Hogyan született meg 2005-ben a Nanushka?
Miután Londonban befejeztem a tanulmányaimat, visszaköltöztem Budapestre, és elindítottam a Nanushkát. Most visszatekintve ez sokkal merészebb döntésnek tűnik, mint ahogyan akkoriban éreztem, de annyira inspiráló és izgalmas volt elindítani a saját márkámat, hogy nem is volt kérdés, elkezdjem-e. Valójában egyáltalán nem volt ijesztő, hogy egyedül vágok bele valami újba a divatszakmában. Nagyon szerencsés voltam, hogy édesanyámnak már gyermekkoromban gyermekruházati üzlete volt. Számos varrónővel és más helyi kézművessel is tartott fenn kapcsolatot, ez pedig hatalmas támogatást nyújtott nekem az atelier, vagyis a szabászműhely felállításában. Nagyon hálás vagyok neki ezért a felbecsülhetetlen értékű segítségért.
A fast fashion és a globális üzletláncok korában nehéz dolga van egy divattervezőnek, ha szeretné megmutatni magát és felvenni a versenyt az olcsó divatmárkákkal?
A fenntarthatóságot tartom a legkritikusabb szempontnak a divatipar egésze számára. A fenntarthatóság alatt pedig nemcsak a környezeti felelősséget értem, hanem az anyagbeszerzést és a gyártást is, valamint azt is, hogy felelősséggel tartozunk a közösségekért, amelyekkel együtt dolgozunk.
Úgy gondolom, a divatnak olyan pozitív hatással kell lennie, amely átalakítja a vásárlással és a ruhák viselésével kapcsolatos elképzeléseinket, támogatja a ruhák mögött álló, a ruhákat megálmodó és elkészítő embereket, valamint feszegeti az emberi és technológiai határokat.
Mi erősen hiszünk abban, hogy csak egy módon lehet jövőbiztos divatüzletet építeni, mégpedig úgy, hogy a márkánkat a fenntarthatóság irányába tereljük. Első számú prioritásunk a Nanushkát tovább fejleszteni ezen az úton. Már nagyon izgatott vagyok az e téren végzett munkánk miatt.
Csaknem húsz évvel ezelőtt valami megváltozott. Olcsóbbak lettek a ruhák, felgyorsultak a trendciklusok, a vásárlás alkalmi eseményből szinte hobbivá vált. Te hogyan látod, van létjogosultsága a minőségi, egyedi ruhadaraboknak? Ha igen, akkor ez ugyanúgy igaz itthon is, mint külföldön?
Egyrészt azt tapasztalatom, hogy a fogyasztók egyre tájékozottabbak és tudatosabbak azzal kapcsolatban, hogy honnan származnak a ruhák, amiket viselnek. Nem félnek kérdéseket feltenni, és felelősségre vonni a márkákat tetteikért vagy azok hiányáért. Másrészt, szerintem a közösségi média rohamos térnyerése táplálta az újdonságok iránti végtelennek tűnő vágyat, ami tovább növeli a divatipar már így is hatalmas hulladéklerakási és kibocsátási problémáját, valamint a gyári munkások rossz fizetését és munkakörülményeit.
Mióta globális márkává váltunk, nagy erőfeszítéseket tettünk a fenntarthatósági munkánk fokozására. Fontos számomra, hogy ez tudatosságunk a cégnövekedéssel együtt fejlődjön. Termékeink nagy részét Magyarországon és a környező országokban gyártjuk, ami segít csökkenteni a szállítással és logisztikával kapcsolatos széndioxid-kibocsátást. A fenntarthatósági munka nagy része az anyagbeszerzés és az innováció szakaszában zajlik, így ez számunkra kulcsfontosságú terület. Az exkluzív és védjeggyel ellátott anyagunk, az „Okobor”, állati bőrök és származékok felhasználásától mentes alternatív bőr anyagunk, ami lehetővé tette számunkra, hogy 80 százalékkal csökkentsük ennek az anyagnak a víz használatát, és 20 százalékkal a széndioxid-kibocsátást. A szövetfázisban történő megoldáskeresésen túlmenően fontosnak tartjuk azt is, hogy biztosítsuk termékünk életciklusának meghosszabbítását. Az Egyesült Királyságban működő SOJO-val közösen olyan kreatív ruhajavítási szolgáltatást nyújtunk, amely lehetővé teszi ügyfeleink számára, hogy hosszú ideig élvezhessenek minden Nanushka darabot, ami a szekrényükben helyet kap.
Ez mind a jelen és a jövő, amit eddig említettél. Mikor jött el és mi volt számodra az az áttörés, amellyel felhívtad magadra a hazai és a nemzetközi szakma, illetve a vásárlóközönség figyelmét?
Ahogy közeledik a Nanushka 20. évfordulója, egyre többet gondolkodom az eddig bejárt utunkon. Nem mondanám, hogy gyors volt, mivel a Nanushka 2016-ig nem szerzett nemzetközi elismerést. Itt, Budapesten kezdtem el építeni a Nanushkát egy üzlettel és néhány európai nagykereskedelmi partnerrel. Ehhez képest most már öt üzletünk van, és világszerte vannak nagykereskedelmi partnereink. A közösségi média óriási segítség volt ebben az evolúcióban, hiszen azelőtt ha egy márka nem az egyik legnagyobb divatfővárosban volt, akkor nagyon kevés esélye volt arra, hogy világszintű elismerést nyerjen.
Kik vásárolják meg a Nanushka márka termékeit?
Mindig is az volt a célom, hogy szabad szellemű embereknek tervezzek ruhákat, és ahogy a Nanushka nemzetközi szinten is nőtt, a vevőkörünk is fejlődött. A helyiek és a filmsztárok egyaránt vásárolnak üzleteinkben. Remélem, hogy továbbra is egy széles vásárlói kört szólítunk meg, akiket összeköt egy közös érdeklődés a kézművesség és a fenntarthatóság iránt.
A magyar divatipar egyedülálló sikertörténeteként fémjelzett márka, a Nanushka a globális piacon is hosszú ideje helytáll. Mit gondolsz, minek köszönhető ez a töretlen siker?
A budapesti székhelyünk lehetővé teszi, hogy meglátogassam a helyi gyártókat és közösségeket, továbbá, hogy kísérletezzek különböző motívumokkal és kézműves termékekkel. Gyakran merítek ihletet a magyar kézművességből és hagyományokból, mivel ezek ismerősek számomra. Ennek ellenére arra törekszem, hogy minden egyes kollekció ruhadarabja kortárs és funkcionális legyen, egy bohém hangulattal ötvözve.
Ugyanakkor az, hogy megpróbáltam egy sikeres divatmárkát létrehozni Budapesten, vagyis Nyugat-Európán kívül, volt, hogy akadályt jelentett, amibe sokszor beleütköztem. Sok-sok év kemény munkájába került, de bebizonyítottuk, hogy így is lehetséges márkát építeni, és én erre nagyon büszke vagyok.
Hihetetlen érzés Budapestet és Magyarországot feltenni a divatvilág térképére, és az is, hogy az emberek a Nanushkát az otthonomhoz kötik.
A világ mely pontján, országaiban és városaiban vannak már Nanushka üzletek?
Jelenleg öt üzletünk van, és ezen kívül világszerte vannak nagykereskedelmi partnereink. Természetesen itt, Budapesten van üzletünk, de nyitottunk egy üzletet New York-ban is 2019-ben, illetve Londonban 2020-ban. Kínában is van két üzletünk, egy Chengduban és egy másik Sanghajban, ezek 2022-ben nyíltak. Nagyon jó érzés látni, hogy egyre többen ismerhetik meg a márkánkat a világvárosokban is.
És mi kellett ahhoz, hogy a hírességek gardróbjában is ott legyen a Nanushka?
Ezen a PR csapatunk dolgozik, ők felelősek azért, hogy a kollekció eljusson a megfelelő emberekhez. Persze ehhez az is szükséges, hogy a kollekció darabjai megragadják őket. Sokszor kívánság szerint fontosabb eseményekre akár egyedi darabokat is készítünk. Ilyen volt például Lewis Hamilton budapesti outfitje, amit a Grand Prix idején viselt, vagy ilyenek voltak a Jonas Brother turnéjának egyes koncert lookjai is.
Csaknem húsz éve annak, hogy elindítottad a Nanushkát, amely ma már az egyik legismertebb magyar márka külföldön is. Ez alatt a két évtized alatt hogyan változott és alakult a márka filozófiája?
Remélem, hogy hű maradtam az alapvető tervezési elveimhez, és hogy nem kötöttem kompromisszumokat. Úgy gondolom, a sikerünk egyik kulcsfontosságú tényezője nem más, minthogy folyamatosan arra törekszünk, hogy az emberek úgy érezzék, elérhető és befogadó a márkánk. Szeretem ezt „új luxusnak” nevezni. Ez olyan luxus, melybe mindenki odatartozik. Hiszek abban, hogy ha egy ruhadarab úgy van megtervezve, hogy funkcionális legyen, akkor eleve szép is lesz. Ez mindig az első számú tervezési elvem, mert véleményem szerint a modern nők megérdemlik a szép, funkcionális és sokoldalú ruhatárat. A tervezés során mindig az a célom, hogy a hagyományos technikákat ötvözzem a modern sziluettekkel.
Mi inspirál, honnan merítesz ihletet alkotás, tervezés közben?
Az utazás, másokhoz hasonlóan, számomra is nagyon inspiráló. Utazás közben sokkal nyitottabbak vagyunk arra, hogy új dolgokat és helyeket próbáljunk ki. Olyan, mintha ez egy felfokozott érzékszervi élmény lenne. Szeretem az utazásaim során megélt különböző és új kulturális élményeket valamilyen formában integrálni a kollekcióinkba. Mivel van egy kisgyermekem, az utazás most már nem olyan egyszerű, mint korábban volt, de még mindig nagyon fontos az inspirációhoz. Szerencsém volt, hogy ellátogathattam Srí Lankára, ahol rengeteg ruhafestési technikát fedeztem fel, melyeket aztán a kollekciókban használtunk. De minden hely motiváló valamilyen módon. A magyar kultúra és Budapest is állandó ihletforrás számomra. A kollekcióinkban nagyon sok magyar kézműves elemet használunk, például az Origami táskánk tervezésénél is, de nagyon gyakran használjuk a magyar hímzési és kötési technikákat is. Emellett a magyar kopjafa oszlopokból származó szimbólum is fontos része a márkatörténetünknek, a kollekcióink során sokféleképpen hivatkozunk rá.
Hogyan jellemeznéd a Nanushka ruhákat?
A Nanushka egy olyan márka, amely a kézművesség és a felelős gyártás iránt elkötelezett. Egyfajta innovatív kézművesség, melyet egyszerre jellemez a modern és örökségi gondolkodásmód, de áthatja egy bohém kortárs szellemiség is, a tervezéstől kezdve a kreatív projekteken át egészen a üzletekig és a hozzájuk tartozó kávézókig.
Hogy mi az, ami kiemeli a Nanushkát a többi márka közül? A váratlan harmónia megteremtése, ami mind a ruháinkban, mind pedig a tereinkben megjelenik, fizikailag és digitálisan is egyaránt.
Milyen lesz a Nanushka idei évi kollekciója?
A nyugati stílusú esztétika és a tradicionális magyar viselet szinergiájából merítettünk ihletet. Az új örökségi részletek továbbra is a középpontban állnak, de ebben a kollekcióban már feltártuk azt is, hogyan alakíthatjuk át a fennmaradt anyagokat új szabással új textúrákká. Azokat a ruhákat, amelyeket talán már kinőttünk, zsugorított és túlméretezett sziluettekké alakítottuk át, körkörösséget teremtve mind a gyártásban, mind pedig a tervezésben. A kézművesség és az új örökség mindig a kollekcióink középpontjában áll, így sok érdekes részletet fedezhetünk fel. Szín tekintetében a földszínű tónusok mellet egy kis rózsaszín és a jellegzetes „moonbeam” színünk szerepel ebben a kollekcióban.