Az első S/ALON BUDAPESTET 2018-ban rendeztétek meg, azóta – 2020 kivételével – minden évben elhozzátok a legfrissebb lakberendezési újdonságokat. Mi inspirált benneteket, hogy elindítástok a kiállítást?
Közel húsz éve foglalkozunk lakossági kiállítások szervezésével. Rengeteg külföldi eseményre jártunk Európában, Amerikában, még Ausztráliában is, ahol sok inspirációt gyűjtöttünk, és úgy éreztük, hogy Magyarországnak is szüksége van egy ilyen jellegű, magas színvonalú rendezvényre. Ráadásul a barátainkkal és a szakmabeliekkel beszélgetve is egyre többször merült fel, hogy milyen jó lenne, ha létezne egy olyan kiállítás, ahol kész terek, enteriőrök jelennének meg, ahová úgy léphetsz be, mint egy barátod otthonába. A másik inspirációnk az volt, hogy a S/ALON előtti években az emberek életében egyre nagyobb szerepet kapott az Instagram és más social media felületek, ahol sok gyönyörű otthont látni, ezeket szerettük volna kézzelfogható közelségbe hozni.
Személyes érdeklődésed volt a téma iránt?
Számomra mindig is nagyon fontos volt a saját otthonom, és hogy abban milyen tárgyak vesznek körül, hogy milyen festmények, szobrok vagy más műtárgyak jelennek meg. A S/ALON-nál már az első évben nagyon ügyelünk arra, hogy azon túl, milyen bútor, szőnyeg, falfesték vagy tapéta kerül egy térbe, szerephez jussanak az ezekkel harmonizáló műalkotások is. Legtöbbször kortárs, hazai művészekkel, de nemzetközi galériákkal is együttműködünk. Szerintem egy adott tér hangulatát nagyban meg tudja határozni az, hogy milyen műtárgyat választasz oda.
Ma a S/ALON BUDAPEST az egyik legnívósabb lakberendezési kiállítás Magyarországon. Mit gondolsz, mit tette ennyire sikeressé?
A teljesen egyedi koncepció és az, hogy ebből semmilyen körülmények között nem engedünk. Az, hogy a partnerek számára is sikerült átvinni azt az elhivatottságot és azt a gondolatiságot, hogyha ilyen megközelítésben mutatják meg magukat, akkor a kevesebb sokkal több tud lenni. A bemutatótermek vagy más kiállítások esetében nem megszokott, hogy egy enteriőrben egy-két terméket mutassanak be. Mivel a S/ALON esetében viszont nincs lehetőség a listázásra vagy arra, hogy valaki átlapozzon negyvenféle parketta mintát, ezért minden kiállító arra törekszik, hogy a legszebb, a legvagányabb, a legújabb, a legextrább arcát mutassa – vagyis a legjobbat akarja kihozni magából.
A másik dolog, hogy már kezdetektől minden egyes megvalósuló térhez külön tervezőt választunk. Őket van, hogy mi ajánljuk a partnerek számára, és van, hogy a partnerek saját szakembert hoznak. A S/ALON a tervezők és a szakma számára is egy fontos esemény lett. Azok a terek, amik itt megvalósulnak, soha – előtte vagy utána – máshol nem láthatók. Ilyen szempontból teljesen egyedi a megközelítés és a megvalósulás is, és a szakmabeliek is sok hónapon keresztül készülnek az eseményre, mert nemcsak a nagyvilágnak, maguknak is meg akarják mutatni, hogy mit tudnak a magyar tervezők.
Egy korábbi interjúban felmerült, hogy vannak, akik olyannyira beleszeretnek ezekbe a terekbe, hogy otthon egy az egyben megvalósítják őket. Te vittél haza magaddal valamit az elmúlt évek kiállításairól?
Több mindent is! Az egyik kiállításon volt egy fantasztikus francia tapéta, amibe annyira beleszerettem, hogy amikor felújítottuk a hálószobánkat, tőlük választottam tapétát. Azóta is minden reggel boldoggá tesz, amikor felébredek és ránézek. Nem pont ugyanolyan lámpát választottam hozzá, mint amilyen a S/ALON-on volt, de abból inspirálódtam. Másfél évvel ezelőtt érkezett meg a kisfiam, az ő gyerekszobájának a kialakítása is abszolút S/ALON-on inspiráció adta. Már a gyerekbútorokban és -kiegészítőkben is nagyon sokféle lehetőség van. Lámpát egy olyan cseh tervezőcsapattól választottam, akik lufialakú lámpákat gyártanak üvegből. Elképesztően jó hangulatuk van, a kisfiam szobáját az ő lámpáik díszítik.
Mik azok a friss trendek, amiket bemutattok az idei S/ALON-on?
Az újrahasznosított anyagok használata egy folyamatosan erősödő trend, ez egyre több partnernél jelenik meg. A környezettudatosság fontossága és a technológia fejlődése együtt lehetővé teszi, hogy a tervezők merészebben kísérletezzenek az anyagokkal. A régi kézműves technikák és az új technológia együttese lehetőséget teremt a kreatív tervezéshez. A másik trend, hogy a struktúrák és a felületek egyre nagyobb szerephez jutnak a terek kialakításában. Az anyagszerűség és a sokféle anyag együttes használata egyre népszerűbb – ennek számos konkrét példája látható lesz majd az eseményen.
Egyébként mi törekszünk arra, hogy amellett, hogy bemutatjuk az adott év újdonságait, sokféle teret megmutassunk, hiszen tudjuk, hogy amikor valaki az otthonát tervezi, hosszú időre tervez és nem feltétlenül az aktuális trend az irányadó számára, hanem sokkal inkább a saját ízlése. Ennek az eseménynek az inspiráción túl mindenképpen feladata, hogy kielégítse ezeket a konkrét igényeket is. Azt látjuk, hogy a partnerek is óvatosabbak a magyar piacon. Például érdekes lehet megmutatni egy extrémebb – mondjuk lila – konyhabúrt a kiállításon, de a legtöbb ügyfél inkább semleges színűt választ magának otthonra.
Ezek szerint a letisztultabb enteriőrökre nyitottabb a magyar közönség?
Igen, de ez most szerencsére találkozik az aktuális trendekkel is, ami játékos, de letisztult formákban jelenik meg. Az eseményen nagyon közkedveltek a magyar tervezők munkái is és azok az újdonságok, amiket bemutatnak nálunk. Minden évben van egy Hello Magyar Design nevű blokkunk, ahol 40-50 művész újdonságait ismerheti meg a nagyközönség. Ez a tárlat abszolút közönségkedvenc! A látogatók szeretnek hazavinni magukkal egy-egy magyar tervezésű lámpát, vázát, kis szobrot vagy akár étkészletet, mert ezek büszkeséggel töltik el őket is.
Az idei Hello Magyar Design blokknak igazán hálás témája van: Emlékképek a jövőből. Úgy sejtem a nosztalgia is egy népszerű irány tud lenni a lakberendezési trendekben.
Abszolút! Azért is választottuk ezt a témát idén, mert annyira jóleső tud lenni, amikor egy-egy tárgy emlékeztet bennünket egy letűnt korra vagy a gyerekkori szép élményeinkre. Ezekre jó ránézni, megtelik tőlük a szívünk boldogsággal. Próbáltunk a Hello Magyar Design blokkba olyan tárgyakat válogatni, amik ezt az érzést okozzák.
A te otthonodban jelenik meg ilyen jellegű tárgy?
Igen, van egy-két dolog, amit a szüleimtől, illetve a nagyszüleimtől kaptam. Egyébként ezek nem nagy bútorok, mert a lakásunknak modernebb a stílusa, mint amilyenben ők éltek. Nagy szívfájdalma is Anyukámnak, hogy nem tudja, hogyan kerülnek majd felhasználásra azok a gyönyörű cseresznyefabútok, amik az ő lakásukban vannak. Sokat változott az élet meg az igények, de így is bővelkedik az otthonom apró, viszont nagy jelentőséggel bíró tárgyakkal, amik a családomra emlékeztetnek.
A S/ALON-on minden évben rendeztek egy tervező is pályázatot is, aminek idén a fény a témája. Milyen jellegű pályaművek érkeztek be hozzátok?
Idén többnyire tervező csapatok jelentkeztek. Nem szeretném előre leleplezni a koncepciókat, de van, ahol vetítéstechnika lesz, van, ahol egy teljesen zárt dobozba kell majd belépni, és ott fogja valamilyen fényélmény érni a látogatót. Sokféle megközelítése érkezett a témának, és mindig nagy öröm látni ezeket a pályázatokat. Nagy büszkeség számunkra, hogy egy-egy ilyen téma mennyire megmozgatja a résztvevők kreatív energiáit. Mindig nehéz közülük kiválasztani azokat, akik megvalósíthatják a munkáikat, de idén felmerült, hogy a rendezvényt követően az összes pályaművet publikálhatnánk valamilyen formában, mert annyira magas színvonalú anyagok érkeztek.
Volt olyan év, amelyik kifejezetten közel állt a szívedhez a pályázat szempontjából? Nekem nagy kedvencem volt a tavalyi Flower Power tematika!
Élőben még nem láttam a pályázatokat, hiszen a kiállítás még előttünk áll, ezért nehéz nyilatkozni arról, hogy ez felül tudja-e múlni a tavalyit, de valóban azt a visszajelzést kaptuk, hogy az a témakiírás nagyon jól működött a helyszínen, és gyönyörű, sokszor újszerű megközelítésű enteriőrök valósultak meg. A kiállításnak helyet adó Budapest Aréna indusztriális ridegségének – ha mondhatom ezt – fantasztikus ellenpontja volt az a sok-sok növény. Az idei fény pályázat ennél egy fokkal kevésbé érzelmes, viszont technikailag és tartalmilag izgalmasabb installációk lesznek. Az biztos, hogy nehéz lesz felülmúlni a Flower Powert.
Idén van egy olyan blokkotok is, ami a különböző anyagok edukatív stílustere lesz. Nagyon tetszik, hogy az kiállításnak az edukáció is a célja. Mit láttok, mivel kapcsolatban érdemes edukálni a magyar közönséget?
Itt most kifejezetten olyan szemszögből gyűjtjük össze a különböző anyagokat, hogy mi mindenre lehet használni például egy üvegfelületet, a fát, a rattant vagy éppen a parafát. Én bízom benne, hogy egyrészt érdekes gyártókat is be tudunk mutatni ezen keresztül és olyan megközelítéseket, amiket eddig nem nagyon lehetett máshol látni. Egyébként az edukációt nemcsak ennél a térnél, a rendezvény egészénél is fontosnak érzem, hiszen a minket körülvevő környezet nagyon fontos hatással van a hangulatunkra, mindennapjainkra. A S/ALON BUDAPEST ehhez szeretne rengeteg ötletet és inspirációt adni.
Mi a következő lépés, miután lezajlik a kiállítás? Kifújjátok magatokat vagy egyből elkezdtek ötletelni a jövő évi kiállításra?
Nagy hangsúlyt fektetünk az utókommunikációra: amikor a látogatók elhagyják a területet, mi egész éjjel fotókat, videókat készítünk ezekről a fantasztikus installációkról és enteriőrökről, aztán amikor ezek a fotóanyagok két-három héttel a rendezvény után a kezünkbe kerülnek, akkor kezdődik el az esemény utókommunikációja nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi sajtóban is. Általában az október, november, december is ezzel telik. A következő évi S/ALON BUDAPEST szervezése jövő év elején kezdődik, de természetesen folyamatosan ötletelünk a jövő évi témáról, a főbb irányokról és újdonságokról. Szeretnénk minden évben egyre izgalmasabb és egyre lenyűgözőbb eseményt szervezni.
Kiemelt kép: Gál Teodóra Karolina; további fotók: S/ALON BUDAPEST
A fenti írás támogatott tartalom!