Hazánkban is egyre több cég ismeri fel, hogy a szponzorálás és a munkavállalók kulturális életének céges támogatása segíti a pozitív vállalati arculat kialakítását, valamint a versenyben maradást más vállalatokkal szemben. Nem elhanyagolható hozadékképen pedig a kultúra jó hatással van a munkamorálra és a teljesítményre: a kultúra fogyasztása áttételesen növeli a munkavállaló hatékonyságát egyrészt a javuló kommunikációs készségeinek, másrészt a motiváltságának köszönhetően. De mi a helyzet a kulturális intézményekkel? Azok mit nyernek az üzleti szférával való együttműködésből?
Itt az idő lejönni az elefántcsonttoronyból
Balogh Máté András az Art is Business alapító vezetője azt tűzte zászlajára, hogy közelebb hozza egymáshoz az üzleti és a kulturális területet, mivel meggyőződése, hogy rengeteg potenciál rejlik e kettős összefogásában. „Alapvető, hogy a művészeti intézmények tisztában legyenek, milyen bevételi források állnak rendelkezésre, amivel fenntarthatják magukat. Jellemzően hatféle módon tehetnek szert bevételre, amelyek közül csak egy a jól bevált állami- és önkormányzati támogatás. Jó lenne, ha a szervezetek vezetői pontosan látnák, hogy a szponzoráció, a baráti körös adományozás és a szolgáltatások ugyanúgy szolgálják az érdekeiket, mint az állami dotáció, s ennek tükrében üzleti terveket készítenének” – mondja Máté.
Üzleti fenntarthatóság
Egy művészeti intézménynek létkérdés a fenntarthatóság biztosítása. Többségében nonprofit szervezetekként is szinte nélkülözhetetlen az üzleti alapú tervezés, amelynek szerves része az üzleti szolgáltatás kidolgozása, bevezetése, vagy adott esetben kiszélesítése. Az ilyen szolgáltatások garantálhatják a szervezet stabil pénzügyi helyzetét és a források hatékony felhasználását. Máté az üzleti szolgáltatás kapcsán arról beszél, hogy az az intézményi bevétel 5-20%-át adhatja, lehetővé téve a kompromisszumok nélküli működést. Ilyenkor az intézmény a fő szolgáltatásán kívül is tevékenykedik, például egy színház bérbe adja a színháztermét vagy a társulati tagok vállalati tréningeket, workshopokat tartanak. Egyelőre kevesen hajlandók ezzel a lábbal is foglalkozni, főként a körülményes szervezés miatt.
Mindenkinek jót tesz egy kis „projektgondolkodás”
Rozgonyi Kulcsár Viktória az ország egyik legfontosabb művészeti központját, a Jurányi Inkubátorházat hívta életre és vezeti több mint tíz éve. Sok vállalati és mecénási együttműködést hozott már tető alá, több üzleti közösség is felismerte a tehetségét és így valódi tudásátadóként vesz részt ezekben a szövetségekben. Számos pályázaton indult csapatával, a FÜGE Produkcióval és folyamatosan visznek projekteket is. Viktória többek közt az ELTE-n, a Pannon Egyetemen és a Freeszfe-n tanít, ahol külön órákat tart a szervezeti menedzsmentről és külön a projektmenedzsmentről.
„Azt gondolom, hogy ez a két, egymástól persze gyakorlatban elválaszthatatlan terület az, ami egy jó színház működtetéséhez kell. A projekt-gondolkodás elengedhetetlen a produkciók létrehozásához, fesztiválok szervezéséhez. Megtanít tervezni, előkészíteni és utánkövetni, felkészít a bukkanókra, azok kezelésére és arra, hogy a produkciós vezetés nem a bemutatóval ér véget, hiszen még utána jön a forgalmazás. Az is fontos, hogy a diákok megtanulják, nem minden projektből lesz pályázat, de minden pályázat alapja egy jó projekt. És a kettőt nem szabad összekeverni” – hívja fel a figyelmet Viktória.
A kapcsolati háló teret ad a szponzorációnak és az edukációnak
Egy kulturális intézmény életében a szponzorok, támogatók kétségkívül meghatározó erővel bírnak. De vajon hogyan lehet egyikre és másikra szert tenni. Máté szerint az intézményi menedzsereknek meg kell ismerniük a kultúrára fogékony cégvezetőket, mert ha beazonosítható lesz a típus, az egész célcsoport könnyebben megszólítható. Ez a fajta intézményi munka a baráti kör létrehozásával megalapozható. A tagok értékalapon részt vesznek a programokon, bizonyos tagsági díj fejében. A kör alkalmas mind az intézményi, mind az egymás közötti kapcsolatépítésre, egymás edukálására, amiből jó eséllyel születhetnek szponzorációk.
„Ha egy vezetőnek tetszik az adott művészeti produktum, de nem akar a baráti körhöz tartozni, annak mást kell kínálni, amit az be tud vinni a cégébe. Tehát szükséges egy új értékajánlat, ami lehet például a színház rendezésében egy céges családi nap. Lépésről lépésre történik a kapcsolatépítés, amely egyben bizalomépítés is. Az együttműködés megkoronázása – két-három év után – a szponzori vagy támogatói kapcsolat. A szponzorálás is kölcsönös, hosszútávú, folyamatos együttműködés, hozzá elengedhetetlen, hogy a két oldal érdemben kommunikáljon egymással az igényekről, ehhez pedig hatékony technikákat kellene elsajátítani” – így Máté.
Megéri, nem éri?
Élő Nóra a Corvin Palace egyik tulajdonosa, azon belül is a most nyíló Apollo Galéria és Kultúrtér vezetője. Nagy művészetpártolóként (többek közt a Zeneakadémia, a Budapesti Fesztivál Zenekar és a Szépművészeti Múzeum baráti körének tagja) és számos klasszikus zenei fesztivál támogatójaként rálát a hazai mecenatúra helyzetére. Szerinte nehéz megmondani, mennyire éri meg a cégeknek a kultúrát támogatni. „Anyagiakban nehezen mérhető, főleg Magyarországon, mert nálunk a modern kori kultúra támogatása még gyerekcipőben jár. A korosztályom az, akinek ebben utat kell törnie, a gyerekeinknek megmutatni és átadni a kultúra fontosságát még anélkül is, hogy ez rövid távon haszonnal járna” – mondja Nóra.
Értékalapúság
Az értékalapú tudásmegosztás azt jelenti, hogy a tudás nem csupán technikai vagy információs átadás, hanem közös értékek mentén történő kooperáció is. Nóra még hozzáteszi, hogy az is fontos, hogy a kultúrának olyan, még nem, vagy kevéssé ismert szereplőit is megismerjék az üzleti szféra berkein belül, akik értéket hoznak létre, de nem tudják megmutatni magukat segítség nélkül. Ebben segít a Corvin Palace-ben – amelynek Nóra megálmodója és tulajdonosa – szeptemberben megnyíló Apollo Gallery kortárs kereskedelmi galéria, ahol a művészetek minden ága képviseltetheti majd magát. Nóráék szeretnék az elismert művészekkel megismertetni a közönséget, és feltörekvő, tehetséges, még ismeretlen művészeknek is bemutatkozási lehetőséget fognak adni, főként olyanoknak, akik máshol nem tudnának kiállítani. Reményei szerint ebben az új közegben nyitottabbá tehetik a vállalkozókat a kultúrára.
Topon vannak a mentorprogramok
A művészeti és az üzleti szféra igen eredményesen tud kapcsolódnia egymáshoz a mentorprogramokon keresztül. Azok elsődleges céljának Máté a párbeszédbe elegyedést nevezi meg, hogy kiderüljön melyik félnek mik az igényei. A programok további célkitűzése a kapcsolati háló építésén túl, hogy feljlődjenek a résztvevők üzleti és vezetői képességeik, amelyek elengedhetetlenek a projektek sikeres megvalósításához.
„A kulturális intézmények szeretnének többet megtudni a szervezetfejlesztésről, humán erőforráskezelésről, marketingstratégiákról, az intézményirányítási rendszerekről vagy arról, hogyan kell egy szolgáltatást létrehozni, a vállalati oldal viszont az értékalapú tudásmegosztás által töltődik föl energiával, amit aztán a vállalati szinteken becsatornáz. Pontosan ezért hoztuk létre mi is a Perspektíva programunkat, amiben 35 vállalati vezető és 35 előadóművész vett részt” – így Máté.
Tudásmegosztás egy hatékony finanszírozási rendszer érdekében
A tudásmegosztás a kulturális és üzleti szereplők között nemcsak azért elengedhetetlen, mert a kölcsönös tanulás az együttműködés egyik kulcsa, és a kultúra innovációkra ösztönöz, az üzleti tudás pedig segíthet a művészeti projektek megvalósításában és menedzselésében, de a kultúra finanszírozási rendszere is hatékonyabban kidolgozható, ha a két oldal „közös nyelvet” beszél. Viktória és néhány szakember kollégája a nyár folyamán kidolgoznak egy olyan kultúra finanszírozási rendszert, amiben minden szereplő láthatja a maga szerepét és azt, hogyan kapcsolódik a másikhoz.
„Az elmúlt években sokan jelezték, hogy támogatnák a fenntartó nélkül működő színházakat, de nem tudják, hogyan, milyen szervezeten keresztül, milyen ütemben, mivel tesznek jót. Éppen ezért fontos, hogy láthatóvá, sőt kívánatossá, vonzóvá tegyük ezt a területet, ahol dolgozunk” – zárja a gondolatait Viktória.
Kultúra és munkaerő
A forprofit szervezetek a munkavállalók felé mutatott imázsában is hasznosíthatják a kulturális közeggel való jó együttműködést. Hogy ez mennyire számít jelenleg a vállalatoknak, Máté kijózanító választ ad. „A munkavállalóknak lényegesek az olyan szempontok, mint az emberléptékűség, értékalapúság, társadalmi felelősségvállalás, környezetvédelem. Ezek mentén lehet helye elsősorban a művészeteknek a vállalati kultúrában, segítségével közösség építhető és lelki támogatás nyújtható, viszont mindez hosszútávú befektetést igényel. Mivel a cégeknek az ilyenfajta kapcsolatrendszerben nincs tapasztalatuk, jelenleg is inkább olyan bejáratott programokat biztosítanak, mint a kirándulás vagy épp közösségi szemétszedés és óvodakifestés.”
Kiemelt kép: Pexels / KATRIN BOLOVTSOVA; további fotók: Pexels / Trash Art, cottonbro studio, Maria Fuentes, KATRIN BOLOVTSOVA