpirulunk a szégyenérzet hatására.
Mindeközben nem szabad elfelejtenünk, hogy a bőr valójában az ember legnagyobb kiterjedésű szerve, így a felfedezés, miszerint nagyon szoros a kapcsolat a bőr és az idegrendszer között, még nagyobb figyelmet összpontosít arra, hogy valójában mit is kenünk magunkra. Ahogy mára az agy és a bélrendszer kapcsolata általánosan elfogadott ténnyé vált, a neurokozmetika – az agy és a bőr kapcsolatát alapul véve – azt a tudományos felfedezést „lovagolja meg”, hogy a bőrre kerülő termékek érintkezve a bőrrel és a dermiszben (a középső, irharéteg) lévő idegvégződésekkel, a bennük lévő egyes aktív hatóanyagokkal képesek befolyásolni hangulatunkat. Mindezeket figyelembe véve alakult ki a trend, olyan kozmetikai termékek megalkotását inspirálva, melyek bioaktív összetevői képesek a neurobiológiai (az idegrendszerhez kapcsolódó) szinten működni.
Bőrünkön érezzük
A bőrön érzett érzések – például egy testápoló krém használatakor – olyan ingereket hoznak létre, amelyek neurotranszmitterek közvetítésével kerülnek az idegrendszerbe. Az idegsejtek közötti kommunikációban szerepet játszó neuromediátorokból jelenleg mintegy kétszázat ismer a tudomány, ebből huszonöt a bőrben található meg.
A neurokozmetikumok felvitelekor az történik, hogy a bőr irha rétegének idegvégződései érzékelik az érzékszervi információkat, és átadják ezt az információt az idegrendszernek, amelyre az idegrendszer reagál.
A gyártók mostanság nagy hangsúlyt fektetnek olyan kozmetikai termékek fejlesztésére, melyek felvitelkor olyan érzékszervi élményt nyújtanak, ami hatással lehet a felhasználó mentális állapotára. Olyan paraméterekkel, mint a textúra, a termék megjelenése és illata igyekeznek különböző érzelmeket és bizonyos percepciókat kiváltani a termékkel kapcsolatosan, illetve annak hatékonyságáról. Jó tudni, hogy ez azonban csupán az érzékszervi stimuláción keresztül gyakorolt hatás, vagyis nem a szó valódi értelmében vett neurokozmetika, ahol az agy és a bőr kapcsolatát kiaknázó, olyan aktív hatóanyagok alkalmazása a cél, melyek képesek aktiválni az idegrendszert és a bőrön keresztül elérve az agyat, specifikus érzéseket, érzelmeket váltanak ki. Röviden összefoglalva, a neurokozmetikát az különbözteti meg ezektől a készítményektől, hogy általános célja a terápia, az idegrendszerre gyakorolt pozitív hatás.
A teljes cikket a Remind Bookazine hetedik számában olvashatod! Kattints, és rendeld meg most!
Fotó: Julia Kuzenkov / Pexels