„Én mindig a határaimat feszegetem” – Tomán Szabina elmúlt 10 éve

Becsült olvasási idő: 8 perc
Tomán Szabina identitását az elmúlt tíz évben üzletasszonyi karrierje határozta meg, az egykori modell évek szép emlékek maradtak számára. Kitartással és lelkesedéssel építette saját vállalkozását, igyekezve helyt állni az anyaszerepben is. A Toman Lifestyle Kft. idén ünnepli tizedik születésnapját, e kerek évforduló alkalmából Szabinával visszautaztunk az időben és végig vettük ezen időszak legszebb és legnehezebb pillanatait. László Krisztina interjúja.
toman_szabina

hirdetés

Túl vagyunk a tizedik születésnap alkalmából rendezett sajtótájékoztatón, ahol te végigvezetted a sajtó munkatársait a Toman Lifestyle Kft. működésének legfontosabb állomásain. Némi meghatódottságot véltem felfedezni a hangodban. Jól éreztem ezt? Milyen érzésekkel tekintesz vissza az elmúlt 10 évedre?

Igen, jól érezted a meghatottságot. A cégem, a márkám egyedüli tulajdonosaként, az elmúlt 10 év számomra a saját határaim átlépéséről szólt. Nagyon sokat tanultam magamról, illetve a vállalkozásokról és a piaci helyzetről. 10 évvel ezelőtt nem gondoltam volna, hogy ekkora lesz ez a cég, hogy egy 60 négyzetméteres bérelt helyiségből kinövi magát a saját tulajdonú, 350 négyzetméteres budai központ, a 400 négyzetméteres tatabányai raktár, és a pesti szalon. 

Az egyik legfontosabb üzenet, amit ezalatt megtanultam az az, hogy igenis képes vagyok céget építeni, nőként érvényesülni ezen a férfiak uralta területen, és hogy sok nőnek tudok segíteni. 

A misszióm és a vízióm lett, hogy segítsek: embereknek tudatosan és hosszú távon életmódot váltani, támogatni azokat a nőket, akik akár az életükben, akár a vállalkozásukban valahol elakadtak és olyan kollégákat gyűjtsek magam köré, akikkel közösen, az ő szakmai támogatásukkal haladunk az úton, amit a tizedik évfordulóra megálmodtam.

Mit szólna a 10 évvel ezelőtti éned, ha látná, hogy mit épített fel az elmúlt évtizedben? Ilyen „birodalomról” álmodtál?

Bevallom őszintén, a tíz évvel ezelőtti énem nem látott ennyire előre a jövőbe, úgyhogy nem voltak nagy álmai. Amikor megalapítottam a cégemet, azt gondoltam, hogy segíteni szeretnék az embereknek, és maximum egy-két kollégát szeretnék majd felvenni a cégbe azokra a területekre, ahol hiányosságokat éreztem a tudásomban, a pénzügyi, az operatív működés, a szervezeti felépítés területére gondolok. Birodalomról semmiféleképpen nem álmodtam. Kicsit nagyzolóan is hangzik ez a birodalom kifejezés, én ugyanolyan női vállalkozónak gondolom magam, mint a többiek itthon Magyarországon, akik megálmodtak valamit, lerakták mellé a voksukat, és nagyon-nagyon sok munkával és kitartással eljutottak egy olyan pontra, ahonnan visszatekintve bizony elérzékenyül az ember.

Mennyire volt nehéz betörni anno a fehérje diéta piacra? Nagy volt akkoriban a konkurenciaharc?

Amikor elkezdtem foglalkozni a fehérje diétával, akkor a fehérjebevitelt nem a diéta részeként kezelték, hanem testépítő, tömegnövelő szerként és ez teljesen félrevitte ennek a piacnak a létjogosultságát, sokszor mumusként tekintettek rá. Tíz évvel ezelőtt, ha fehérjéről beszéltünk, mindenkinek az edzőtermi fehérjepor jutott eszébe, amit hatalmas nagy jarokban, négy-öt féle ízben kínáltak. Az én termékeim már a kezdetektől fogva édes, sós ízben, snack és különböző olyan alternatívák formájában voltak jelen, miközben a nem tömegnöveléséről, hanem életmódváltásról szóltak. Ezekkel a termékekkel a diéta hosszú távon tartható és teljesen jól működik, míg a testtömeg növelést nem lehet hosszú évekig, sanyargató diéta mellett végig vinni. Éppen ezért is állítottunk össze egy olyan konzultációval egybekötött életmódváltó programot, ami nem csak arról szól, hogy gyorsan, rapid módszerrel fogyjunk, hanem a súlycsökkenést tudatosan, hosszútávon vigyük véghez. Az elmúlt tíz évben nagyon sok terméket hoztunk létre, rengeteg receptet osztottunk meg, számos szakemberrel dolgoztunk együtt, s ez mind az életmódváltás segítését szolgálta, amibe beletartozik a sport, az egészségi állapot ellenőrzése, az alternatív élelmiszerek használata, vagy akár magának a diétának a folyamata.

Miért sikerült szerinted viszonylag könnyen megvetned a lábadat ezen a terepen? Mennyiben voltál más, mint a piac többi szereplői?

A nők tudtak azonosulni velem, én is szülés után voltam, nagyon nehezen tudtam leadni az extra kilóimat. Rengeteg olyan diétát próbáltam ki, fogyókúrát, éheztetést, amelyek a modell időszakom alatt teljesen beváltak a fiatal szervezetemnek, mert akkor csak magamra kellett koncentrálnom. Egy baba érkezése a nő életében nemcsak hormonális változást hoz, hanem mindenre kihatóan teljesen más gondolkodást eredményez, más prior listát állít fel. 

Régebben senki nem szólította meg a kismamákat, nem segített nekik abban, hogyan tudják beilleszteni az öngondoskodást az életükbe. 

Saját tapasztalataimat használtam fel a programom kialakításában, szem előtt tartottam, hogy nekem mi vált be, mely szakemberek tudtak segíteni és mi volt az a termék, ami hosszú távon jól működött. Talán ezért voltam több, mint a piac más szereplői, hiszen polcról levehető diétás termékek akkor már léteztek, de személyre szabott életmódváltás még nem. Ami fontos, hogy mi nem vagyunk hajlandóak behódolni a divat diétáknak, a divat táplálékkiegészítőknek, a divat összetételeknek. A receptúránk már tíz éve ugyanaz, maximum ízesítésben vagy külalakban változtatunk. De azt gondolom, hogy a mikro-makro tápanyagok, az alvás, a folyadékbevitel, a mozgás, illetve a rostok akkor is és most is nagyon fontosak az egészség megőrzése érdekében.

Remind

Ha végignézel az elmúlt 10 éven, melyek voltak a sorsdöntő pillanatok, amikor észnél kellett lenned a fontos döntések meghozatalában? Mindig jól döntöttél?

A legmeghatározóbb momentum az volt, amikor felvettem egy félmilliárdos hitelt úgy, hogy igazából csak a cégemben és magamban bíztam. Elkezdtem beruházni, visszaforgatni a nyereséget, miközben azt láttam, hogy a konkurens cégek vezetői mindig újabb és újabb autókból szállnak ki, és luxus nyaralásokon vesznek részt. Számtalan döntést kellett meghoznom az elmúlt tíz évben, bevallom, nem döntöttem mindig jól, de a rossz döntéseimet utólag mindig alapjaiban végiggondoltam. Ezek általában nagyon nagy százalékban érzelmi döntések voltak. Talán ebben lettem egy kicsit keményebb és erősebb: nem hagyom az érzelmeimet felülkerekedni a gazdasági döntéseimen, ha a vállalkozásomról van szó.

Egy sikeres vállalkozást felépíteni rengeteg munkát, energiát igényel. Hogyan tudtad akkoriban egyensúlyban tartani az üzletasszonyi éned és az anyaszerepet? Sérült bármelyik a másik miatt?

Nőként, azzal a puttonnyal, hogy én soha nem tanultam a vállalkozói létet, illetve azzal az előítélettel, amivel a modelleket még a mai napig megbélyegzik, nem volt könnyű dolgom. Még ma is folyamatos munka számomra fenntartani az egyensúlyt az üzletasszonyi énem és az anyaszerepem között. Egyébként ezt a két szerepet soha nem lehet egy lapon említeni, Hogyha megkérdezel egy nőt erről, mindig a család, a gyermek a legfontosabb számára. A life-work balance csak munkával, határozott elképzelésekkel, és persze határvonalakkal működik. 

Ugyanis mi, nők hajlamosak vagyunk arra, hogy vagy túl szeretnénk bizonyítani, vagy kevés az önbizalmunk. Valahol ennek a kettőnek a középútját kellene megtalálni. 

Mindig lesznek olyan pillanatok, amikor valamelyik szerep sérül, és előfordul, hogy nem tudok annyi időt a gyermekeimre fordítani, mint amennyit szeretnék, vagy éppenséggel nem tudok teljes mértékben a vállalkozásomra koncentrálni. De ez része az életnek. Ugyanakkor, ha érzelmileg és anyagilag egyaránt odafigyelsz mindkét területre, akkor ezek harmonizálhatnak egymással. Ehhez viszont tudatosságra és alapos odafigyelésre van szükség. Egyébként szerintem akkor is sérülne a családom, ha csak háztartásbeli lennék, és akkor is sérülne a vállalkozásom, ha csak vállalkozással foglalkoznék, és nem születtek volna gyermekeim. Ezt a kérdést úgy kell megközelíteni, hogy ha magamat kiveszem a családból, és mint önálló nő gondolkodom magamról, akkor nagyon fontos az identitásom, az, hogy hű legyek magamhoz.

A vállalkozásod szépen növekedett, időközben azonban újabb konkurens márkák is megjelentek a piacon. Hova lehet még fejlődni? Szerinted te képes leszel megállni, amikor úgy érzed, ennyit bír el a vállalkozásod? Vagy ebben az iparágban is folyamatos fejlődés nélkül nem lehet megmaradni?

Az iparágunk rettentően gyorsan változik. Nagyon sok új piaci szereplő lép be, ami az elmúlt három évben hangosabb, zajosabb lett. A döntéshozók is rájöttek arra, hogy az elhízást lassan már krónikus betegségnek is hívhatjuk, súlyos egészségügyi problémákat okoz, illetve mekkora terhet rak az államkasszára. Muszáj lépni, én azt gondolom, hogy a jövőképet mindenféleképpen a well-being jelenti, ami nem csak a külalakról, vagy egy mentálhigiéniai rendbetételről szól, hanem tudatos lépésekről, életmódváltásról, ami mindenre kihat. 

Azt gondolom, hogy a Covid-járvány megmutatta, mennyire fontos az egyén, mennyire fontos az, hogy odafigyeljük magunkra, nem csak fizikailag, hanem lelkileg is. 

És ebben a Toman mindig is támogató partnere lesz az életmódváltóknak. Folyamatos fejlődés nélkül egyik iparág sem működne, főleg nem a miénk, ahol most mindenki a hosszú élet titkának az elixírjét értékesíti. Ahol sokan azt ígérik: már holnap elérheted az álomsúlyt, amit 20 évvel ezelőtt láttál utoljára a mérlegen. Azt gondolom, hogy a fejlődéshez át kell lépni bizonyos határokat. Lehet, hogy először nem sikerül, és visszalépsz, de hogyha meg sem próbálod, akkor biztos, hogy stagnálni fogsz, és utána csökkenni. Én mindig a határaimat feszegetem, és igen, ennek a határfeszegetésnek volt már többmilliós bukása, viszont volt már többmillió forint plusz bevétele is.

2016-ban csatlakoztál az RTL Klub Cápák között című üzleti show-műsorához, ahol négy évadon keresztül voltál az egyetlen női befektető. Mit adott neked és a vállalkozásodnak a tévés szereplés?

Nagyon nagy fejlődésen mentem keresztül a műsornak köszönhetően, hisz azoknál a vállalkozásoknál, ahova befektettem, megismertem az adott terület kihívásait. Szembesültem azzal például, hogy mivel küzd egy vidéki vállalkozó, aki a környezettudatosságot szeretné átadni az embereknek, vagy egy olyan fiatal fiúcsapat, akik az ételkidobás ellen harcolnak, ételt mentenek és üzletet is csinálnak a felhalmozott mennyiségekből. Tapasztalatra tettem szert abban is, hogy milyen az, amikor egy céget értékesítésre hozunk létre, 5-10 éven belül el szeretnénk adni és találkoztam olyan példákkal is, amikor valaki az élete végéig a vállalkozása élén akart maradni. Az ismertségemnek is jót tett a tévészereplés, amit én arra használtam fel, hogy üzenjek nőtársaimnak: van lehetőség az álmok megvalósítására akár pályaelhagyó, akár kezdő fiatal vagy.

toman_szabina

Jelenleg a vállalkozásod működtetésében melyek a legnagyobb kihívások?

A jelenlegi gazdasági helyzetet az elmúlt évek történései határozták meg. A világjárvánnyal mindenkinek egy olyan működésre kellett átállni, amit annyira nem ismert. Új vásárlási szokások alakultak ki a lezárások következményeként, kitágult az online tér, berobbant az e-kereskedelem. Megtapasztaltuk az alapanyaghiányt, a devizaárfolyam változásait, amelyek mind kihatottak a működésünkre. A jelenlegi változásom legnagyobb kihívása a humán erőforrás, a generációk közötti kommunikáció. Mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak itt kellene megtalálni az arany középutat. De kihívást jelentenek a piacon lévő konkurens cégek, az, hogy hogy tudod megmutatni a márkád előnyeit úgy, hogy vannak olyan belépők, akik igazából csak elöntik a piacot a termékeikkel. A stratégiájuk körülbelül ahhoz hasonlítható, amikor a nagyobb online boltok, akár egy Temu, vagy egy Shein, a piacon a helyi kereskedelmet próbálják lenyomni. Nem véletlenül dobtam most piacra egy nagyobb kiszerelésű fehérjét, ami már hazai gyártóval készül, helyi alapanyagból és markánsan olcsóbb, mint a Toman Diet korábbi fehérje termékei. Az én nevem van rajta, és én garancia vagyok a minőségre, de valójában ezzel a termékkel vagyok egyáltalán képes arra, hogy a többi szereplővel versenyezzek. Én eddig csak a francia gyárban, az ugyan sokkal magasabb minőségű, de drágább alapanyagból készülő fehérjével voltam csak jelen a piacon. Ezen változtattam most. A legnagyobb kihívás ezeken felül pedig a saját motivációm. Az elmúlt négy-öt év problémái, a folyamatos ad hoc kihívások, a külső tényezők okozta nehézségek minden vállalkozót, így engem is kicsit kihoznak a komfortzónából. Nehezen tudjuk lerakni a rutin folyamatokat, mert mindig van valami változás, és e folyamatok nélkül nem lehet építkezni. Az alappillérek rettentően fontosak, ezekben a válságos időkben tudnunk kell visszanyúlnunk az eredeti víziónkhoz, ahhoz, amit a kezdet kezdetén megálmodunk magunknak.

Régóta a szíveden viseled a nők munkaerőpiaci helyzetének javítását, támogatod a vállalkozó nőket. Megéri ez a fáradozás? Van kézzel fogható eredménye ezen tevékenységednek?

Ha a megéri-e a fáradozás kérdés az anyagiakra vonatkozik, akkor nem. De ha magam és a környezetemben lévő nők helyzetét nézem, akkor igen. Igen, mert saját magamon is segítettem, gazdaságilag és lelkileg olyan önálló személlyé váltam, aki magabiztosságot képvisel. A mentorprogramomon részt vett vállalkozónők pedig, azt hiszem, hálával gondolnak vissza a segítségemre, a közös beszélgetéseinkre. Voltak ennél sokkal komolyabb megbízatásaim is, jó lett volna akár a jogszabályi környezet változtatását is elérni, de úgy érzem, nem volt hiábavaló a fáradozásom. Beleláttam a döntéshozók gondolkodásmódjába, megismertem a pontos szabályozást. Nem adom fel, de az biztos, hogy a nők munkaerőpiaci helyzetén nem fogunk tudni az elkövetkezendő 10-15 évben radikálisan változtatni, mint ahogy az elmúlt 10 évben sem nagyon sikerült. 

De azért sem adom fel, mert kellenek azok a nők ebben a témában, akik a saját bőrükön érzik a jog és a törvénynek módosításának következményeit.

Ha 10 év múlva újra leülünk beszélgetni, miről szeretnél mesélni nekem?

Biztosan mesélnék neked arról, hogy mi történt a két lányommal, hisz 10 év múlva már mind a kettő kirepül a családi fészekből. Az is téma lenne, hogy hogyan éltem meg a változókort, az új élethelyzetemet, amikor több időm jut magamra. Szeretnék visszaülni az iskolapadba, nyelveket tanulni, új ismeretekre szert tenni. Vannak vállalkozásbeli vágyaim, az új terveim itt vannak a jegyzetfüzetemben, illetve a fejemben, csupa előremutató történet. Továbbra is személyre szabottan szeretnénk segíteni a vendégeinknek és nem csak Magyarországon. Terveim között szerepel, hogy a külföldi piacon olyan létjogosultságot szerezzünk, ami stabilan megalapozott. Úgyhogy nagyon sok vágyam van és nagyon-nagyon sok mindenről fogok tudni és szeretnék is majd neked mesélni.

Tetszett a cikk? Ez is tetszeni fog!

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn