A Globe Travel Awardsot az utazási szakma Oscar-díjának tartják. A legjobb prémium hajótársaság kategóriában immár 13. alkalommal győzedelmeskedett a floridai Celebrity Cruises, ráadásul a legjobb hétköznapi hajótársaság kategóriában testvérvállalatuk, a Royal Caribbean International nyert.
Magyarok a fedélzeten
A Celebrity Cruises összesen 16 hajóból álló flottával rendelkezik, amelyek fel vannak szerelve többek között kültéri és beltéri medencékkel, golfpályával, edzőteremmel, kaszinóval, színházzal, és természetesen különböző bárok is megtalálhatóak a fedélzeteken.
Ugyan pusztán a hajók eléréséhez jóval messzebb kell utazni a Balaton partnál, hazánkban is egyre többen engedhetik meg az efféle utak luxusát. A cégeknek bármilyen hihetetlen, de van hazai képviselete, a Tengerjáró Kft. Ügyvezetője, Nemes Horacek Márta a hozzánk eljuttatott közleményben így nyilatkozott: „Büszkék vagyunk a Globe Travel Awardson elért eredményre, hiszen minden évben sok-sok munka van mögötte. Másrészről az is nagy öröm számunkra, hogy a Celebrity Cruises útjai már a magyarok körében is egyre népszerűbbek”.
Fuldoklunk a fényűzésben
Az óceánjáróknak azonban egyre több kritikusa akad. Lényeges fenntarthatósági aggályok merülnek fel velük szemben, mivel ezeknek a hajóknak rendkívül jelentős a káros anyag, többek között a kén-dioxid kibocsátása. A Transport & Environment egy korábbi felmérésében a 2017-es adatok alapján azt állapította meg, hogy példának okáért a világ legnagyobb luxushajó-társasága, a Carnival Corporation flottája közel tízszer annyi kén-dioxidot engedett a levegőbe, mint a teljes, 260 milliós európai autóállomány. Ugyanakkor a most díjazott Royal Caribbean Cruises sem szerepelt éppen fényesen, az ő flottájuk kibocsátása a teljes európai autópark négyszerese. Barcelona, Palma Mallorca és Velence volt 2017-ben a három, hajóknak köszönhetően legszennyezettebb európai kikötő. Egy luxusjáró hajó karbonlábnyoma jelenleg átlagosan 12.000 autóénak felel meg, egyetlen hajón töltött éjszaka pedig tizenkétszer nagyobb energiafogyasztással jár, mintha egy rendes szállodában töltenénk az estét.
Úton a zéró emissziós jövő felé
Az időközben eltelt öt év természetesen jelentős változásokat hozott. Egyfelől a Covid-járvány kitörése egy időre teljesen parkolópályára tette az ipart, másrészről a környezetvédelmi problémák most már bírnak akkora jelentőséggel, hogy a hajótársaságok is megérezték: valamit lépniük kell, mert a jelenlegi működésük a jövőben fenntarthatatlan lesz. Éppen ezért az európai hajóvállalatok 2050-es céldátumot tűztek ki maguknak a zéró emisszió elérésére, amit a vállalás szerint igyekeznek akár előbbre hozni, amennyiben ez technológiailag kivitelezhető. Az elképzelések szerint az első olyan hajó, ami megfelel ennek az elvárásnak, 2030-35 között készül el, és természetesen utána fokozatosan szükséges lesz a most utakon lévő flotta lecserélésére.
Az iparág eddig több mint 20 milliárd eurót költött a különféle technológiai fejlesztésekre és tisztább üzemanyagokra. Idén a Silversea Cruises jelenik meg egy olyan, 700 utas fogadására képes luxushajóval, ami már többek között LNG-t használ fő energiaforrásnak, és dokkoláskor nem bocsát ki káros anyagokat, azaz legalább a kikötők terhelését jelentősen csökkenti. Ugyanígy a többi nagyvállalat is igyekszik hangoztatni, mennyire eltökélt a Föld megóvása és a fejlesztések mellett.
A társaságok másik fogadalma, hogy 2035-ig felszerelik az összes hajójukat olyan technológiával, ami lehetővé teszi, hogy „leparkolva” a helyi elektromosságot használják saját – jóval szennyezőbb – energiaforrás helyett. Természetesen a céldátumig nem csak a hajók, hanem a kikötők infrastruktúráját is fejleszteni kell, de a saját egészségünk érdekében remélhetjük, hogy az ígéretek többnek bizonyulnak majd puszta szándéknyilatkozatoknál.
Képek: Celebrity Cruises