Curtis Jackson, közismert nevén 50 Cent, a zenei és üzleti világ egyik legmeghatározóbb alakja új könyvével ismét reflektorfénybe került. Az albumok millióit eladó rapper és vállalkozó ezúttal nemcsak a zenei karrierjéről mesél, hanem arról is, hogyan tett szert vagyonára beszélve sikerről, stratégiáról és kitartásról. Jackson a Nyomd okosban, nyomd okosan című kötetében részletesen kifejti, hogyan vált utcagyerekből sikeres üzletemberré. „50 Cent a látszat. Curtis Jackson a valóság” – írja júniusban megjelenő kötetében. Ez a kettősség nemcsak a zenei karrierjét, hanem üzleti stratégiáit is meghatározza. A könyv egyik legfontosabb üzenete: a siker érdekében elengedhetetlen az önazonosság és a stratégiák tudatos alkalmazása. Nézzük, miből állnak ezek a stratégiák.
Ahogy lent, úgy fent
A könyv egyik legérdekesebb része, amikor Jackson piaci alapon mesél a hip-hop kultúráról. „Nálunk (hip-hop előadóknál) lett a kultúra sarokköve a normális bevétel. A kritikusok nem akarják elismerni, de a hip-hop úgy erősítette meg az embereket abban, hogy kiálljanak magukért, amire egyetlen más művészeti ág sem volt képes” – írja, majd részletesen taglalja, hogyan lettek egyre sikeresebbek a hip-hop előadók, miközben tetemes összegeket kerestek a slágerekkel, amelyekről néhány évtizeddel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy egyszer külön zenei stílust alkotnak.
50 Cent tehát első lépésben nem csinált mást, csak írta a hip-hop dalokat, terjesztette a zenéjét és ezzel együtt a rapp életérzését. Éveken belül ő vezette a zenei toplistákat, csakhogy ekkor még nem tudta pénzre váltani a sikert. Ennek ellenére fenntartotta a látszatot, és az ötlete működött. A könyv egyik legemlékezetesebb idézete is erről mesél.
„Ha meg szeretnél kaparintani valamit, amire vágysz, tegyél úgy, mintha valójában nem is lenne rá szükséged.”
Jackson ezt a stratégiát nevezi „fineszesnek” és „okosnak”, ami minden helyzetben segíthet, legyen szó üzleti tárgyalásról vagy személyes célok eléréséről.
Ahogy fent, úgy lent
De a rapper nem hallgatja el a siker árnyoldalait sem. Az egyik fejezetben például részletesen mesél arról, hogyan küzdött meg a hírnévvel és az ezzel együtt járó előítéletekkel. „Amikor beindult a szekér, elkövettem azt a hibát, hogy összemostam a lojalitást és a közös múltat. Sok ember elköveti ezt a hibát – el akarja hinni, hogy azért, mert valaki ugyanarról a környékről származik, mint ő, majd örökké kitart mellette. A saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy nem így van. Persze, ha valakivel közösek a tapasztalataitok, nagyobb eséllyel lesz lojális és megértő, de ez még semmire nem garancia.”
A lemorzsolódó barátok után arról is őszintén beszél, hogyan szedte ízekre a sajtó, hogyan próbálták eltörölni a nevét vetélytársai, de végül minden ellene irányuló támadást kivédett, mi több, a negatív hatások megkeményítették a jellemét, végül már senki sem talált rajta fogást. 50 Cent pajzsot épített az élet nehézségeiből, majd bebizonyította, hogy nemcsak a zenei világban, hanem az üzleti életben is lehet sikeres.
Jó döntések sorozata
„Egyik nap a szupermarketben az ásványvizes polcok között sétálva észrevettem, hogy egy prémium márkát 3 dollárért árulnak, a kevésbé neves márkák pedig 75 centhez közeli áron kaphatók. Arra gondoltam, hogy ha bekötnék a szemem, nem tudnám megmondani, melyik melyik. A prémium márkák marketingje és promóciója egyszerűen jobb. Ez egy újabb áttörést jelentett” – írja Jackson, és arról számol be, hogy aztán amikor rátalált egy ízesített vízre, ami a többinél jobban ízlett neki, felkereste a gyártót, hogy részesedést vásároljon a cégből. Láss csodát, hamarosan dollármilliókat hozott a konyhára a megérzése.
„A Glacéau cég piaci részesedése emelkedni kezdett, és az italipar felfigyelt rá. Olyannyira, hogy 2007-ben a Coca-Cola 4,1 milliárd dollárért megvásárolta a Glacéau-t. Ebből természetesen én is részesültem.” Mennyit kapott valójában? A pontos összeget nem árulja el titoktartási kötelezettsége miatt.
Titkos összetevő
50 Cent hangsúlyozza, a siker legfontosabb eleme az önmagunkba vetett hit és a belső erő megtalálása.
„Sok embernek az a legnagyobb félelme, hogy nem mer egyszerűen önmaga lenni.”
Ez a gondolatmenet a könyv egyik alapvetése, amely szerint a legnagyobb erőforrásunk az, ha önmagunk vagyunk, és ezt tudatosan használjuk fel a céljaink elérésére. A Nyomd okosban, nyomd okosan nemcsak a hip-hop rajongóknak szól, hanem bárkinek, aki szeretné felismerni, hogyan tudja vagyonra váltani saját tudását.
50 Cent korábbi könyvei
50 Cent korábbi könyvei között meg kell említeni a The 50th Law című kötetet, amelyet Robert Greene-nel közösen írt. A könyv a félelem nélküli életvitel fontosságáról és a hatalom megszerzésének törvényeiről szól. Egy másik említésre méltó műve a Playground egy ifjúsági regény, amely 2011-ben jelent meg, és egy bántalmazott fiatal fiú történetét meséli el, aki képes szembenézni a nehézségekkel. 50 Cent személyes tapasztalatai alapján írta meg a könyvet, hogy segítsen a fiataloknak megbirkózni a hasonló helyzetekkel. De itt van a Formula 50: A 6-Week Workout and Nutrition Plan That Will Transform Your Life, amely egy edzési és táplálkozási tanácsokat ötvöző kötet, és célja, hogy egészségesebb életmódra ösztönözze az olvasókat. Curtis Jackson minden műve mögött szilárd elhatározás és erős hit áll, elmondása szerint ez a legfontosabb a siker érdekében.
Fotó: G-Unity