Megöl, meggyógyít, lefogyaszt! – Ezért károsak a kattintásvadász egészségügyi tartalmak

Becsült olvasási idő: 3 perc
A manipuláció új művészete a bölcsek kövét kínálja ezüsttálcán, de valójában csak talmi csillogást ígér – ráadásul károsak is. Szente Mónika longevity szakértő mondja el, miért jelentenek ránk veszélyt a kattintásvadász egészségügyi tartalmak.
kattintasvadasz

hirdetés

Ki ne szeretné varázsütésre visszaforgatni az idő kerekét, megőrizni vagy visszanyerni az egészségét? Természetesen senki sem mondana nemet egy tippre (vagy háromra, netán öt plusz egyre), aminek segítségével egyik napról a másikra ledobhatja súlyfeleslegét vagy megszabadulna a hosszú évek óta maga előtt görgetett egészségügyi problémától. Erre alapoz a modern marketing csodafegyvere, a minél erősebb érzelmeket kiváltó címadás, ami ma már szinte minden internetes portálon feltűnik. Az érzelem lehet félelem, harag, meglepetés – a lényeg, hogy minél ütősebb, annál nagyobb eséllyel harap rá a gyanútlan tartalomfogyasztó.

„Ezek az érzelmi hatások ráadásul növelik az adott tartalom megosztási arányát, így az még nagyobb közönséghez juthat el” – mutat rá Mónika. „Erre épít egyre több influencer, véleményvezér és motivációs előadó, lassan az egész online tér. Minél gyakrabban találkozom a jelenséggel, számomra annál aggasztóbb a helyzet.”

Ma már nem elég azzal szembesíteni az olvasót, hogy a kevesebb finomított cukor fogyasztása célravezető, vagy hogy az ultrafeldolgozott élelmiszerek negatívan hatnak az egészségünkre, esetleg, hogy a jó alvás nélkülözhetetlen a hosszútávú jóllétünkhöz. 

Az információs dömpingben fuldokló agyunk már csak az olyan hívószavakra kapja fel a fejét, hogy a „koffein öl”, „a keto diéta meggyógyítja a rákot”, vagy hogy „ezzel a trükkel fogyhatsz három nap alatt öt kilót”.

Felelősség az ismertség mögött

A BBC World Service doku-videója épp a fenti jelenségre igyekszik felhívni a figyelmet Steve Bartlett, The Diary of a CEO podcastja kapcsán, aki egyre fényesebb üstökösként hasít az online tér sötét égboltján. Bartlett, a marketinges fenegyerekből lett sikeres üzletember You Tube csatornája ma több mint 9 millió feliratkozóval büszkélkedhet. Van olyan videója, amit 11 millióan néztek meg.

Eleinte üzleti és motivációs tematikájú csatornáján az utóbbi másfél évben egyre nagyobb teret kaptak az egészségügyi témák, valószínűleg ő is rájött arra, ez a téma nagy tömegeket képes vonzani. Ezzel nem is lenne baj. Minél többen és többet beszélünk az egészségmegőrzés fontosságáról és ebben az egyéni felelősségvállalás fontosságáról, annál jobb. Amivel baj van, az a szenzációhajhász, gyakran egymásnak ellentmondó információ, ami a meghívott vendégekeitől elhangzik.

kattintasvadasz

„Bartlett nem az a belekérdezős fajta beszélgetőpartner, Kedvesen elbeszélget a meghívottakkal, kicsi simogatja az egójukat és nem igazán feszegeti a határokat, még akkor sem, ha mondjuk egy adott témában korábban pont az ellenkezőjét hallotta az elhangzottaknak valaki mástól” – magyarázza Mónika. „Bár Bartlett nem kutató, orvos vagy szakértő, így nem tiszte felülbírálni az elhangzottakat, de ettől még a felelőssége hatalmas. Az emberek hallgatnak rá. Az ismertsége eljutott odáig, hogy ha a podcastjában elhangzik valami, az egyfajta legitimitást jelent. Elvégre közel 10 millió ember mégsem tévedhet.”

Vajon hiteles-e a forrás?

Az egészséggel kapcsolatos tartalmak, úgy tűnik, igen jól konvertálnak, főleg, ha figyelemfelkeltő, clickbait üzenetekkel párosítják őket és mivel az online tartalmakat illető szabályozás igen messze van a tökéletestől, nagyjából mindenki azt mond, amitől azt reméli, hogy a legtöbb pénzt hozza a konyhára. „Én is nézek Bartlett podcastokat, mert gyakran foglakozik olyan témákkal, amik érdeklenek, de soha nem veszem készpénznek, ami ott elhangzik” – teszi hozzá Mónika. 

„A szabad és korlátlan információáramlás remek dolog, de ezzel együtt jár az is, hogy nekünk tartalomfogyasztóknak kell utánajárnunk és eldöntenünk ebből mi a hiteles és mi nem.”

A forráselemzés – vagyis, hogy mennyire hiteles a forrás, mi a megosztás célja és más, hiteles források alátámasztják-e az adott információt – ma már nemcsak hasznos, hanem szükséges eszköz. „Legyünk szkeptikusak az érzelmekre ható, túlzó kijelentésekkel szemben” – szögezi le Mónika, és hozzáteszi: „Ne feledjük a mondást: ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor azt kezeljük fenntartásokkal.”

Remind Expert

Szente Mónika longevity mentor küldetése, hogy átadja a tudást, amely számára is elhozta a felismerést: ha jól szeretnénk lenni, felelősséget kell vállalnunk saját egészségünkért. Hisz a tudományban és az emberiség több ezeréves tapasztalati úton összegyűjtött tudásában, a testi-lelki önismeret fontosságában és a fokozatosság elvében. Az örök ifjúság forrása nem egy bűvös elixír, hanem a tudatosan megélt mindennapjaink eredménye.

Remind

Fotó: cottonbro studio, Anna Shvets / Pexels

Tetszett a cikk? Ez is tetszeni fog!

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn