Hangfürdő a test és a lélek gyógyulásáért

Becsült olvasási idő: 6 perc
Hangtálak, óriás gongok, dobok és egyéb hangszerek segítik a teljes ellazulást egy hangfürdő alkalmával, amelynek egyenes következménye a testet-lelket regeneráló öngyógyító folyamatok beindulása. Garábon jártunk, és mi is kipróbáltuk a SHAMBHALA óriás gongos, gongdobos hangfürdőt. László Krisztina személyes élménye és interjúja következik Kalmár Andrea hangfürdővezetővel.
hangtal

hirdetés

Garáb egy pici zsákfalú Nógrád megyében, amely arról híres, hogy teljesen keresztény környezetben egy Buddhista egyház működik itt, valamint itt található a világ legnagyobb hangtálja, amellyel hangfürdő szeánszokat szerveznek. Az egyik szentély a hangtálak birodalma, a másikban pedig óriás gongok társaságában kisebb hangtálak és gongdobok állnak készenlétben a szintén teste-lelket gyógyító hangfürdő számára. A béke és nyugalom szigete ez a vidék, nem véletlen, hogy egyre többen keresik fel, amikor kiszabadulni vágynak a pörgő városi létből. Kalmár Andrea négy éve él itt és vezet hangfürdőket, amelyek köszönhetően ő is folyamatosan változik, fejlődik.

Túl vagyunk a hangfürdőn, fantasztikus élményben volt részem. Nehezen megy a visszatérés a jelenbe az álom és az ébrenlét határáról, ahová már a hangfürdő első perceiben eljutottam. Bevallom őszintén, nem akartam visszatérni, annyira jólesett ez a relaxált állapot.  Mi a tapasztalatod, mások is ugyanígy éreznek?

Nagyon emberi érzés és teljesen természetes, hogy nem akarunk onnan visszajönni, ahol jól érezzük magunkat. Sok vendég így érez, és ténylegesen időre van szüksége, hogy egy ilyen hangfürdő után visszatérjen a hétköznapokba, és ezt a nyugalmi állapotot magával vigye.

Mi a magyarázat arra, hogy ilyen gyorsan el lehet jutni a relaxált állapotba egy gongos-dobos hangfürdő alkalmával? Mi történik a testünkben a fürdő során?

A hangok finom energiák, a finomenergia testünkre hatnak elsőként. Ez általában egy lazább, tágabb tudatállapot, mint a hétköznapi tudatállapot, amivel besétálunk egy hangfürdőbe. Az itt megtapasztalt hangok, amelyek a gongokból, hangtálakból, dobokból jönnek nem akármilyen, hanem különlegesen nyitó, tisztító, lazító hangok. Ellazítják a tudatot, és ettől ellazul a test is. Ebben a nagyon laza testállapotban pedig elindulnak a testet-lelket regeneráló, öngyógyító folyamatok. A hangfürdő hatására néha konkrét emlékeket és érzéseket tudunk elengedni, amelyekre már nincs szükségünk. Helyükre pedig olyanokat engedhetünk be, amelyek hosszú távon segítik fejlődésünket. Olyan dolgokat hozhatunk a felszínre, amiket eddig nem tettünk meg. Ez mindenképpen a teljességüket szolgálja. Van, aki sír, van, aki nevet, örömöt érez vagy épp mély pihenésbe elmerül a hangoktól.

hangfurdo

Én most nagyon jól vagyok, de vannak olyan vendégek, akiknél erős érzelmeket vált ki a hangfürdő? Mitől függ, hogy kire hogyan hatnak ezek a hangok?

Függ az előéletünktől, függ az érzékenységünktől, függ attól, hogy a tudatunk mire képes figyelni. Előre nem lehet megmondani, kire milyen hatással lesz ez az élmény, de az biztos, hogy ha valaki rendszeresen meditál, jógázik vagy önismerettel foglalkozik és hozzá van szokva ahhoz, hogy meditatív tudatállapotba kerül, könnyebben érzékeli a hangfürdő hatását.

Lehet ebben is fejlődni, ha az ember többször visszatér a hangfürdőbe?

Igen, hogyne. Azt szoktam mondani, hogy azért érdemes ismételni, mert egy alkalommal az ember átél valamilyen hatást, például mély belső békét, de ezt még nem fogja teljesen magával vinni. Ha kimegy az utcára, egy újabb, másik rezgésszámú közegbe, akkor arra fog ráhangolódni. A tudatunk erejétől függ, hogy mennyire könnyen tartjuk meg a belső békét, milyen könnyen billenünk ki belőle. Az ismétlés gyakorlatilag stabilizálja, megerősíti ezt, segít, hogy egyre többször és egyre hosszabban legyünk ilyen elfogadó, békés állapotban.

Úgy hívják, hogy alfa állapot, amibe én jutottam a hangfürdő alatt? Vagy ennek van valami más neve?

Módosult tudatállapot mindenképpen, de ez lehet sokkal mélyebb, mint az alfa. Gyakori, hogy egészen mély, akár delta, théta állapotba is lemegy a vendég, tehát nincsen már jelen, a tudata kitágul, kozmikus távolságokba jut el, ami lehet, hogy már nem is fogható tudatosan, de attól még történik.

hangfurdo

Egy órát tartott ez a szeánsz, ami alatt többféle hangzás is megjelent. Hogyan építed fel ezt az utazást? Van egy meghatározott koreográfia, vagy folyamatosan improvizálsz a vendégeket figyelve?

Az intuíciómat használom, tehát ott, a helyszínen születik a hangzás. Figyelem a vendégeket, az energiateret, tehát nincsen előre kigondolt koreográfia. Jönnek a hangok egymás után. Érzékelem, hogy melyik hang hogyan hat, és azt is tudom, a végére egyensúlyba szeretném eljuttatni a csoport összenergiáját. Hogy ehhez mikor, mit teszek bele, az alkalomról alkalomra változik.

Milyen dobok, gongok és hangtálak találhatók itt a Shambhala hangfürdőben és melyiknek mi a szerepe?

Vannak nagy tibeti hangtálaink, amelyeket Nepálban készítettek, de mi tibeti hangtálaknak hívjuk. Aztán vannak modern üveghangtálak is, nagyon finom éteri hangjuk van, kristályhangtálaknak is nevezzük őket. Ezek finomabb, magasabb rezgésekkel bírnak, nagyon jól kiegyensúlyozzák a gongok, dobok mélységét. A gongjaink az átlagnál nagyobbak, van egy 120 centis és egy 180 centis, ez már nagyon komoly erőt ad, egy olasz műhelyből származik. Többféle különböző méretű dobbal, például úgynevezett gongdobokkal is dolgozunk, amelyeknek akkora a méretük, hogy bizonyos szempontból hasonló hatásúak, mint a gongok.

Itt, Garábon található a világ legnagyobb hangtálja is, amivel szintén végeztek hangfürdőt. Mit tud ez a hatalmas hangtál?

SAMSARA a világ jelenleg legnagyobb hangtálja, a súlya több, mint 2,5 tonna és átmérője 233 cm. Méreténél és erejénél fogva lehetőséget ad arra, hogy a hangtálak gyógyító, ellazító és tudatemelő hatását a vendég sokszorosan élvezhesse. Eredeti, nepáli hangtál recept alapján készült, és beleöntöttek egy kicsi hangtálat is. A hangfürdő alkalmával bele lehet feküdni, és a rezgését a testünkben is megtapasztalni. 

hangfurdo

Gong- vagy hangtálfürdő? Mind a kettőt ki lehet próbálni nálatok. Kinek melyiket javaslod?

Nem vagyunk egyformák, van, akinek a gong jön be jobban, és van, akinek a hangtál, de igazából mind a kettőt szívesen ajánlom mindenkinek. Mind a kettő hangfürdő roppant felemelő élményt nyújt, sőt kiegészítik egymást. Segítenek megérkeznünk a jelenbe, es önmagunkhoz. Szerintem a hangtálaknak van egy női minőségük, megtartó stabilitást és biztonságot tudnak adni ahhoz, hogy az ego és a lélek engedje a változást. A gong talán inkább férfias, de mindenképp erősen tisztító, átalakító, és erőt adó.

Kiknek ajánlod úgy általában a hangtálfürdőt?

Mivel a hangtálak rezgései nagyon sok szinten hatnak, sokan fizikai tünetekkel érkeznek hozzánk. Mi nem vagyunk orvosok, de itt a test annyira el tud lazulni, hogy elindulnak a természetes öngyógyító folyamatai.

Ugyanakkor én jómagam elsősorban a spirituális fejlődés szempontjából tekintek a hangfürdőkre. A teljességünk, a kiteljesedésünk felé megyünk általuk, és nem mellékesen „egész”-ségesebb is leszünk. A hangfürdő ténylegesen felszínre hozza azokat a blokkokat, amelyekhez – amíg az elménkben maradunk –, nem férnénk hozzá. Ez viszont egy olyan módszer, amely bőven messze túlmegy az elmén, így hozzá tudunk férni olyan változásokhoz, amiket eddig az elme gátolt.

Sok embernek nehézséget okoz meditálni, ezeknek az óriás hangtálaknak köszönhetően annyira le tudunk csendesedni, hogy kedvünk lesz meditálni. Van, aki végre le tud tőlük annyira csendesedni, hogy egyáltalán neki tudjon állni meditálni. Manapság, amikor nagy mértékű pörgésben élünk a hétköznapokban, a meditáció nagyon fontos lenne.

Hogyan kerültél kapcsolatba a gongokkal, dobokkal és mikor határoztad el, hogy komolyan foglalkozni fogsz velük? Hol tanultad az alapokat?

Hét évig külföldön éltem, ebből 5 évet Ázsiában töltöttem. Egy barátnőmmel egy egyéves indiai, nepáli útra indultam, aztán 7 év múlva tértem haza – akkor már a hangtálakkal. Először barátoknak, ismerősöknek mutattam meg a hangtálak gyógyító erejét, majd fokozatosan megérkeztek a külső vendégek is, és azóta csak ezzel foglalkozom. Hangtálfürdőket vezetek, és oktatom is a hangtálazást.

hangfurdo

Amikor hangfürdőt vezetsz, rád is hatással vannak a gongok, dobok, hangtálak rezgései? Amióta intenzíven foglalkozol velük, észleltél változást magadon?

Természetesen rám is hatnak a rezgések. Nekem fontos is, hogy a hangtálfürdő egy körforgás legyen: adok és kapok, én is töltődők belőle és fejlődők. Ázsiában sokat foglalkoztam jógával, meditációval. Ott tapasztaltam meg, hogy míg a meditációval el lehet szakadni teljesen a földtől, addig a hangtálakkal egyszerre tudunk szárnyalni, de mégis a földön maradni. Szerintem ez nagy értéke a hangtálaknak.

SAMSARA hatásának érzem például, hogy olyan helyzetekben, ahol korábban nem birtam a kritikát, vagy felelősséget vállalni a hibáimért, most van lelki erőm hozzá. Sokkal jobban tudom, hogy minden kihívást meg lehet oldani, és minden nehézség értünk van, ha élünk a fejlődés lehetőségével. A nagy gongokkal pedig érzem, hogy cselekvő erőhöz jutok, például határozottan csökkennek a halogatott feladataim.

Mesélj egy kicsit erről az elvarázsolt helyről, a Shangriláról itt, Garábon! Kik alapították, kik élnek itt?

Egy magyar üzletember a megálmodója a helynek, aki nagyon sokat utazott a világban. Járt Bhutánban is, ahol találkozott Jightub Rimpochéval, azzal a szerzetessel, aki arra inspirálta, hogy létrehozza ezt a szentélyt, és az itt alapított egyház névadója is lett. A Mahayana Buddhista Egyház székhelye itt ebben a kis nógrádi zsákfaluban van, tökéletes keresztény környezetben, a közösség felépítésén még dolgozunk.

Jómagam több, mint négy éve ide költöztem, bár annyira intenzív ez a hely, hogy rendszeresen elutazok máshová is. Fiatal korom óta sokat utazom, most is járok dolgozni Budapestre is, és elvonulok programokra, ahol én vagyok a befogadó oldalon. Szerencsére többen végezzük a hangtálfürdőket, így mindig van kollégám, aki fogadja az érkező vendégeket.

hangfurdo

Te egyébként buddhista vallású vagy?

Nagyon tisztelem a Buddhizmust és a tanait, legkönnyebben ezzel azonosulok. Ázsiában kezdtem intenzíven foglalkozni a Buddhizmussal. Elsősorban a burmai tradíció szerinti Vipassana meditációt gyakoroltam, de voltam a Dalai Lámánál beavatáson, és személyesen találkoztam vele és a Karmapával is nyilvános audienciákon. Nem tartom magamat formálisan egyik valláshoz sem tartozónak, inkább az összes vallás mögötti közös lényeg érdekel. Látom az értékeket a keresztény vallásban is, de hindu templomok szertartásain is szívesen részt vettem Indiában vagy Malajziában. Úgy látom, mindegyik máshonnan közelíti meg az ember felettit, és szerintem megvan a maguk értéke. 

Ha tetszett a cikk ez is tetszeni fog: kattints, és olvasd el interjúnkat Cser Zoltán buddhista tanítóval!

Köszönjük a fotókat Kalmár Andreának!

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn