A Szakácsok Királya, aki bevezette a magyar pirospaprikát a francia konyhába – Auguste Escoffier, az ikonikus séf

Becsült olvasási idő: 4 perc
Többen ismerik őt, mint gondolnánk! Escoffier találta fel például az örökzöld desszertet, sokak kedvencét, a legendás Pêche Melbát 130 éve. A Mester mindig nyitott volt az újra, hitt a minőségben, mégsem lett sznob és elitista. Először olvashatjuk magyarul szenzációs receptjeit egy exkluzív Agatha Christie irodalmi szakácskönyvben. Szederkényi Olga írása.
escoffier

hirdetés

Azt gondolhatnánk, egy ilyen kifinomult zseni biztos elegáns luxuskörnyezetbe született. Nos, korántsem így történt. Auguste Escoffier egy kovács fiaként látta meg a napvilágot a dél-franciaországi Villeneuve-Loubet-ben. Nagyanyja igazi cordon-bleu, azaz „kiváló szakácsmester”, és a kisfiú ámulva nézte, ahogy a mama isteni ragoût-kat készített. Elvarázsolta a kulinária.

Konyhalegényből konyhafőnök

Kamaszként nagybátyja nizzai vendéglőjébe kerül, ahol konyhalegényként kezd. Végigjárja a ranglétrát: bevásárol, segédkezik, előkészít, gyümölcsökkel, majd süteményekkel foglalatoskodik. Újabb és újabb éttermekhez szegődik, hogy tanuljon. Végül minden idők egyik legnagyobb szakácsművészévé válik. Korának leghíresebb konyhafőnöke lesz, megszilárdítja a francia konyha vezető szerepét a világban. Főműve, a Le guide culinaire ma is a séfek egyik bibliájának számít.

Még csak 18 éves, mikor örökre leteszi a névjegyét a francia gasztronómia birodalmában. Ekkor alkotja meg a Szép Heléna nevű édességet (Offenbach operájának hősnője ihleti), amely azóta is a gall konyha egyik emblematikus desszertje (szirupban posírozott körte, forró csokoládéba mártva). Auguste hihetetlenül kreatív, folyamatosan újításokon töri a fejét. Párizsban a Petit Moulin Rouge étteremben tovább emelkedik a ranglétrán: húselőkészítő, hidegtálspecialista, majd mártásmester. A kiugrást a párizsi világkiállítás hozza meg számára, amikor hírességeknek dedikált fogásaival arat sikert: Báránybélszínt tálal fel Cora Pearl módon, Jércemellet George Sand módon és Tésztakosarat Garibaldi módon.

Monte-Carlo 1920-ban és 1930-ban

Monte-Carlóban

Túléli a francia-porosz háborút. Állítása szerint tábori szakácsként tanulja meg a maradékok felhasználásának, a hozzávalók variálásának és a mártások tökéletesítésének művészetét. A háború után tartalékaiból delikátüzletet nyit, majd örököl és vendéglőtulajdonos lesz. Aztán a sors úgy hozza, hogy találkozik a vagyonos César Ritz-cel, aki luxushoteleket szeretne nyitni, fantasztikus éttermekkel.

Escoffier átveszi a Monte-Carlo-i Grand Hôtel és a luzerne-i Grand Hôtel National konyhafőnöki státuszát. Londonban Ritz-cel a Savoy Hotelt kezdik üzemeltetni. Ketten együtt új stílust teremtenek. Monte-Carlóban hemzsegnek a híres és gazdag turisták. Közöttük Auguste egyik kedvence egy honfitársnőnk: Katinka, a táncosnő. A Mester 1885-86 táján ismerkedik meg vele és visszaemlékezéseiben mesél róla: „Diskurzusaink eredményeként megtartottam pár receptet, amelyeket tőle hallottam, és amelyeket aztán többször is használtam, például a paprikás libamájét.” Ettől az időtől kezdve Auguste Escoffier bevezeti a francia konyhába a magyar pirospaprikát, és a brit luxushotelekben is megízlelteti a vendégekkel a számunkra oly kedves fűszert.

Mindenkire gondol

Escoffier lankadatlanul és fanatikusan alkot a konyhában: például a leendő VII. Eduárd, brit uralkodó partnerének ajánlja a Crêpe Suzette-et (vajas, karamelles, narancsos Grand Marnier-s, flambírozott palacsinta), és megalkotja az ikonikus Nero bombát (formában rétegenként fagyasztott vanília-, karamell- és trüffel-csokoládéfagylalt, puncsos kekszalapon, tojáshabbal bevonva, hirtelen sütve, lángoló rummal leöntve).

A Királyok Szakácsa azonban a kevésbé tehetős vendégekre is gondol: meghonosítja a fixáras menüt, amelyet minimum négyszemélyes társaságnak szolgál fel szabott áron, szigorúan csakis francia alapanyagokból. A menük leírását dossziékban őrzi, hogy a spontánul kreált ételsorok véletlenül se kerüljenek újra ugyanahhoz az asztalhoz. A séf nem feledkezik meg a rászorulókról sem. Egy szegényházi apácarend minden reggel megkapja az előző napi ételmaradékot: például a sült fürjeket, amelyeknek csak a mellehúsa hiányzik.

Nelli Melba 1892-ben és 1896 körül Margit szerepében a Faust című operában

Operaénekesnő a tányéron

Escoffier-nek és Ritz-nek később távozniuk kell a londoni Savoyból, a tulajdonos korrupcióval és lopással vádolja őket. A hotelcézár előre menekül és eldönti, hogy saját szállodát építtet Párizsban. Minden hotelek királynője, a párizsi Ritz 1898. június 5-én nyit. César 1899. márciusában elfogadja a felkérést a londoni Carlton vezetésére is. Mindkét szálloda éttermében korszakalkotóan új konyhát alakít ki Escoffier. 60 fős konyhai brigádjaival 500 fős vendégsereget képesek kiszolgálni – luxusszinten.

Örök klasszikusát, a Pêche Melbáta Carlton Hotel megnyitóján teszi először étlapra, bár még a Savoy-ban kreálta az 1892-93-as szezonban. A desszertkölteményt Nellie Melba operaénekesnőről nevezte el, miután látta őt a Lohengrinben. Az opera első részében feltűnő mitikus hattyú ihleti azt a jégből faragott hattyúszobrot, amelyben a Maestro feltálalja az azóta híressé vált, sokat hamisított és ritkán az eredeti recept alapján elkészített édességet (posírozott őszibarack nemes vaníliafagylaltágyon, málna coulis-val leöntve, cukorjéggel díszítve).

A jövőbe látó szakácskirály

A Monsieur fáradhatatlan: könyveket is publikál. A leghíresebb talán a Carlton időszakban megjelenő Le guide culinaire (Konyhaművészeti útmutató, 1903). Emlékirataiban nagyvonalúan szól két munkatársáról, akik nélkül e könyvet nem tudta volna megírni (Philéas Gilbert és Émile Fétu). 5000 receptet jegyeznek le. Escoffier célja az, hogy műve „ne a könyvtárak polcaira legyen száműzve, hanem a chefek olyan munkaeszközévé váljon, amelyet mindig a kezük ügyében tartanak.” Szerinte a szakácsnak folyamatosan alkalmazkodnia kell az új idők új követelményeihez. Ő teszi általánossá a konyhai brigádrendszert, megreformálja a francia konyhát. Kedvenc mondása: „On n’en sait jamais trop” – azaz: „Soha nem tudunk eleget”. Véleménye szerint a kíváncsiság, az új horizontok felfedezése, a tudás bővítése a kreativitás és a megújulás titka. „A főzés művészet és fantázia kell hozzá. Egy-egy mártás elkészítése néha álmatlan éjszakákba kerül” – írja emlékirataiban.

1935-ben a Pesti Napló közölte „az utolsó beszélgetést” Auguste Escoffier-vel, melyben a Szakácsok Királya megjósolja a jövőt.: „Az emberiség a vegetariánizmus felé halad. Az új szakácsot egyre inkább a főzelékféle elkészítése foglalkoztatja. A hústalanság nem jelent veszedelmet a konyhaművészetre. Remek étlapot lehet összeállítani hús nélkül is. Bizonyos kortól kezdve amúgy is veszélyes a húsevés.”

A Mester óriási tréfamester is volt! Ha kíváncsi vagy arra, hogyan etetett meg titokban hatszáz brit arisztokratát békacombbal (közöttük a trónörököst, a leendő VII Edvárdot), mert elege lett abból, hogy a szigetországiak népét békazabálónak csúfolták, akkor a Krimik és krémek idevonatkozó fejezetét érdemes elolvasni. Bon appétit!

Tetszett a cikk? Ez is tetszeni fog: készíts egy isteni őszi desszertet, sült körtét datolyával! 

Borítókép: Wikipédia / The gourmet’s guide to London (1914), Nathaniel Newnham-Davis; további fotók: Fortepan / Jankovszky György, Gara Andor; Wikipédia / Numa Blanc Fils (photographic studio), State Library of Victoria, Egyesült Államok Kongresszusi Könyvtárának Nyomdai és Fotográfiai Osztálya

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn