A statisztikák alapján a világon mintegy 500 millió nő és lány él, akik nem férnek hozzá megfelelő menstruációs higiéniai termékekhez. Afrikában a lányok mintegy 10 százaléka nem jár iskolába menstruációja idején. Ez éves szinten körülbelül 20 százalékkal csökkenti a jelenléti napok számát. Indiában a lányok és nők 23 százaléka abbahagyja az iskolát a menstruáció miatt, mert egyszerűen nincs lehetőségük alapvető menstruációs termékek vásárlására. A menstruációs szegénység hazánkban is problémát jelent. Egy 2020-as kutatás szerint a magyar nők mintegy 22 százaléka tapasztalta meg, hogy anyagi nehézségek miatt nem tudott menstruációs termékeket vásárolni.
De mit is jelent pontosan a menstruációs szegénység? A kifejezés arra utal, amikor a nők nem engedhetik meg maguknak az alapvető menstruációs higiéniai termékek, a tamponok és betétek vásárlását. Sokan kénytelenek helyettesítő megoldásokat alkalmazni, például rongyokat vagy régi ruhadarabokat, amelyek nemcsak kényelmetlenek, de a mindennapi feladatok ellátásában is megnehezítik az érintettek helyzetét, nem beszélve a rossz higiénéből adódó egészségügyi kockázatokról.
Visszaadják a méltóságot
A menstruációs szegénység további súlyos következményeket okoz a hátrányos helyzetű nők és lányok számára, hiszen sokan közülük nem tudnak iskolába járni vagy dolgozni a menstruáció ideje alatt, mivel nem rendelkeznek megfelelő higiéniai termékekkel. Ez nemcsak az oktatási és munkalehetőségeiket korlátozza, hanem hozzájárul a szegénység és a társadalmi kirekesztés továbbgyűrűzéséhez is. Dr. Takács Katalin, az Ökumenikus Segélyszervezet Kastélyosdombói Szociális Fejlesztő Központjának vezetője szerint azonban még ennél is többről van szó, méghozzá az emberi méltóságról.
„Az átmeneti otthonban sok érintettel találkozunk, minden ide érkező személy rászoruló, és köztük csaknem minden nő menstruációs szegénységgel küzd. Ezért minden szobába előre bekészítünk egy higiéniai csomagot, benne tamponnal és betéttel, hogy az érintetteknek kérni se kelljen. Alapvető fontosságúnak tartom, hogy az emberi méltóságot tiszteletben tartva, szó nélkül segítsünk” – mondja az intézményvezető, aki őszintén mesél arról, amikor az átmeneti otthonokba érkező nők tanácsot kérnek a tampon, illetve betét használatával kapcsolatban.
„Szomorú, hogy a legtöbben nem tudják, hogyan kell alkalmazni ezeket a higiénés termékeket, ugyanis sosem volt pénzük arra, hogy mondjuk tampont vagy akár betétet vásároljanak.”
Évi egymillió tamponra
Egy nőnek élete során átlagosan 500 menstruációs ciklusa van, ami összességében közel 1 millió forint kiadást jelent, ha a középkategóriás tamponokat és betéteket vesszük.
Egy minimálbérből élő nő esetében ez azt jelenti, hogy fél évet kell dolgoznia csak azért, hogy fedezni tudja alapvető higiénés szükségleteit.
A számok láttán talán nem meglepő, hogy sokan az otthon maradás mellett döntenek a menstruáció ideje alatt, elvégre prioritást élvez, hogy tudjanak enni vagy gondoskodni a gyerekekről.
„A statisztika átlagot mér, de tudjuk, hogy sokan a minimálbérnél is kevesebbet keresnek, arról nem is beszélve, hogy gyakran a családfő veszi fel az összes fizetést, és a családban élő nőnek keveset ad ebből az összegből. Az anyáknak nemhogy tamponra nincs pénzük, sokszor napokig nem esznek semmit, hogy a gyermekeiknek enni adjanak” – mondja Dr. Takács Katalin, majd rögtön hozzáteszi, hogy pénz hiányában a menstruáló nők régi pólókat, rongyokat használnak egészségügyi betét helyett, és csak várják, hogy véget érjen ez a különösen nehéz időszak.
Beszéljünk róla!
A menstruációs szegénység kérdésének kinyitása, vagyis az érintettek helyzetének bemutatása elengedhetetlen a probléma megoldásához. Sokan még mindig tabuként kezelik a menstruációs szegénységet, éppen ezért fontos kiemelni, hogy a menstruációs higiéniai termékekhez való hozzáférés alapvető jog, és nem luxus. Az elmúlt években világszerte egyre több szervezet, illetve nagyvállalat kezdett el foglalkozni a menstruációs szegénységgel. Ezek a kezdeményezések közé tartozik a menstruációs termékek adományozása, az árak csökkentése, valamint a nyílt kommunikáció ösztönzése. Egyedül ezek az ügyek segíthetnek abban, hogy a menstruáció ne legyen többé akadálya az oktatás és munkavállalás szempontjából.
„Az Ökumenikus Segélyszervezet egyik friss kezdeményezése pontosan azt a célt szolgálja, hogy nyíltan beszéljünk a mindenkit érintő kérdésekről. Ennek érdekében külön foglalkozásokat tartunk lányoknak és fiúknak, akik játékos formában, biztonságos közegben bármiről kérdezhetnek. Bár még egy új programról van szó, már többször felmerült a menstruáció is, mint kérdés. A lányokat foglalkoztatja, hogyan tudják használni a tampont, hogyan tudnak felkészülni a menstruációra, hogyan tudják nyomon követni a ciklusukat, mi pedig az ismeretátadás mellett mindenben segítünk nekik, hogy megőrizzék a méltóságukat.”
Magyar példa
A menstruációs szegénység elleni küzdelem érdekében a hazai Tesco áruházak idén nyáron konkrét lépéseket tesz az ügy érdekében. Június 27-től minden saját márkás női intim higiéniai termékük és F&F menstruációs alsóneműjük árából elengedik az ÁFA-t, ami közel 22 százalékos árengedményt jelent. A cél, hogy ezzel az ármódosítással támogassák azokat a nőket, akik számára a menstruációs termékek megfizethetetlenek. Ezen kívül a Tesco az Ökumenikus Segélyszervezettel együttműködve egy évre elegendő menstruációs terméket adományoz a szervezet átmeneti otthonaiban élő 180 édesanyának és 20 lánynak.
Bár ezek a kezdeményezések nem szüntetik meg a menstruációs szegénységet, mégis nagy segítséget jelentenek az érintett nők számára. Gondoljunk bele, hogy egy bevásárlás alatt mondjuk a kenyér vagy a tápszer mellett még bekerülhet a kosárba egy doboz tampon, ami nemcsak higiénés szempontból segíti átvészelni a menzesz idejét, de biztonságérzetet nyújt a nők számára, tudván, hogy menstruáció alatt nem kell bezárkózniuk napokra az otthonukba, ekkor is mehetnek iskolába vagy a munkahelyükre.
Fotó: Pexels / Karolina Kaboompics
Ha tetszett a cikk, ez is tetszeni fog: az ország első női szexshopjában jártunk!