Mikor a nyolcvanas években megjelentek az első Nespresso kávégépek és -kapszulák, még viszonylag kevesen gondolták volna, hogy igazi forradalmat hoznak a kávézás több évszázados történetébe. A márka sikerének hála a kávézás egyszerűbbé és változatosabbá vált, ez pedig óhatatlanul magával hozta a versenytársak megjelenését is. Ma már többféle kapszulás kávémárka található az üzletekben, de a Nespresso – innovatív szemléletével, különleges ajánlataival, emlékezetes reklámkampányaival, luxust sugárzó esztétikájával és a fenntarthatóságért tett törekvéseivel – továbbra is kitűnik a kínálatból.
Kata, nálad, hogy indul a reggel? Melyik a kedvenc Nespresso kapszulád és milyen formában iszod az első kávédat?
Reggel tejeskávéval indítok, mint az olaszok, és sokszor választok ízesített kapszulát, délután viszont áttérek az eszpresszóra, amit már feketén fogyasztok. A kedvenc kávém egyébként Reviving Origins Uganda névre hallgat, nagyon szeretem a semmivel sem összehasonlítható, jellegzetes ízét. Másrészről a története is megérint: a Reviving Origins program lényege ugyanis, hogy a Nespresso olyan területeket támogat, ahol régen virágzott a kávétermesztés, ám különböző politikai, gazdasági vagy természeti okok miatt mostanra megszűnt, vagy nagyon lecsökkent. Szívhez szóló történetek köthetők ehhez a kezdeményezéshez, melynek során a Nespresso hosszú évekre elköteleződik a helyi farmerekkel, munkát ad nekik, valamint szakmai segítséget is nyújt ahhoz, hogy jó minőségű kávét állíthassanak elő, amely így a kávétermelő közösségek életét is kiszámíthatóbbá és jobbá teheti.
Van arról információtok, hogy milyen a magyar kávéfogyasztók ízlésvilága? Milyen kávét szeretnek?
A magyarok elsősorban az eszpresszót és az eszpresszóalapú kávékat szeretik, és ennek magyarázatát a történelmünkben érdemes keresni: az évszázadok során sok külső hatás ért minket, sok más néppel fonódott össze a sorsunk és a szokásaink, ezáltal a kávékultúránk is. A sötét kávé szeretete a török hagyományokra vezethető vissza, míg a tejes hatás az osztrákoktól érkezett. Azt látjuk, hogy itthon nagyon népszerűek az ízesített kávék, amelyek már-már desszertélményt is nyújtanak. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy nyaranta egyre többen keresik a jeges, frissítőbb kávék különböző változatait. Nemrég robbant be a köztudatba például a cold brew, de nagy népszerűségnek örvend az eszpresszótonik, mi is tapasztaljuk, hogy ma már a jegeskávé nem csupán a vaníliafagylalttal ízesített eszpresszót jelenti.
Mindig szükség van újításokra, melyek az idei ősz slágerízei?
Idén is visszatért a kínálatba a Pumpkin Spice Cake kapszulánk Original és Vertuo rendszerre is, amely megjelenése óta közönségkedvencnek számít. A sütőtök lágysága és fűszeres ízjegyek jellemzik ezt a blendet, érdekes, süteményes aromája van. A sütőtökös pite ihlette kávé mellett a funkcionális kávék trendje is hódít: az egész világban azt látjuk, hogy az emberek egyre tudatosabbak, és a mindennapjaikban mind nagyobb szerephez jut az egészséges életmódra törekvés: szívesen választanak olyan termékeket, amelyek ezeknek a szempontoknak is megfelelnek. Éppen ezért funkcionáliskávé-kollekciónkban olyan termékeket kínálunk, melyekben a kávé mellett még valami extra, speciális összetevő is található. Az extra koffeintartalmú kávéink például nagyon közkedveltek, főleg most, amikor az iskolakezdés miatt korábban kell a szülőknek kelniük, de van egy Ginseng Delight nevű kávénk, amely egy karamellízesítésű dupla eszpresszó, és a hozzáadott ginzengkivonat különleges ízt ad a kávénak.
George Clooney telitalálat volt reklámarcnak a márka részéről, nagyszerű színész, sármos férfi, a sztárvilág meghatározó alakja. Vannak más hírességek is, akik mostanában a Nespresso mellé állnak?
Büszkék vagyunk arra, hogy George Clooney nem csupán a reklámarcunk, hanem a fenntarthatósági tanácsunknak tagja is, aki valóban szívén viseli a kávéfarmerek sorsát, és minden ilyen irányú törekvésünk mellé odaáll, a tanács munkájában is aktívan részt vesz. George Clooney mellett ugyanakkor rendre feltűnnek más tehetségek is a kampányainkban: legújabb reklámfilmünkben két színésznő is megjelenik a Nespressótól megszokott humoros történetben: Simone Ashley, akit a Bridgerton, és Julia Garner, akit az Ozark című sorozatból ismerhetnek a nézők.
Ha egy elhasznált kapszula a szemétben landol, károsítja a környezetet. Viszont, ha jó kezekbe kerül, az újrahasznosításnak köszönhetően akár még trendi karóra is készülhet belőle. Melyek a Nespresso fenntarthatósági célkitűzései és hogyan tudja a márka ezeket megvalósítani?
A fenntarthatóság nagyon összetett kérdés, maga a kapszula csak a jéghegy csúcsa. Egy független elemző cég felmérése például kimutatta, hogy egy csésze kávé esetében a környezetre gyakorolt hatások közül a csomagolás csak a harmadik helyen áll, ezt megelőzi az a víz- és áramhasználat, ami a kávé elkészítéséhez, a csésze elmosásához szükséges. A precíziós rendszer lényege éppen ebben rejlik: egy csésze Nespresso kávé elkészítéséhez éppen csak annyi vizet használ a gép, amennyi valójában szükséges.
Fontos tudni, hogy a zöldkávé termesztése jelenti a környezeti hatások legjelentősebb lábát: a Nespressónak az is fontos, hogy mi történik a közösségekkel, akik a kávét termelik. Mi a tőzsdei árakhoz képest minimum 30 százalékkal többet fizetünk a kávéért a kávétermelőknek. A célunk ezzel, hogy hosszú távon is együttműködjenek velünk, és a fenntarthatósági elveinket szem előtt tartva termesszenek kiváló minőségű kávét.
Visszatérve az alumíniumhoz; azért választottuk a kapszuláink alapanyagául, mert megóvja a kávét a fénytől és az oxigéntől, mindemellett végtelenszer újrahasznosítható. Mi vállaljuk, hogy minden hozzánk visszajuttatott kapszulát újrahasznosítunk, ez a folyamat Magyarországon egyébként Debrecenben történik. A fogyasztók speciális használtkapszula-gyűjtőtasakban a Boutique-okban tudják leadni a használt kapszulákat, de ha szükséges, a futár el is megy értük a vásárlók otthonába. Mi, marketingszakemberek pedig azon dolgozunk, hogy erről a lehetőségről tudjanak a kávérajongók: egyre több platformon (mítoszromboló rövid videókban, fenntarthatósági kisokosunkban, socialmedia-platformokon stb.) kommunikáljuk a kávérajongók felé, hogy építsék bele a kapszulák leadását a napi rutinjukba. Ezenfelül pedig megmutatjuk azokat a tárgyakat, amelyek az újrahasznosított alumíniumból és kávézaccból készültek – legyen az városi kerékpár, luxusóra, vagy jó néhány kevésbé trendi, de hasznos tárgy, mint konzervdoboz és társai –, hogy kézzelfoghatóvá váljon mindenki számára: a kapszula élete nem ér véget azzal, hogy a belőle készített kávét jóízűen elfogyasztottuk.
Fotók: Nespresso