Keresés
Close this search box.

Mi teszi különlegessé a párizsi olimpia formaruháit?

Becsült olvasási idő: 3 perc
Látszólag két távoli univerzum, ám a divat és a sport területe ezernyi szálon fonódik össze. Bár sokszor elfeledkezünk róla, a mindennapi öltözködésünknek számos olyan eleme van – az alapanyagoktól a szabásvonalakon át egészen a részletek kialakításáig –, amit legelőször élsportolók, illetve hobbisportolók viseltek. Azzal, hogy a divatfőváros ad otthont az ötkarikás játékoknak, az izgalmasabbnál izgalmasabb formaruhák is erősebb reflektorfényhez jutottak. Ihász Nóra írása.

hirdetés

A legszemfülesebb sport-, illetve divatrajongók már június 23-án, a Vogue World esemény napján (bőven egy hónappal az olimpia kezdete előtt) a fények városára figyeltek. A Place Vendôme gyönyörű épületeinek ölelésében, a Jean Paul Gaultier-t viselő Cara Delevingne modell-színésznő műsorvezetésével ugyanis olyan életteli rendezvényt valósítottak meg, amely a divat és a sport elmúlt 100 éve előtt emelt kalapot. Ikonikus divatházak kreációi elevenedtek meg, miközben a biciklizést, vívást, úszást és egyéb sportágakat prezentáló előadók sorról sorra megtöltötték a szinte már zavarba ejtően szimmetrikus Vendôme teret.

Miután a Vogue World eseménnyel kellően ráhangolódtunk, hogy 100 év elteltével ismét a francia fővárosban mérik össze testi-mentális erejüket a világ legjobb sportolói, újabb és újabb példákat láttunk és látunk a divat és a sport násztáncára…

Mindenhol ott van az ismert francia brandek keze nyoma

A versenyzők formaruhái is pontosan ilyen násztáncot járnak, méghozzá a képviselt ország karakterét tükrözve. Sőt ugyanígy említhetnénk a Grand Palais-t mint rendezvényhelyszínt, ahol olyan divatházak tartanak bemutatókat, mint a Chanel, az Yves Saint Laurent vagy a Paco Rabanne. Ezekben a hetekben viszont sporttörténelmi pillanatok olvadnak egybe a Grand Palais falaival.

És ha már történelem, az LVMH csoport (az olimpia prémium partnerének) alkotásaira is fontos vetni jó néhány pillantást: az érmekhez és a fáklyához tartozó tálcák, illetve tartók ugyanis a Louis Vuitton ház munkájának gyümölcsei megidézve azokat az 1850-es években megjelent táskákat és bőröndöket, amelyek forradalmasították a korabeli utazási és sportszokásokat.

Egy másik jól ismert francia márka szintén időutazásba kezdett: a Lacoste – Paris 1924 névvel – egy nyolc darabból álló kapszulakollekciót dobott piacra. A krémszínben és a világosabb tengerészkékben játszó, vintage stílust idéző termékekkel (a pólóingtől, a baseball sapkán át, a vízlepergető kabátig) az időtlen párizsi streetwear és a 100 évvel ezelőtti, olimpiai hangulat egyvelegét ölthetjük magunkra.

Az Innoé Design, a USE unused és a NUBU után a Heavy Tools égett ötkarikás lázban

A Föld minden szegletéből érkező, közel 15 ezer sportoló formaruhájára visszatérve: jellemzően komoly pályázatok előzik meg, hogy melyik cég tervezheti meg és gyárthatja le az adott országot képviselő olimpikonok formaruháit és sportruházatát.

Ami a magyar olimpiai csapatot illeti, idén a Heavy Tools neve fémjelzi a formaruhákat, míg 2012-ben az Innoé Design, 2016-ban a USE unused, 2021-ben pedig a NUBU tervezte a sportolók ruháit. Ahogy Herwerth Mónika, a Heavy Tools tervezője korábban nyilatkozta: a „franciásan kifinomult, de sportosan dinamikus kollekciót” maga Párizs ihlette.

Kulisszatitkok Mongóliától Kanadáig

Bár izgalmas lenne végigzongorázni az összes ország kreációit, inkább kiemelek néhány olyan érdekességet, amely a 2028-as olimpiára kijutó dizájnereknek biztosan feladják a leckét.

Mongólia – Michel & Amazonka

A finom részletek szinte beszélni tudnak az ulánbátori Michel & Amazonka (magát csak prêt-à-couture-ként definiáló) márka formaruháiról… Nem hiába, hiszen egyetlen ruhadarab elkészítése átlagosan 20 munkaórát ölelt fel. Az arany hímzéssel ellátott, kaftánszerű alkotások végigsöpörtek a különböző közösségi média felületeken és a divatlapok hasábjain. Az öltözetekről visszaköszönő szimbólumok sora egyébként igencsak hosszú: például az Eiffel-torony, az olimpiai láng és a mongol zászló szojombó jelképe is megjelenik rajtuk.

Jamaica – Puma

A jamaicai zászló fekete, arany és zöld színkombinációja áll az olimpiai formaruhák középpontjában. Arne Freundt, a márka vezérigazgatója korábban elárulta, hogy a szabásvonalakat kifejezetten úgy álmodták meg, hogy kiemeljék a sportolók testalkatát, mozgásban levésük szépségét. Az alapanyag kiválasztásánál pedig az ún. ThermoAdapt technológiával gyártott textil jutott főszerephez, hogy támogassa az olimpikonok testhőmérsékletének szabályozását.

Franciaország – Berluti

A francia zászlóra utaló, árnyékolt színekben játszik azoknak az elegáns szmokingoknak a gallérja, amiket a Berluti és Carine Roitfeld divatíró és -szerkesztő tervezett a francia olimpiai csapatnak. Bár a minimalizmusa miatt sokan támadták ezeket a darabokat, Antoine Arnault, a márka korábbi CEO-ja szerint a Berluti a méretes szabóság királya, éppen ezért egyszerre képes felöltöztetni egy úszót, egy kosárlabdázót vagy egy tornászt.

Ausztrália – ASICS

Az ausztrál olimpiai csapat formaruhájának tervezésében az ASICS csapata mellett Paul Fleming ausztrál őslakos ökölvívó is részt vett, aki a Walking Together című alkotásával arra emlékezteti a sportközönséget, hogy az olimpia pontosan az a hely, ahol találkozhatnak és egymásba karolhatnak a különböző kultúrák.

Kanada – Lululemon

A Vogue szerint a legeredetibb és leginkluzívabb ruhákat a Lululemon készítette, ezek a darabok ugyanis nem csupán vizuálisan, hanem alkalmazkodóképességük és a különböző kényelmi funkciók miatt is hívogatóak. Ilyenek például a mágnesesen záródó cipzárak és a SenseKnit technológiával tökéletesített légáteresztő képesség, sőt a testreszabható húzózsinórok és az újonnan kialakított zsebformák és -elhelyezések is.

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn