Egy sikeres stílustanácsadó friss látásmódja és az Emporium divatmárka alapítójának 35 éves gyártási, kivitelezési tapasztalata adódik össze az Emporium & Yurkov limited edition kollekció darabjaiban. Ennek a kombónak az ereje a garancia arra, hogy idén nyáron sokan hordják majd ezeket a ruhákat. Kovács Orsi a Yurkov szalon alapítója és Csapkai Ildikó, az Emporium divatmárka tulajdonosa ütős párost alkotnak, ez a velük készült interjúból is kiderült.
Érezni lehet, hogy nagy az összhang közöttetek. Szerintetek mi ennek az alapja?
Ildi: Megismerkedésük első pillanatától kezdve éreztük azt, ami közös bennünk, amit a saját cégünkön keresztül képviselünk. Számunkra a ruhák az önkifejezés eszközei, szeretnénk a stílusos megjelenésen keresztül a nők önbizalmát erősíteni.
Orsi: Nagyon erős a kapcsolódás közöttünk,az üzleti kapcsolatunkban nincsenek manírok, játszmák, tisztán és egyszerűen működik, ettől könnyen megy a munka.
Hogyan és mikor találkoztatok először?
Orsi: Tavaly nyáronjelentkezett nálunk az Emporium divatmárka, hogy az üzleteikben dolgozó munkatársaknak tartsunk tréninget a testalkatokkal kapcsolatban. Izgultunk is, hogy mit tudunk újat mondani a húsz éve ott dolgozóknak, szerencsére ők nagyon nyitottak voltak, és sokat befogadtak abból a rengeteg információból, amit átadtunk nekik. Ekkor tapasztaltuk meg, hogy milyen fantasztikus ez a cég, példaértékű, ahogyan a munkatársaikkal bánnak, amilyen etikus módon működnek.
Ildi, nektek miért volt fontos ez a tréning?
Ildi: Számunkra mindig is az volt a legfontosabb, hogy a ruhákon túl valami mást is adni tudjunk a vásárlóinknak. Hogy egy kiszámítható pont legyünk az életükben. Nem feltétlenül az a fontos, hogy az adott pillanatban mindenáron vásároljanak, hanem mindig az a cél, hogy jó érzéssel gondoljanak ránk, és amikor valójában szükségük van új ruhadarabokra, először hozzánk jöjjenek. Azzal, hogy a kollégáink megfelelő ismeretekkel rendelkeznek a stílusos öltözködés területén, még jobban tudnak segíteni nekik. A kétnapos tréning alatt ismeretük meg Orsival közelebbről egymást és már akkor felmerült bennünk, hogy valami közöset jó lenne létrehoznunk.
Mi ragadott meg Orsi személyében?
Ildi: Rengeteg személyes tapasztalata van. Nekem pont ez a hiányom, én igazából nem találkozom a vevőkkel, hiszen nem az üzletben vagyok. Orsinak és csapatának vannak ismeretei arról, hogy az eladóink miben tudnak még fejlődni, mivel tudják még jobban szolgálni a vásárlóinkat.
Kinek volt az ötlete, hogy egy kollekció erejéig kipróbáljátok a közös munkát?
Orsi: Közösen kezdtünk el gondolkodni, mindenki dobálta be az ötleteket következmény nélkül, néhányra ráharaptunk, másokat elvetettünk. A ruhadarabokat én terveztem, Ilditől teljesen szabad kezet kaptam. Az elmúlt években több ezer nő fordult meg nálunk a Yurkov Akadémián, végignéztük a testtípusaikat, kitapasztaltuk, hogy milyen szabásminták, szettek állnak nekik jól, mit szeretnek. A kollekció megalkotásakor az a cél vezérelt, hogy a darabok jól variálhatóak legyenek, többféle testalkaton is működjenek. Így nem volt szükség százféle szabásmintát gyártani, nagy akvarell rajzokat készítettem s ezek alapján készültek el a szabásminták.
Ildi, mit gondoltál, amikor megláttad Orsi terveit?
Ildi: Hittem ezekben a darabokban, úgy gondoltam, hogy eladhatóak, tetszeni fognak a vásárlóinknak. És végül is úgy tűnik, hogy nagyon sikeres a fogadtatás üzleti szempontból is. Egyedül egy alul húzott nadrág esetében éreztem úgy, hogy nem passzol hozzánk, ezt nem csináltuk meg.
Orsi, mi volt a legizgalmasabb a ruhák megszületésében?
Orsi: Nagyon érdekes volt látni, hogy a rajzokból hogyan születnek meg a ruhák és kerülnek ki a boltokba. Annyira profi folyamatban vettem részt, rengeteget tanultam belőle. Az én akvarell rajzaim alapján elkészült egy modellrajz, abból megcsináltunk egy próbadarabot, megnéztük, hogy a különböző női alkatokon egyáltalán, hogy néz ki. Centiket igazgattunk, fél centiken lamentáltunk egy órán keresztül, hogy így legyen, úgy legyen a kivágás. Aztán házon belül különböző méretű, különböző idomú hölgyeken leteszteltük a kész darabot, izgalmas volt látni, hogy melyik darab nézett ki jól minden méreten és melyiknél nem tudtunk L-es méret fölé menni, mert nem mutatott jól a végeredmény.
Hogyan jellemeznéd az Emporium vásárlóközönségét? Milyen típusú nők szeretnek titeket?
Ildi: 35 éve alapítottam meg a márkát, nem kell ecsetelnem, hogy mennyit változott azóta a piac. Az én filozófiám viszont nem változott, mindig is arra törekedtem, hogy jó érzéssel jöjjenek vissza hozzánk a vásárlók. A törzsvásárlóink több mint 30 éve hűek hozzánk, mondhatjuk, hogy ők is velünk idősödtek. A legnagyobb problémánk az, hogy hogyan tudunk megújulni, a fiatalabb generáció számára is vonzóvá válni. Egy kis márka számára, aki régóta jelen van egy viszonylag szűk piacon, de nem rendelkezik nagy marketing büdzsével ez nagy kihívás. Egyszerre kell azt a fizetőképes közönséget kiszolgálnunk, aki régóta velünk van és új közönséget bevonzani, akik frissességre, újdonságra vágynak. Az együttműködés Orsival új kapukat nyit meg, nem csak az Emporium név, de a Yurkov név is remélhetőleg bevonz új vásárlókat.
Ahogy nézem ezeket a ruhákat, abszolút kortalan nőknek készültek. Jól belepasszinthatók az Emporium kínálatába?
Ildi: Tényleg időtálló darabok, igyekszünk a ránk jellemző jó minőséget tartani mind az anyaghasználatban, mind a kivitelezésben. Ez az új kollekció nyilván nem a teljes palettába illik bele, de hisszük, hogy többen megtalálják benne azt, amire szükségük van.
Orsi: Ezzel a kollekcióval szerintem mindenki jól jár. A vevő, aki minőségi, jól variálható, stílusos darabokhoz jut hozzá, az Emporium, aki új irányba nyit és én is, aki kipróbálhatom magam egy új szerepben. Én ezeket a win-win helyzeteket imádom.
Az üzletekben az eladók tudnak segíteni a vásárlóknak a választásban és abban, hogy milyen formában tudják hordani ezeket a darabokat. Ezen felül, adtok még más „használati utasítást” Yurkov módra a darabokhoz?
Orsi: Mindegyikhez van egy kis útravaló üzenet, amelyen megnézheti a vásárló, hogy melyiket veheti fel például tornacipővel, milyen más alapdarabokkal tudja variálni, hogyan tudja megváltoztatni minimum elegánsra vagy sportosra a stílusát. A közösségi médián is van egy bevezető kampányunk: minden héten a kollekció más-más alapdarabjáé a főszerep. Készítek videókat hozzá, az üzletben pedig az eladók tudnak segíteni.
Meddig lehet az üzletekben és a webshopban kapni az Emporium & Yurkov limitált kollekciót?
Orsi: Legkésőbb nyár végéig terveztük árusítani a darabokat, nem nagyon akarunk után gyártani, mert tényleg limitált darabszámban gondolkodunk. El kell árulnom, hogy volt, amiből már utángyártottunk, mert már az elején pikk-pakk elfogyott az első szállítmány.
Ha ez a kollekció ennyire bejön, elképzelhető egy hosszabb távú együttműködés?
Orsi: Igen, beszélgettünk egy őszi kollekcióról is, fel is van adva nekem a házi feladat, hogy a közeljövőben elkészítsem ennek a terveit. Bele kell húznom, mert néhány hónap átfutásra van szükség a gyártásban.
Hol gyártják ezeket ruhákat?
Ildi: Ugyanazokban a varrodákban Magyarországon, ahol a többi Emporium darabokat. Hosszú évtizedek óta dolgozunk velük, így tudjuk garantálni az új kollekciónak is a ránk jellemző, garantált minőséget.
Csak magyar termékeket árusítotok, vagy vannak olyan ruhadarabok, amelyek külföldről jönnek?
Ildi: Vannak olyan termékcsoportok, amiket nem tudunk itthon gazdaságosan legyártani, például a kabátokat, hiszen nem nagy darabszámban kellenek, viszont változatos fazonokban, színekben és stílusban. Egy ideig a kötöttárukkal is így voltunk, de láss csodát, találtunk egy magyar kötödét. Tavasszal volt egy mini kollekciónk vele, aminek jó volt a fogadtatása. Én egyébként kötöttáru gyártással kezdtem a szakmai karrieremet, de ez az iparág tönkrement Magyarországon, mesebeli fordulat, hogy megtaláltuk ezt a magyar gyártót.
Orsi, ezek a ruhák klasszikus darabok, az őszi kollekciónál is maradsz ezen a vonalon? Vagy esetleg bevadulsz egy kicsit?
Aki ismer engem és a Yurkovot is látja kívülről, pontosan tudja, hogy én a klasszikus értékeket képviselem, és ha bedurvulok, akkor is valami klasszikusnak a klasszikusához nyúlok vissza. Nem a trendeknek, elvárásoknak akarok megfelelni, a teljesen klasszikus minőség, formavilág passzol hozzám. Nyilván ebben is vannak kis turpisságok, de a Yurkovot is a letisztultság, kifinomultság jellemzi, ebből nem tudok kilépni.
Nézd meg te is az Emporium & Yurkov limitált termékeit!
Fotók: Emporium & Yurkov
A kollekcióról készült fotósorozaton Kovács Orsi és kolléganője, Takács Mirtill megjelenés-koordinátol szerepelnek.